Analizy/podsumowania Czasopisma Rynek polski Rynek wydawniczy

Raport “Prasa Drukowana i Cyfrowa”

Polskie Badania Czytelnictwa udostępniły swój roczny raport “Prasa Drukowana i Cyfrowa”. Czytamy w nim, że czytelnictwo prasy nie spada,  rośnie jednak grupa odbiorców, którzy przenoszą się do sfery cyfrowej. 

W Polsce ukazuje się 6,2 tys. tytułów prasowych, rozpowszechnianych w ogólnej liczbie 300,2 mln egzemplarzy i w 21,1 mln subskrypcji – wynika z rocznego raportu PBC za 2023 rok. Jednocześnie czytelnicy wydają rocznie 1,1 mld zł na zakup prasy, którą w przedziale wiekowym 15-75 lat czyta 23,7 mln osób, co stanowi 89,3 proc. populacji w tej grupie wiekowej.

Z badań wynika, że zmienia się model czytania. Dziś czytelnicy prasy drukowanej to 45,1 proc. czytelników prasy ogółem. Po wersje cyfrowe i cyfrowe subskrypcje sięga natomiast 68,7 proc. czytelników, co oznacza, że spora grupa korzysta z obu form wydawanej prasy.

Według danych PBC nie maleje zasięg prasy. O ile w 2013 roku czytelnictwo cyklu sezonowego (wskaźnik uwzględniający różnice w periodyczności pism i ich specyfikę w budowaniu zasięgu) wynosiło 78,4 proc., o tyle w 2023 roku – 80,3 proc.

Interesujące są również dane dotyczące wyboru prasy drukowanej. Chęć jej czytania rośnie z wiekiem, przy czym wśród kobiet w wieku 40 lat i więcej aż 60,4 proc. wybiera prasę drukowaną jako główne źródło informacji. Wśród mężczyzn w wieku 40 lat i więcej prasa drukowana jest wybierana jako wiodące źródło informacji przez 45,8 proc. czytelników.

Raport obejmuje również strukturę rynku prasowego. Największym wydawcą prasy drukowanej w Polsce jest Wydawnictwo Bauer z udziałem 41,7 proc. w liczbie rozpowszechnionych egzemplarzy prasy drukowanej. Oprócz prasy drukowanej wydawca ma również w swoim portfolio jakościowe witryny internetowe.

Kolejne miejsca w rankingu zajmują Ringier Axel Springer (13,6 proc., wydawca m.in. dziennika “Fakt”, “Przeglądu Sportowego”, “Newsweek Polska” i “Forbesa”), Polska Press (12,0 proc., wydawca dzienników regionalnych), Time (6,8 proc., wydawca dziennika “Super Express” oraz “Muratora”), Agora (3,9 proc., wydawca “Gazety Wyborczej” oraz “Wysokich Obcasów Extra”), Gremi Media (3,7 proc., wydawca dzienników “Rzeczpospolita” i “Parkiet”).

Tytuły kolejnych wydawców (48 firm) stanowią 18,4 proc. rozpowszechniania prasy. W tej grupie znajdują się tytuły o unikalnych grupach celowych, docierające do czytelników o konkretnych preferencjach politycznych lub zainteresowaniach.

W 2023 roku 70 proc. wydawanych było w formach drukowanych i cyfrowych (41 proc. poza wydaniem drukowanym sprzedaje e-wydania lub subskrypcje cyfrowe oraz prowadzi strony www, 29 proc. równolegle z wydaniami drukowanymi prowadzi działalność także w Internecie). 31 proc. tytułów ukazuje się tylko w druku.

W styczniu do badań dołączy dział “Prasa w mediach społecznościowych” – raport prezentujący marki prasowe we wszystkich mediach społecznościowych (Facebook, X, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest). Zostaną uwzględnione liczba i suma obserwatorów, rankingi marek prasowych w poszczególnych i we wszystkich social mediach.

W styczniu do badań dołączy dział “Prasa w mediach społecznościowych” – raport prezentujący marki prasowe we wszystkich mediach społecznościowych (Facebook, X, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest). Zostaną uwzględnione liczba i suma obserwatorów, rankingi marek prasowych w poszczególnych i we wszystkich social mediach.

Od lutego prezentowany będzie wskaźnik “Total Reach 360” – łączny zasięg tytułów drukowanych, e-wydań, subskrypcji cyfrowych oraz stron internetowych marek prasowych.

(źródło: wirtualnemedia)

Dodaj komentarz