Ponad 120 osób, reprezentujących drukarnie specjalizujące się w arkuszowej produkcji offsetowej, wzięło udział w kolejnym Dniu Otwartym RMGT zorganizowanym przez firmę Derya we współpracy z jej partnerami biznesowymi. Tym razem gospodarzem spotkania była warszawska drukarnia MuruGumbel, w której od niedawna pracuje pierwsza w Polsce, 6-kolorowa maszyna pełnoformatowa z najnowszej serii stworzonej przez RMGT – 1050LX. W gronie współorganizatorów wydarzenia znalazły się firmy: Agfa, Cicero Stapro Group, Siemens Financial Services i Zing.
Dni Otwarte organizowane przez naszą firmę już na stałe wpisały się do kalendarza wydarzeń branżowych dedykowanych polskim drukarniom offsetowym – mówi Piotr Gabrylewicz, dyrektor sprzedaży maszyn offsetowych w firmie Derya, będący inicjatorem spotkań. – Odbywają się one cyklicznie od 2013 roku w wybranych zakładach poligraficznych, które zdecydowały się na wdrożenie maszyny marki RMGT (Ryobi-Mitsubishi). Za każdym razem zapraszamy do ich organizacji firmy, których oferta jest komplementarna z naszą. Tym razem były nimi Agfa, Cicero Stapro Group, Siemens Financial Services i Zing.
Po tym powitaniu gości spotkanie oficjalnie rozpoczęli: prezes firmy Derya – Romuald Piecha oraz przedstawiciele producenta maszyny, firmy RMGT – Kohei Yatsumoto (Deputy General Manager, International Sales & Marketing Department Sales & Service Division) i Tetsuma Matsuoka (International Sales & Marketing Department Sales & Service Division), w towarzystwie Ewy i Pawła Gmitruków – właścicieli drukarni MuruGumbel. Ten warszawski zakład poligraficzny, reklamujący się przewrotnym hasłem „Brzydko, drogo, nieterminowo”, jest partnerem biznesowym firmy Derya już od kilku lat za sprawą wdrożenia w nim – w 2017 roku – maszyny RMGT 920ST-5+CC+SLD w formacie A1+, do której kilka miesięcy temu dołączyła RMGT 1050LX-6 CC LD w formacie B1.
Prezentacja maszyny RMGT główną atrakcją Dnia Otwartego
Do rozwijającej się współpracy obu przedsiębiorstw nawiązał w swoim wystąpieniu Piotr Gabrylewicz. Przedstawił on historię RMGT, wskazując na kilka jej kroków milowych, m.in. połączenie poligraficznej działalności Ryobi i Mitsubishi w roku 2014 (co dało początek firmie funkcjonującej pod obecną nazwą), wprowadzenie na rynek w 2008 roku (wówczas przez Ryobi) maszyn bazujących na technologii UV-LED, a następnie rozwiązań w unikalnym – jak podkreślał – formacie A1+ w roku 2012. W wielu przypadkach nasz japoński partner był rynkowym prekursorem innowacji technologicznych w druku offsetowym – mówił Piotr Gabrylewicz. – Unikalny format A1+, pozwalający na znaczące zwiększenie elastyczności produkcji, okazał się rynkowym sukcesem, również w Polsce gdzie dostarczyliśmy 25 maszyn tego typu, m.in. do drukarni MuruGumbel. Firma RMGT jako pierwsza zastosowała też suszenie z wykorzystaniem lamp UV-LED, instalując na całym świecie ponad 600 tego rodzaju maszyn (w tym 12 w Polsce). Warto podkreślić, że – wyłączając wielki format – w jej portfolio znajduje się obecnie pełne spektrum maszyn offsetowych: od formatu A3+ do B1. Wśród tych ostatnich jest m.in. nasz „okręt flagowy” – seria 1050LX, której przedstawiciel kilka miesięcy temu wzbogacił park sprzętowy firmy MuruGumbel.
W kolejnej części prezentacji Piotr Gabrylewicz przestawił najważniejsze zalety maszyn. Wskazał przy tym na bardzo szerokie portfolio jej zastosowań, wysoką automatyzację oraz gotowość do realizowania w nim produkcji hybrydowej (poprzez wdrożenie modułów UV-LED). Podkreślał kompleksowość zrealizowanego w drukarni MuruGumbel wdrożenia, obejmującego – poza wysokowydajną maszyną – także system kontrolo-pomiarowy LithoFlash Inline firmy Lithec. W kontekście wyposażenia maszyny, zwrócił uwagę m.in. na następujące elementy: Color Navigator (narzędzie uniezależniające uzyskiwaną kolorystykę od wiedzy i doświadczenia operatora); automatyczną kontrolę odcisków wałków farbowych w czasie 2 minut; samonakładak arkuszy typu V-Type; zespoły farbowe z automatycznie wybieranym, wielokanałowym prowadzeniem farby; Smart FPC – symultaniczną wymianę płyt w ciągu 75 sekund bez względu na liczbę zespołów; podwójne stosy wykładania oraz panel kontrolny usprawniający i ułatwiający obsługę maszyny. W części praktycznej zaprezentowano możliwości maszyny drukując w ciągu 28 minut cztery prace: trzy reklamowe na bazie papierów dwu- oraz trzykrotnie powlekanych o gramaturze 200 g/m2 i jedną opakowaniową, wykorzystującą dwustronnie matowo powlekany karton symetryczny SBB o gramaturze 500 g/m2.
