Promocje książek Rynek wydawniczy Salon Dobrej Książki

Promocja albumu „Bitwa Warszawska 1920”

W czwartek 20 lutego w Salonie Dobrej Książki Muzeum Niepodległości odbyła się promocja albumu Bitwa Warszawska 1920. Wydawcami są Muzeum Niepodległości oraz Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza. W wydarzenia wzięli sprawcy albumu:  dr hab. Joanna Załęczny (kierownik Działu Historii i Badań Naukowych Muzeum Niepodległości), dr Izabela Mościcka (kierownik Działu Zbiorów Muzeum Niepodległości), dr Jan Engelgard (dyr X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej). Gościem honorowym był marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik 

Spotkanie prowadził dyr Muzeum Niepodległości Tadeusz Skoczek (autor wstępu i redaktor albumu), który przedstawił plany Muzeum wnikające z tegorocznych obchodów 100-lecia Bitwy Warszawskiej. Działania te zainicjował list porozumienia między samorządem Mazowsza a samorządem Radzymina w kwestii  powołania oddziału MN pod nazwą Muzeum Bitwy Warszawskiej. Pomysłów na uświetnienie jubileuszu dyrekcja Muzeum ma wiele: wystawy, wydawnictwa, konferencje. Koordynatorem projektu jest dr Beata Michalec – z-ca dyr. ds. programowych Muzeum.

Prezentowany album jest już jego drugim, rozszerzonym wydaniem; pierwsze nazywało się Cud nad Wisłą.  Album składa się z kilku części: reprintów dokumentów: w tym traktatu Ryskiego, czyli czym zakończyła się wojna Polsko-Sowiecka, fragmentów książek, w tym gen. Lucjana Żelichowskiego, odręcznego rozkazu Tadeusza Rozwadowskiego z 9 na 10 sierpnia (dot. planu bitwy) oraz dymisji Piłsudskiego z funkcji wodza naczelnego i Naczelnika Państwa z 12 sierpnia 1920 roku – w tym przypadku to próba obiektywnego przedstawienia wydarzeń. W stosunku do pierwszego wydania album uzupełniono o zdjęcia generałów, np. Tadeusza Rozwadowskiego (portret dotąd nieznany), generała Sikorskiego, zdjęć dot. np. wkroczenia wojsk polskich do Kijowa, z posiedzenia Rady Obrony Państwa itd. Zdjęcia zostały poddane renowacji, wyglądają jak nowe.

W opinii historyków wojnę Polsko-Bolszewicką, a szczególnie Bitwę Warszawską można nazwać wojną plakatową, które w tym okresie były głównym elementem propagandy. W ramach tworzonych biur propagandy powstawały wówczas plakaty autorstwa tuzów ówczesnej grafiki i malarstwa, literatów. Stąd kolejna część albumu. Kilkadziesiąt plakatów patriotycznych, nawołujących społeczeństwo do broni, do walki w obronie Ojczyzny – najeźdźca zagraża narodowi, rodzinie, Kościołowi, wierze, naszym wartościom. Plakaty wykonywane w stylu Młodej Polski (Felicjana  Szczęsnego-Kowarskiego), w stylu Art Deco (Edmunda Batłomiejczyka), plakaty w formie dzisiejszego komiksu.

Ostatnią część albumu stanowią reprodukcje najbardziej znanych obrazów dot. Bitwy Warszawskiej. Ze względu na szczupłość tego typu zbiorów W Muzeum Niepodległości pochodzą one głównie z zasobów Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska Polskiego. W albumie znajdziemy m.in. jeden z najlepszych obrazów Jerzego Kossaka – „Cud na Wisłą” z przedstawieniem Matki Boskiej, która chroni wojska polskie, obraz przedstawiający ks. Skorupkę, Piłsudskiego w obrazie Kazimierza Mańkowskiego itd.

Minusem jest cena albumu – ponad 200,0 zł.


A oto fotorelacja z promocji…

(info i foto. ap)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *