Analizy/podsumowania Różne Rynek wydawniczy

Top Marka 2020 – wyniki

Znamy wyniki XIII już edycji raportu Top Marka. Najświeższe badanie objęło swoim zasięgiem 500 brandów i 50 branż. Na jego potrzeby wzięto pod lupę najwyższą w historii zestawienia ilość materiałów – ponad 97 mln informacji ( 2 mln tekstów prasowych, 15 mln internetowych i 80 mln postów w mediach społecznościowych. Analizie poddano materiały dotyczące każdej marki.

Wzięto tu pod uwagę trzy wskaźniki, które decydują ostatecznie o sile marki:

  • Impact – dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium.
  • Indeks sentymentu – współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy.
  • Siła marki – ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu.

Ranking „Top Marka”, podobnie jak rok temu, wygrała „Gazeta Wyborcza”. Siła tego brandu wyniosła 11 681 088 pkt. Na taki wynik w dużej mierze miał wpływ najwyższy wśród 500 marek impact. Na 2. miejscu uplasowało się OLX.  Portal wyprzedził PKO Bank Polski, Bank Pekao oraz PGE.
Tuż za top 5 ponownie znalazł się „Super Express”, podnosząc swoją pozycję względem ubiegłorocznego rankingu o jedno miejsce. Na miejscu 7. uplasował się tym razem Orlen, dalej Mercedes. Pierwszą dziesiątkę najsilniejszych marek zamykają brandy telewizyjne: TVN oraz Polsat.

Przekaz na temat brandów został poddany również ocenie jakościowej – pozytywny wydźwięk wzmianek zwiększał siłę medialną marki. Najwyższy indeks sentymentu – 4,67 – w top 500 marek odnotował brand z kategorii „Firmy pożyczkowe” – Ferratum Poland. Na drugim miejscu znalazł się Honor (smartfony) z wynikiem 4,44. Trzecią najlepiej ocenianą marką okazała się Szlachetna Paczka – 4,43. W top 5 tej kategorii znalazły się także biuro turystyczne Sun&Fun Holiday – 4,40 oraz PRESCO (windykacja), który uzyskał indeks sentymentu na poziomie 4,39.

Wzorem ubiegłorocznego zestawienia topową piątkę brandów o największym wskaźniku dotarcia informacji otworzyła „Gazeta Wyborcza”, z dającym jej dużą przewagę w tej kategorii wynikiem 6 635 743 304. Na 2. miejscu znalazł się Orlen. Impact tej marki wyniósł 3 765 258 238. Trzeci wynik w rankingu 500 należał do Fundacji Siepomaga – 3 684 011 513. Top 5 marek najlepszych w dotarciu informacji zamykają media: TVN – 3 521 006 168 oraz „Super Express” – 3 364 836 417.

A oto najlepsze marki w wybranych kategoriach:

W rankingu marek wydawniczych na pięciu czołowych miejscach są: Wydawnictwo Literackie, PWN, Wydawnictwo Agora, Wydawnictwo Znak oraz Wydawnictwo Zysk i s-ka.
Od trzech lat badanie obejmuje branżę wydawnictw książkowych. Tagoroczny laureat w każdym raporcie plasował się w czołowej piątce: w 2018 roku na miejscu 5, w 2019 na 3, aż przyszła pora na najwyższy stopień podium.

W kategorii targi pierwsze miejsce zajęły Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach (MCK)

Laur pierwszeństwa w kategorii Smartfony przypadł Samsungowi. Niewielką różnicą wyprzedził on iPhone’a, choć ten odnotował prawie trzykrotnie wyższą liczbę publikacji, jak i nieco większy impact. Na podium znalazł się także Huawe, który odnotował więcej publikacji niż medialny zwycięzca w branży. Kolejne pozycje w sektorze smartfonów zajęły marki Xiaomi oraz LG.

W kategorii portale internetowe zdecydowanie zwyciężyła Wirtualna Polska, która zdobyła 2,6 mln punktów. Drugi był Onet – 1,93 mln pkt.

W kategorii marki telekomunikacyjne zwyciężył Plus (5 676 778 punktów). Na 2. miejscu uplasował się Orange z wynikiem 3 598 130 pkt. Marka odnotowała wyższy niż lider indeks sentymentu – 3,29. Trzecia lokata należała do marki Play.

(źródła różne, zdjęcie strona organizatora)

One thought on “Top Marka 2020 – wyniki

Dodaj komentarz