Czasopisma Rynek wydawniczy

Sprzedaż czasopism w 2023 roku

Za portalem wirtualnemedia.pl, w oparciu o audyt PBC (Polskie Badania Czytelnictwa) podajemy wyniki sprzedaż wybranych grup czasopism w Polsce w 2023 roku.


Dzienniki ogólnopolskie

W 2023 roku liderem średniej sprzedaży wydania* wśród dzienników ogólnopolskich był „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska). Średnia sprzedaż tego dziennika (Ringier Axel Springer Polska) w 2023 roku wyniosła 122 578 egz. Było to o 11,28 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej –

Drugą lokatę z wynikiem wynoszącym 69 499 egz. zajął „Super Express” (ZPR Media). Tytuł odnotował spadek o 13,59 proc.

Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średnia sprzedaż wydania wyniosła 39 753 egz., po największym spadku w zestawieniu wynoszącym 17,41 proc. Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 30 563 egz.; w dół o 10,30 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 27 353 egz.; – 12,21 proc.).

Średnia sprzedaż wydania razem wszystkich – monitorowanych przez PBC – codziennych gazet w ub.r. wyniosła 342 338 egz. Była o 11,04 proc. niższa niż w 2022 roku.

Liderami sprzedaży e-wydań raportowanych w audycie PBC są gazety prawno-biznesowe: „Dziennik Gazeta Prawna” (15 773 egz.), „Rzeczpospolita” (14 085 egz.) i „Puls Biznesu” (10 576 egz.). W tym segmencie dzienników udział e-wydań jest bardzo wysoki. Na czele w tym ujęciu znajduje się „Puls Biznesu” – 79,63 proc., a następnie: „Parkiet Gazeta Giełdy” – 61,89 proc. i „Dziennik Gazeta Prawna” – 57,66 proc.

Tygodniki opinii

W 2023 roku liderem średniej sprzedaży wydania* była „Polityka” (Polityka). Jej wynik wyniósł 81 834 egz. – wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt PBC”, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Było to o 7,91 proc. mniej niż rok wcześniej. „Newsweek Polska” wyprzedził „Gościa Niedzielnego” Z trzeciego na drugie miejsce awansował „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) ze sprzedażą wydania na poziomie 62 983 egz., po wzroście o 1,83 proc. – jedynym w zestawieniu.

Na trzecią lokatę spadł „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego średnia sprzedaż wydania wyniosła 62 813 egz. Tytuł odnotował największy w zestawieniu spadek – wynoszący 18,56 proc. Katolicki tygodnik w znacznym stopniu dystrybuowany jest podczas mszy świętych. Dalej uplasowały się: „Sieci” (28 984 egz.; w dół o 7,05 proc.), „Tygodnik do Rzeczy” (27 666 egz.; – 6,42 proc.), „Tygodnik Powszechny” (21 621 egz.; – 5,07 proc.), „Gazeta Polska” (17 796 egz.; – 7,87 proc.) oraz „Przegląd” (11 903 egz.; – 4,19 proc.).

Średnia sprzedaż wydania wszystkich – monitorowanych przez PBC „Audyt PBC” – tygodników opinii w 2023 roku wyniosła 464 946 egz. (dane wraz z „Tygodnikiem Angora”). Była o 8,81 proc. niższa niż w 2022 roku.

Liderami sprzedaży e-wydań raportowanych w audycie PBC są następujące tygodniki: „Polityka” (24 564 egz.), „Newsweek Polska” (18 076 egz.) i „Tygodnik do Rzeczy” (7 368 egz.). Te same tytuły znajdują się na czele pod względem udziału e-wydań w sprzedaży wydania (ich wyniki wynoszą odpowiednio 30,02 proc., 28,70 proc. i 26,63 proc. Łączna średnia sprzedaż e-wydań wszystkich tygodników opinii w ub.r. wyniosła 60 551 egz., po wzroście o 20,03 proc.

Miesięczniki luksusowe i shoppingowe

Liderem średniej sprzedaży wydania* był „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer). Jego wynik wyniósł 84 715 egz. – wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt PBC”, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl. Tytuł zanotował spadek o 4,32 proc.

Drugą lokatę, z wynikiem wynoszącym 83 816 egz., zajął magazyn „Zwierciadło” (Wydawnictwo Zwierciadło). Tytuł odnotował spadek wynoszący 3,91 proc. Przewaga „Twojego Stylu” nad „Zwierciadłem” w zeszłym roku stopniała do 899 egz.

Podium uzupełniają „Wysokie Obcasy Extra” (Agora) ze średnią sprzedażą wydania w ub.r. na poziomie 42 452 egz., po spadku o 15,87 proc. Dalej uplasowały się: „Pani” (31 116 egz.; w dół o 5,71 proc.), „Elle” (24 142 egz.; – 12,49 proc.) i „Glamour” (14 155 egz.; – 24,15 proc. – największy spadek w zestawieniu).

Średnia łączna sprzedaż wydania wszystkich – monitorowanych przez PBC „Audyt PBC” – miesięczników luksusowych i shoppingowych w zeszłym roku wyniosła 280 396 egz. Była o 8,21 proc. niższa niż w 2022 roku.

W 2023 roku trzy miesięczniki wykazały sprzedaż e-wydań. Zdecydowanie najwyższe wyniki miało „Zwierciadło” (średnia sprzedaż e-wydań na poziomie 9 460 egz.).
Drugi był „Twój Styl” (1 738 egz.), a trzecia – „Pani” (259 egz.).

……………………………………………………………..

*Sprzedaż wydania to suma sprzedaży sprzedaży wydania drukowanego i sprzedaży e-wydań.

Dodaj komentarz