WYDAWCA. Portal Rynku Wydawniczego
  Twój koszyk WYDAWCA. Portal Rynku Wydawniczego
  szukaj
 Edytorstwo 
 Konkursy 
 Księgarstwo 
 PTWK 
 Szkolenia 
 Technika 
 Prawo 
 Rynek Wydawniczy 
 Targi 
 Linki 

Książki wysyłamy po wcześniejszym ich opłaceniu.

Wpłaty przyjmujemy na konto:
26 1050 1025 1000 0022 9278 0570

Właściciel konta: Inicjał Andrzej Palacz

UWAGA! Podana CENA książki jest OSTATECZNA (zawiera koszty wysyłki)!
<

Uwaga! W przypadku kłopotów z zalogowaniem się prosimy o złożenie zamówienia poczta e-mail: wydawca@go2.pl


Dystrybucję hurtową prowadzą firmy: ABC, Ateneum, Dobra 24, Firma Księgarska Jacek Olesiejuk, Matras, Wolumen s.j.



Nasze książki można nabyć m.in. w następujących księgarniach:

Księgarnie sieci Matras, Bookszpan


Warszawa
Bellona
ul. Grzybowska 77
22 457 03 02

Księgarnia Warszawska
ul. Zielna 39
22 620 12 88
http://www.ksiegarnia-warszawska.pl/
ksiegarnia@ksiegarnia-warszawska.pl

Główna Księgarnia Naukowa
im. B. Prusa
(ul. Krakowskie Przedmieście 7)
tel. 0-22 826 18 35

Główna Księgarnia Techniczna
ul. Świętokrzyska 14
tel. 500 193 239

Księgarnia Codex
ul. Górczewska 97
22 836 80 65

Księgarnia Historyczno-Militarna
ul. Dobra 26
tel. 22 828 17 03
www.ksiegarnia.historyczna.com.pl


Poznań
Skład Kulturalny
ul. Szamarzeckiego 4/6
tel. 732695154
http://skladkulturalny.pl/?page_id=48
e-mail: skladkulturalny.jezyce@gmail.com


Skład Kulturalny
Św. Marcin 24
(Galeria MM)
500 683 092
http://skladkulturalny.pl/?page_id=48
e-mail: skladkulturalny@gmail.com


Puławy
Muzeum Czartoryskich
w Puławach (wybrane pozycje)
ul. Czartoryskich 8
tel. 81 475 45 00


Radom
Księgarnia Literacka
im. W. Gombrowicza
(ul. Żeromskiego 83)
tel. 48 362 36 60

Księgarnia Lucky
ul. Żeromskiego 33
501 506 203
luckyradom@wp.pl

Aktualności
       rynek wydawniczy
29-11-2017
PIK-OWE LAURY PO RAZ DZIESIĄTY!
21-11-2017
COŚ WIĘCEJ NIŻ SKLEP Z KSIĄŻKAMI – SPOTKANIE Z TAMARĄ McFARLANE
21-11-2017
ODSŁONIĘCIE TABLIC PAMIĄTKOWYCH PROF.PROF. F. PIĄTKOWSKIEGO i A. MAKOWSKIEGO
20-11-2017
WARSZAWSKI BOOKBOOK NA HOŻEJ ZAPRASZA
20-11-2017
WYRÓŻNIENIA DLA SKLEPU EGMONT.PL
20-11-2017
PRENUMERATA „WYDAWCY" W 2018 ROKU
Szanowni Państwo,
z przyjemnością zapraszamy do prenumeraty naszego pisma w kolejnym roku - cena nie uległa zmianie - 120,0 zł/rok.
15-11-2017
ZA NAMI 3. EDYCJA ŚLĄSKICH TARGÓW KSIĄŻKI
15-11-2017
PIÓRO FREDRY 2017 - NOMINACJE
14-11-2017
GDAŃSKIE TARGI KSIĄŻKI (GTK)
14-11-2017
26. WROCŁAWSKIE TARGI DOBRYCH KSIĄŻEK
14-11-2017
17. TARGI KSIĄŻKI DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I RODZICÓW
13-11-2017
NAJLEPSZE KSIĄŻKI NA JESIEŃ WYBRANE

Aktualności
       poligrafia
20-11-2017
ODSŁONIĘCIE TABLIC PAMIĄTKOWYCH PROF.PROF. F. PIĄTKOWSKIEGO i A. MAKOWSKIEGO
06-11-2017
XVI RANKING POLSKICH DRUKARŃ DZIEŁOWYCH ROZSTRZYGNIĘTY
24-10-2017
NOWY RAPORT SMITHERS PIRA
23-10-2017
SEMINARIUM „COLOR MANAGEMENT w TEORII i PRAKTYCE"
20-09-2017
„ZAPROJEKTUJ SWOJE AUTO” – HEIDELBERG PARTNEREM TECHNOLOGICZNYM DLA PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO
20-09-2017
KOMPAP ZWIĘKSZYŁ ZYSK W I PÓŁROCZU 2017
30-08-2017
GALLUS NA LABELEXPO EUROPE 2017
21-08-2017
OŚMIOKOLOROWA MASZYNA W BIAŁOSTOCKICH ZAKŁADACH GRAFICZNYCH
02-08-2017
NAGRODY INTERTECH TECHNOLOGY AWARDS 2017 DLA HEIDELBERGA
28-07-2017
RICOH POLSKA PARTNEREM 11. FESTIWALU FILMU I SZTUKI DWA BRZEGI
28-07-2017
ERGONOMICZNY TRANSOMAT TRE FIRMY POLAR
10-07-2017
ZMARŁ ADAM GRZELAK
Karta pozycji


pozycja chwilowo niedostępna
DZIAŁ -> DESIGN / PORADNIKI

ELEMENTARZ STYLU W TYPOGRAFII


Robert Bringhurst


Wydawnictwo: Design Plus

Zmarły w ubiegłym roku wybitny szwajcarski grafik Max Caflisch mawiał o typografii, że jest to „sztuka szorstka, jeżeli w ogóle sztuka". „Typografia to rzemiosło polegające na nadawaniu ludzkiemu językowi trwałej wizualnej formy, a co za tym idzie, niezależnej egzystencji" – pisze we wstępie do swej książki Elementarz stylu w typografii Robert Bringhurst. Pod pojęciem rzemiosła (ang. craft) Bringhurst rozumie działalność wymagającą biegłości, mistrzostwa – nie zaś działalność prymitywną i zgrzebną, bo i takiego znaczenia pojęcie rzemiosła nabrało w Polsce w okresie PRL. „Typografia zajmuje miejsce na długiej wspólnej granicy między pisarstwem i edytorstwem z jednej strony a projektowaniem graficznym z drugiej. Sama jednak nie należy do żadnej z tych dziedzin" – pisze dalej Bringhurst.

Istnieje co najmniej kilka dobrych książek poświęconych typografii, projektowaniu książek czy projektowaniu graficznemu w ogóle. Większość z nich napisana została przez profesjonalistów – typografów, projektantów, zecerów, drukarzy. Robert Bringhurst również jest typografem i projektantem. Jest jednak jedna coś, co wyróżnia tego żyjącego w Kanadzie Amerykanina spośród innych autorów książek o typografii. Otóż Bringhurst jest przede wszystkim pisarzem – prozaikiem i poetą, który ma dorobku ponad dwadzieścia tomów wierszy i prozy. Jest także tłumaczem, przekładającym między innymi z greki, chińskiego i rdzennych języków północnoamerykańskich. Po ukazaniu się w 1992 roku pierwszego wydania, Elementarz stylu w typografii zrobił od razu błyskawiczną, światową karierę. Mistrz kaligrafii i słynny projektant pism Hermann Zapf wyraził nadzieję, że książka ta stanie się „biblią typografów". Od lat zaczytują się nią redaktorzy, projektanci, studenci, ale także graficy z dużym doświadczeniem. Książkę przetłumaczono na kilka języków, ostatnio na rosyjski. Autorowi udało się świetnie połączyć prezentację klasycznych, tradycyjnych zasad dobrej typografii z własnymi, subiektywnymi spostrzeżeniami. Znajdziemy tu krótki zarys historii drukarstwa, zasady projektowania układu stronicy, porady dotyczące doboru krojów pism, analizę kilkudziesięciu popularnych krojów pism drukarskich, opisy przeróżnych znaków pisarskich, w tym oczywiście liter alfabetu wraz ze znakami diakrytycznymi wielu języków, przegląd sylwetek najważniejszych projektantów i producentów pism drukarskich, a także szczegółowe uwagi na przeróżne tematy związane z redakcją tekstu, jego składem i łamaniem, kompozycją i projektowaniem.

Odautorskie sentencje – na przykład: „Nawet skromny dywiz zasługuje na uwagę" czy „Celem typografii jest uhonorowanie treści" – którymi Bringhurst przeplata tekst, stanowią szkielet książki, a jednocześnie tworzą osobną narrację. Objaśniając zasady projektowaniu układu stronicy, dobierania proporcji kolumny i świateł, autor odwołuje się do matematyki, ale często sięga też po analogie muzyczne. W niektórych przypadkach Bringhurst odchodzi od utartych schematów myślowych i prezentuje własne spojrzenie np. na kwestie klasyfikacji krojów pism. Dyskusja, krytyka czy nawet kontrowersje – wszystko to może towarzyszyć lekturze tej książki i wydaje się, że taki był zamysł autora.

„Typografia stanowi przedmiot wspólnych zainteresowań wielu różnych dziedzin – a wiadomo, że tam, gdzie są wspólne pragnienia i cele, tam powstają drogi. Typograf zdecydowany na przecieranie nowych szlaków musi, podobnie jak inni samotni podróżni, wędrować przez pustkowia, pod wiatr, a na uczęszczane trasy wchodzić tylko w momentach ciszy przed brzaskiem. Przedmiotem tej książki nie jest jednak samotność typografa, lecz stare, utarte szlaki leżące u podstaw tradycji. Owe ścieżki, na które każdy ma prawo wejść lub nie, oraz które każdy może porzucić w dowolnej chwili, jeżeli tylko wie o ich istnieniu i zdaje sobie sprawę, dokąd prowadzą. Takiej swobody jesteśmy pozbawieni, gdy tradycja pozostaje dla nas tajemnicą lub też została na zawsze zarzucona.

Oryginalność jest ogólnie dostępna, trudno ją jednak osiągnąć, gdy droga do wcześniejszych odkryć została odcięta lub zarosła chaszczami" – pisze w przedmowie swej książki Bringhurst. Stwierdza również, że „Styl typograficzny, w szerokim rozumieniu tego słowa, nie oznacza żadnego konkretnego stylu – mojego, twojego, neoklasycznego czy barokowego – lecz zdolność do swobodnego przemieszczania się po całej dziedzinie typografii w taki sposób, by z gracją zaznaczyć swoją obecność, unikając banalności". Osobisty styl autora z pewnością bliższy jest klasycznemu stylowi drukarzy renesanowych niż postmodernistycznej stylistyce „destruktorów stronicy" z lat 90. ubiegłego wieku. Wskazówki Bringhursta ułatwią nam z pewnością zaprojektowanie klasycznego, wyważonego, harmonijnego układu typograficznego.

Tytuł książki jest nieco przewrotny. Ten Elementarz to więcej niż tylko „pierwsze kroki" – wnikliwa lektura pozwoli czytelnikom na głębsze zrozumienie zależności między różnymi elementami typografii i na świadome, dojrzałe odstępstwa od prezentowanych zasad. Niektórym być może uda się nawet wypracować własny styl.

Elementarz stylu w typografii Roberta Bringhursta to pięknie napisana rozprawa o typografii, o tworzeniu książek, o „widzialnej formie języka" – jak nazywa typografię autor. Styl w typografii podany jest ze stylem.

    Adam Twardoch



ISBN 978-83-923835-0-5
Format: 135×232 mm; s. 464; oprawa: broszurowa ze skrzydełkami

Recenzje, komentarze


[ Poleć znajomym tę pozycję ]
Portal www.wydawca.com.pl., miesięcznik ,,Wydawca"; Księgarnia Branżowa [ więcej ›› ]

Konkursy | Organizacje | PTWK | Poligrafia | Prawo | Promocje | Szkolenia | Targi | Linki | Książki | Antykwariat | Czasopismo