Edytorstwo Konkursy Różne Wystawy

Laureaci Biennale Ilustracji Bratysława 2019

Biennale Ilustracji Bratysława już od ponad pięćdziesięciu lat umożliwia zarówno dzieciom, jak i dorosłym, zanurzenie się w magicznym świecie obrazu. W minionym 2019 roku, podczas konkursu, czterystu szesnastu ilustratorów z czterdziestu siedmiu krajów z całego świata zaprezentowało ponad trzy tysiące prac. Międzynarodowe jury, składające się z dziesięciu osób, miało nie lada problem z wybraniem zwycięzców. Werdykt wydano po czterech dniach burzliwych obrad.

A oto laureaci:


Grand Prix

Laureatem Grand Prix został irański artysta plastyk Hassan Moosavi, którego nagrodzono za ilustracje do książki Bokser. Ten niezwykle utalentowany ilustrator wykorzystuje w swoich pracach przede wszystkim ciepłe i żywe kolory, dzięki czemu jego tętniące życiem obrazy wręcz ożywają w oczach czytelnika.


Pięć Złotych Jabłek powędrowało na różne kontynenty


Odmiennym stylem charakteryzują się ilustracje Janisa Blanksa z Łotwy. W swojej opowieści o kreciku artysta stworzył historię zwierzątka, którego nikt nie lubi. Opracował ciekawą horyzontalną kompozycję, w której łączy współczesną ikonografię z renesansowym stylem mistrzów. W jego pracach odnaleźć można cytaty ze znanych dzieł, np. z Ostatniej wieczerzy Leonarda da Vinci.


Ilustracje rosyjskiego artysty Antona Lomaeva stworzone zostały w sposób niezwykle delikatny, z uwagą skupioną na licznych drobnych detalach, które czytelnik może odczytywać wciąż na nowo, angażując głębokie pokłady wyobraźni. Prezentowana książka przedstawia historię relacji ojca z synem.


Wen Dee Tan z Malezji w sposób prosty, ale z wykorzystaniem wielobarwnych akcentów pokazuje historię dziewczynki odrzucanej z powodu jej ognistego koloru włosów. Silny i ekspresywny przekaz ilustratorski jest całkowicie zrozumiały nawet bez znajomości tekstu.


Ostanie Złote Jabłko trafiło do Soo Jung Myung z Korei Południowej. W swej książce, w której ważną rolę odgrywa przyroda, artystka w wyważony sposób posługuje się kolorami. Czytelny, ciekawy schemat zostaje w jej ilustracjach wielowarstwowo wzbogacony o cenne szczegóły. Przy każdym kolejnym spojrzeniu na ilustracje można odnaleźć w nich coś nowego i ważnego.


Plakiety BIB

Jedną z pięciu Plakiet BIB otrzymała Anat Warshavski z Izraela za historię o trzech pingwinach, które otwierają restaurację i przekonują się na własnej skórze, jak trudno jest zadowolić gusta wszystkich klientów. Autorka przedstawia swoje żywe i energiczne postaci, wykorzystując podstawowe kolory: czerwony, niebieski, żółty i czarny. Książka ta jako jedyna została dostrzeżona przez jury w kategorii komiksów dla dzieci.

Na tle wielu ilustracji z wykorzystaniem koloru uwagę zwracają prawie monochromatyczne obrazy portugalskiego artysty André Letrii, znanego w Polsce z opracowania graficznego wielkoformatowej książki Morze, utrzymanej w kolorach: niebieskim, białym i czarnym. A Guerra Letrii to, jak tytuł wskazuje, książka o wojnie. Nagromadzenie powtarzanych elementów nasuwa tu myśl o zaklętym kole wojny, o braku nadziei.

Dla japońskiego ilustratora Chiki Kikuchi charakterystyczny jest ekspresywny styl malarski. Wrażenie ruchu w naturze artysta osiąga dzięki takiemu położeniu kolorów, by powstał efekt ruchu. Niektóre ilustracje zbliżone są do abstrakcji, inne zaś przypominają japońską kaligrafię i oddają japońskie zamiłowanie do szczegółu.

W opozycji do tej barwności pozostają ilustracje Maji Kastelic ze Słowenii. Zilustrowana przez nią książka przedstawia historię chłopca, który boi się ciemności.

Chengliang Zhu z Chin stworzył ilustracje, które dzięki wnikliwemu obrazowaniu pomagają dzieciom zrozumieć świat i przyrodę. Artysta wykorzystuje tradycyjne kolory: czerwony, czarny, złoty, biały. Często wprowadza do swoich obrazów logogramy. Natchnienie czerpie zarówno ze współczesnej sztuki chińskiej, jak i z tej najbardziej tradycyjnej, klasycznej. ilustracjach autorka wykorzystała minimalistyczny schemat kolorystyczny, jednocześnie precyzyjnie wykorzystując światło i kontrast, dzięki czemu czytelnik może lepiej zrozumieć emocje dziecka.

Oryginalnie prezentują się ilustracje Guilherme’a Karstena z Brazylii. Opowiadają o głośnym dźwięku, który niesie się przez świat, wywołując chaos i zamieszanie. Co to może być? Odpowiedź na to pytanie została podana w wyjątkowy i niepowtarzalny sposób za pomocą kolażu.


Tradycją Biennale Ilustracji w Bratysławie jest przyznawanie nagród spoza ścisłego schematu konkursowego, Tak więc, oprócz wymienionych: Grand Prix, Złotych Jabłek i Plakiet jury przyznało cztery wyróżnienia dla wydawców. Otrzymały je dwa wydawnictwa z Brazylii oraz po jednym: z Ekwadoru i z Wielkiej Brytanii.


Jury dziecięce

Jak co roku, podczas BIB obradowało jury dziecięce, które tradycyjnie nie zgodziło się z wyborem jury profesjonalnego. Nagrodę tego gremium otrzymał ilustrator słowacki Svetozár Košický.


Nagroda Burmistrza Miasta Bratysława

Tradycyjnie przyznana została nagroda Burmistrza Miasta Bratysława – otrzymał ją Boris Šima.

(info Ewa Gruda, opisy prac – Viera Anoškinova )

2 thoughts on “Laureaci Biennale Ilustracji Bratysława 2019

  1. Miałam przyjemność obejrzeć wczoraj w Bibliotece przy ul. Koszykowej. Piękne te ilustracje – wszystkie, ale mnie najbardziej podobają się te z Rosji i Korei Południowej. Taka ilustracja to właściwie książka do czytania na sto sposobów. Dziękuję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *