Na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany został raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”. Wskazuje on zmiany zakupowe polskiego społeczeństwa w dobie pandemii.
Według raportu już 72% konsumentów dokonuje zakupów w internecie, co oznacza wzrost aż o 15% w porównaniu do roku 2019. Z powodu pandemii konsumenci zaczęli unikać wizyt w tradycyjnych sklepach. Zakupy stacjonarne ograniczyło 38% badanych, 66% kupujących w sieci i 69% kupujących mobilnie konsumentów. Wielu sprzedawców przeniosło się więc do internetu, co przełożyło się na ogromną konkurencję w świecie e-commerce. Zgodnie z danymi platformy Shoper, zainteresowanie uruchomieniem sklepu on-line zwiększyło się w marcu 2020 roku prawie o połowę w odniesieniu do poprzedniego roku.
Epidemia koronawirusa stała się dla wielu przedsiębiorców katalizatorem zmian, zwracając ich uwagę na konieczność inwestycji w nowoczesne rozwiązania technologiczne.
COVID-19 i związana z nim kwarantanna wpłynęły na to, w jakich miejscach konsumenci korzystają ze swoich urządzeń z dostępem do sieci. Wzrosło ich użycie w domu, a spadło wyraźnie w punktach sprzedażowych. Wydaje się jednak, że jest to zachowanie przejściowe.
Pod względem wykorzystywanego sprzętu, to konsumenci coraz aktywniej wykorzystują zakupowo urządzenia mobilne, w tym w szczególności smartfon (wzrost o 7% w stosunku do ub.r.), z którego korzysta już 85% internautów, także nowe rozwiązania, jak smart zegarek czy smart TV (tu wzrost o 14%). Pozycja tabletu ustabilizowała się, natomiast wyraźnie spada wykorzystanie komputerów stacjonarnych.
Najchętniej badani dokonali w sieci zakupu elektroniki i sprzętu sportowego. Zakup elektroniki był bezpośrednio związany z koniecznością pracy i edukacji zdalnej.
Co 4. konsument kupił też w sieci produkty modowe, poprawiające urodę oraz związane ze zdrowiem. Na uwagę zasługują również zakupy AGD, których w związku z pandemią w sieci dokonało 15% konsumentów.
O czym warto pamiętać wkraczając w świat e-commerce?
- 68% e-kupujących informacje znalezione w Internecie zachęcają do wizyty w stacjonarnym sklepie.
- 55% internautów korzysta z nowoczesnych rozwiązań zakupowych jak BLIK, RFID, wideo produktowe, czy wirtualne przymierzalnie.
- 34% decyzji zakupowych zapadło podczas porównywania ofert.
27% internautów zaczęło częściej robić zakupy w Internecie z powodu
koronawirusa. - 27% decyzji zakupowych zapada, gdy konsument otrzyma informację o promocji.
Zobacz pełny raport.
(oprac. ap)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.