Podczas przełożonej na jesień edycji Łódź Design Festival organizatorzy spróbują przekonać publiczność, że nadszedł czas, by przestać produkować więcej i szybciej, a zacząć lepiej i staranniej. Hybrydowe wydarzenie przeniesie się do Internetu i wyjątkowych lokalizacji na terenie Łodzi.
Współczesność jest niepewna
Początek XXI wieku to dla ludzkości czas wyjątkowy. Po raz pierwszy w historii człowiek tak bardzo oddziałuje na środowisko, w którym żyje, każda z indywidualnych decyzji konsumenckich i zawodowych niesie ze sobą niepewność związaną z wpływem, jaki ma na środowisko, a tym samym na przyszłość. – Jako organizatorzy Łódź Design Festival wspieramy działania, których celem jest aktywne poprawianie jakości naszego życia, testowanie nowych projektów, ulepszanie istniejących rozwiązań i tworzenie produktów lepiej dostosowanych do dzisiejszego świata. Uważamy, że znaleźliśmy się w miejscu, w którym nie sposób się po prostu zatrzymać, zrezygnować z udogodnień, jakie przyniósł nam postęp cywilizacyjny i powrócić do mitycznego stanu natury. Czy rozwiązaniem naszych najpilniejszych problemów będzie zaplanowany postwzrost, zaprojektowanie nowych sposobów wytwarzania i użytkowania dóbr konsumpcyjnych, przełom w tworzeniu nowych materiałów czy może kolejna rewolucja przemysłowa? – pyta Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.
Festiwal staje się wydarzeniem hybrydowym
Decydując o przeniesieniu terminu nadchodzącej edycji organizatorzy ŁDF postanowili, że tegoroczny festiwal musi być inny. Nie odwołując wydarzenia, podjęli decyzję o dostosowaniu się do nowych oczekiwań odbiorców oraz o sprostaniu wyzwaniom związanym z ich bezpieczeństwem. – Realne połączymy z wirtualnym, artystyczne z konsumpcyjnym, prezentację nowych produktów z eksperymentem i tworzeniem prototypów, a promocję najlepszych polskich wdrożeń z krytyczną analizą funkcjonujących rozwiązań. Postawiliśmy na hybrydowość, która pozwala nam zadbać o to, co teraz najistotniejsze. Wszystkie rozwiązania będą przede wszystkim bezpieczne, niekiedy do przesady, ale tak chcemy postępować – tłumaczy Piernikowski.
W specjalnie zaaranżowanych kontenerach rozmieszczonych w ogólnodostępnych przestrzeniach publicznych zostaną pokazane najważniejsze ekspozycje tej edycji. Dwa filary Łódź Design Festival – must have i make me! – jako pierwsze pojawią się w tłumnie odwiedzanych i unikatowych w skali świata łódzkich pofabrycznych lokalizacjach – Manufakturze i Monopolis.
Plebiscyt must have już od dziesięciu lat wyróżnia najlepsze polskie wdrożenia pochodzące od polskich projektantów i producentów, odzwierciedlające najważniejsze trendy w polskim projektowaniu, must have to też nieodpłatnie nadawany znak jakości, którym polskie firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą. Aż 50 z wyróżnionych w tym roku produktów będzie można zobaczyć na towarzyszącej plebiscytowi wystawie, która stanie na rynku Manufaktury.
– Łącznie trafiło do nas aż 268 zgłoszeń z całego świata, które następnie zostały ocenione przez międzynarodowe jury. Wystawa make me! na dziedzińcu Monopolis będzie prezentacją najlepszych prac wyłonionych w konkursie. Twórcy najciekawszych projektów otrzymają nagrody Paradyż Awards, ufundowane przez partnera konkursu, Ceramikę Paradyż. Ich łączna pula wynosi w tym roku 60 000 zł. Nagrodę specjalną, w wysokości 5 000 zł, ufunduje firma INTERPRINT Polska – mówi Katarzyna Ludwisiak, koordynatorka konkursu i projektantka wystawy make me!
W kontenerze na terenie Art_Inkubatora zaprezentowany zostanie również projekt MATRICE, którego ideą jest stworzenie nowoczesnej przestrzeni pozwalającej kontrolować wszystkie bodźce docierające do naszych zmysłów. MATRICE to moblina, eksperymentalna przestrzeń relaksacyjno-wyciszająca, we wnętrzu której można doświadczyć trzech różnych sesji terapeutycznych. Nad jej przygotowaniem pracuje zespół ekspertów na czele z Joanną Jurga, jedną z najlepszych polskich specjalistek projektowania komfortu i poczucia bezpieczeństwa.
Również w specjalnie przygotowanym kontenerze, który stanie przy Piotrkowskiej 217, znajdzie się wystawa Postęp nie istnieje. Będzie ona celebracją wyjątkowych umiejętności rzemieślników, zwracającą uwagę na to, że pewne techniki nie zmieniły się od setek lat, a punktem wyjścia do ekspozycji będzie dzieło Petera Bruegela “Alchemik”. Wystawa wskaże w ten sposób na trwałość tradycji, pokazując unikatowe, niesamowite przedmioty, z pomocą których przygotowujący ekspozycję Olga Milczyńska i członkowie stowarzyszenia NÓW. Nowe Rzemiosło udowodnią, że mniej znaczy lepiej, że można produkować rzeczy na lata, a nie na jeden sezon. Podejmowane na wystawie tematy będą dyskutowane podczas transmitowanej do internetu debaty “Oblicza nowego rzemiosła”.
W formie wydarzenia on-line zaprezentowany zostanie także ARCHIBLOK, czyli jeden z frekwencyjnych hitów ŁDF, podczas którego już po raz piąty zaproszone grono ekspertów przedstawi różne aspekty architektury. Wydarzenie poprowadzi Filip Springer, pisarz, fotograf i autor wielu publikacji poświęconych architekturze
Najlepsi ilustratorzy, warsztaty i nowe materiały
Już na początku września w galerii Re:Medium zaprezentowany zostanie efekt pracy najzdolniejszych polskich ilustratorów. Wystawa “Słownik współczesnych łodzianizmów” to kontynuacja projektu, który raz jeszcze powstaje we współpracy z Miejską Galerią Sztuki w Łodzi, dzięki której słownik złożony z ilustracji wzbogaci się o kolejne hasła. – Zaprezentujemy 13 ilustracji odnoszących się do łodzianizmów, czyli słów z lokalnego języka, funkcjonujących w mowie mieszkańców aglomeracji łódzkiej. Zadaniem grafików było zilustrowanie w formie plakatu wybranego przez siebie hasła. Zapewniamy, że wszystkie prace przykuwają uwagę trafnymi interpretacjami, różnorodnością wyobrażeń i refleksji, urzekając przy tym oryginalnością form graficznych i poczuciem humoru – mówi kuratorka wystawy Adriana Michalska.
W przestrzeni Galerii Re:Medium, w przystosowanych do obecnej sytuacji warunkach, odbędą się warsztaty w ramach cieszącego się dużą popularnością cyklu Edukreacja.
W przestrzeni miasta po tegorocznej edycji pozostaną trzy ogrody deszczowe, dostępne dla wszystkich mieszkańców Łodzi.
Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
14. Łódź Design Festival PROGRES!
Główny weekend: 17-20.09.2020
Wernisaże wystaw: wrzesień 2020
(źródło Łódź Design Festival)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.