Ekologia i ekonomia w poligrafii według firmy Agfa
Wśród partnerów spotkania znalazła się, po raz kolejny już, firma Agfa, na której rozwiązaniach z zakresu cyfrowej przygotowalni bazuje dział prepress w drukarni MuruGumbel. Mówi Jarosław Suchodolski, regionalny szef sprzedaży: Z firmą MuruGumbel mamy przyjemność współpracować od kilku lat. Jest ona użytkownikiem pełnoformatowego rozwiązania CtP (składającego się z naświetlarki Avalon N8-90S z wielokasetowym, automatycznym podajnikiem płyt i wywoływarki Elantrix 125SX) oraz płyt Energy Elite Pro. Cieszy nas, że również w przypadku MuruGumbel sprawna przygotowalnia, bazująca na naszych rozwiązaniach, przyczynia się do dynamicznego rozwoju całej drukarni. O jej znaczeniu, także w kontekście zachowania wysokiej jakości druku, mówiliśmy w części konferencyjnej spotkania.
W prezentacji zatytułowanej „Eco Agfa = ekologia i ekonomia” Maciej Baur – Product Manager w polskim oddziale Agfa wskazywał na coraz istotniejszą rolę, jaką w wydajnej, ale też bezpiecznej dla środowiska naturalnego, produkcji poligraficznej odgrywają pojawiające się na rynku rozwiązania tej belgijskiej firmy. W naszym przypadku tworzą one pakiet ECO3, a definiuje go ekologiczność, energooszczędność i wygoda w użytkowaniu – mówił. – Z jednej strony mamy zatem do zaoferowania rozwiązania sprzętowe czy materiałowe, z drugiej – zaawansowane oprogramowanie np. pozwalające zredukować ilość zużywanej farby i dbające o stabilność całego procesu.
Maciej Baur zdefiniował terminologię „offsetu proekologicznego”, wyszczególniając różne rodzaje płyt i zaznaczając, że wszystkie one znajdują się w portfolio firmy Agfa: bezprocesowe (processless), bezodczynnikowe (chem-free) oraz typu low-chem, gdzie zużycie chemii i wody zostało ograniczone do minimum. Następnie przedstawił jej ofertę, uwzględniając spozycjonowanie poszczególnych płyt w kontekście techniki drukowania i finalnych zastosowań oraz dedykowane im urządzenia. Zaprezentował także kalkulację eksploatacji różnych konfiguracji sprzętowo-materiałowych.
„A może by tak rzucić wszystko i uciec w Bieszczady?” – system MIS firmy Cicero Stapro jako „antidotum”
Firma Cicero Stapro Group również po raz kolejny pojawiła się w roli partnera Dni Otwartych RGMT. W części konferencyjnej reprezentowana była przez Aleksandrę Szaforską i Macieja Goderskiego z jej polskiego oddziału. Przedstawili oni – w prezentacji pod przewrotnym tytułem „A może by tak wszystko rzucić i uciec w Bieszczady?” – sztandarowe rozwiązanie tego producenta systemów zarządzania produkcją poligraficzną – MIS Cicero 9.0.
Jest to kompleksowy system umożliwiający – jak zapewnia firma – pełną kontrolę działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo poligraficzne. W jego skład mogą wchodzić m.in. moduły: kalkulacji, planowania produkcji, podglądu wydajności maszyn, monitorowania, optymalizacji zapasów magazynowych, zarządzania logistyką oraz fakturowania. Aleksandra Szaforska i Maciej Goderski wskazywali na kluczowe aspekty wdrożenia systemu MIS: ręczne oraz automatyczne (z zastosowaniem standardu JDF bądź automatyki przemysłowej) gromadzenie danych w uporządkowanej formie (dzięki modułom Kalkulacje i Ofertowanie), co zwiększa świadomość specyfiki przyjmowanych zleceń i pozwala je wycenić w rzetelny sposób; przyspieszenie i pełną kontrolę procesów produkcyjnych oraz zwiększenie wygody pracowników drukarni. Jak podkreślali, na rynkach Polski, Czech i Słowacji, na których firma koncentruje swoją działalność, wdrożonych zostało ponad 120 systemów Cicero Stapro Group, a przedsiębiorstwo to ma za sobą 25 lat doświadczeń w branży poligraficznej.
Finansowanie inwestycji poligraficznych – propozycje firmy Siemens Financial Services
Siemens Financial Services jest wieloletnim partnerem firmy Derya w zakresie finansowania inwestycji sprzętowych w drukarniach, które decydują się na rozwiązania z jej oferty, m.in. maszyny RMGT. Fakt ten podkreśliła w swoim wystąpieniu Aneta Rudzińska – Business Development Manager w Siemens Financial Services. W prezentacji „Partnerstwo szyte na miarę” przedstawiła reprezentowaną przez siebie firmę jako globalnego dostawcę rozwiązań finansowych, współpracującego z klientami z segmentu B2B w 55 krajach oraz jego ofertę, skierowaną m.in. do branży poligraficznej. W Polsce firma jest obecna od ponad 20 lat dostarczając unikalne – jak zaznaczyła prelegentka – rozwiązania finansowe łączące specjalistyczną wiedzę finansową i techniczną. W roku 2018 wartość sfinansowanych przez nią aktywów przekroczyła 950 mln zł, z czego 97% przypadło na maszyny i urządzenia.
Jak podkreśliła Aneta Rudzińska, Siemens Financial Services od kilku lat jest w czołówce firm leasingowych pod względem obrotów realizowanych z branżą poligraficzną. Derya – co również zaznaczyła – jest w gronie jej istotnych partnerów biznesowych. Następnie przedstawiła różne produkty i rozwiązania finansowe dla drukarń, szczególną uwagę zwracając na usługę MiU24 – finansowanie maszyn i urządzeń o wartości do 500 tys. zł netto w 24 godziny dla wybranych dostawców. Na zakończenie zaprezentowała możliwości pozyskania środków unijnych w ramach Funduszy Norweskich oraz programów POIR „3.2.1 Badania na rynek” i „3.2.2 Kredyt na innowacje technologiczne”.
Zing – oferta podłoży dla poligrafii i nie tylko
Część konferencyjną spotkania w drukarni MuruGumbel zamykała prezentacja Agnieszki Combrzyńskiej-Gralak – Product Manager w firmie Zing, zajmującej się m.in. dystrybucją podłoży dla poligrafii. Zaprezentowała jej historię oraz obecny potencjał: 160 pracowników, ponad 40 tys. m2 powierzchni magazynowej, ponad 5000 stałych klientów, 130 tys. ton sprzedanych produktów i obroty rzędu 500 mln zł zrealizowane w 2019 roku. Firma jest obecna w trzech segmentach rynkowych: podłoży dla poligrafii, materiałów i akcesoriów do pakowania oraz usług kurierskich. Z uwagi na specyfikę lutowego spotkania, Agnieszka Combrzyńska-Gralak skupiła się na pierwszym z nich, prezentując m.in. oferowane przez Zing kartony typu FBB firmy Chenming Group (wraz z usługą ich docinania pod wymiar) oraz papiery graficzne (produkowane przez Sappi, International Paper i Stora Enso). Wspomniała również o ofercie skierowanej do segmentu komunikacji wizualnej (na którą składają się papiery, folie i laminaty, materiały banerowe oraz specjalne), a także o konfekcjonowaniu folii BOPP realizowanym w ramach usługi Zing Flexo. Prelegentka podkreślała, że firma aktywnie wdraża zasady zrównoważonego rozwoju – większość oferowanych przez nią produktów dla poligrafii posiada certyfikaty FSC lub PEFC (w standardzie lub na życzenie).
Po zakończeniu spotkania w drukarni MuruGumbel zaproszeni goście przenieśli się do pobliskiego hotelu Arkadia, gdzie miała miejsce mniej formalna część Dnia Otwartego RMGT – bankiet. Przed jego rozpoczęciem Paweł Gmitruk otrzymał z rąk przedstawicieli RMGT prezent – miniaturę hełmu samuraja, natomiast prezes firmy Derya – okolicznościową statuetkę ze strony Siemens Financial Services, podkreślającą wieloletnią, owocną współpracę obu przedsiębiorstw.
„Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas, by wziąć udział w naszym wydarzeniu. Mamy nadzieję, że jego tematyka była dla wszystkich gości interesująca i pozwoliła przybliżyć im ofertę zarówno firmy Derya (m.in. w kontekście maszyn RGMT), jak i naszych partnerów, a jednocześnie współorganizatorów spotkania” – podsumowuje Piotr Gabrylewicz.
(info Poligraficzna Agencja Informacyjna)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.