Różne Rynek wydawniczy

Podsumowanie kampanii #TataTeżCzyta2024

Zakończyła się tegoroczna edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej #TataTeżCzyta2024, organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Akcja, która miała swój kulminacyjny moment w Dniu Ojca, była aktywnie kontynuowana w wakacyjnej odsłonie jako #TataTeżCzyta2024wwakacje w bibliotekach.



Głównym celem przedsięwzięcia było zachęcenie mężczyzn, a w szczególności ojców i opiekunów do czytania dzieciom. Sercem kampanii była publikacja – poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”, której ponad 55 tysięcy egzemplarzy rozdystrybuowano po całej Polsce. Towarzyszyła temu kampania omnichannelowa, której zasięgi przekroczyły 100 milionów wyświetleń.

Sportowy początek
W Międzynarodowy Dzień Książki, już 23 kwietnia Anna i Robert Lewandowski zapowiedzieli akcję publikując w swoich mediach społecznościowych post, w którym podzielili się swoimi doświadczeniami czytania z dziećmi. Pozostając w sportowym klimacie, 14 maja Organizatorzy zaprosili przedstawicieli mediów i partnerów akcji na rozgrzewkę prasową przed oficjalnym startem kampanii do dosyć nieoczywistego dla czytelnictwa miejsca. Dzięki współpracy z COS Torwar i Legia Fight Club udało się wpisać czytanie w szerszy i zaskakujący kontekst – przestrzeń ringu bokserskiego i klubu sportowego. Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak podkreślają, że czytanie jest dla mózgu tym, czym dla ciała dbanie o formę fizyczną. Imprezę uświetniło ponad 100 gości, którzy wysłuchali panelu z udziałem Dyrektora Biblioteki Narodowej Tomasza Makowskiego, Wicedyrektora Narodowego Centrum Kultury Rafała Wiśniewskiego.

Poradnik „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” z rekordowym nakładem 55 000
egzemplarzy!

Sercem kampanii #TataTeżCzyta2024 był poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” autorstwa Marii Deskur i Edyty Plich, z ilustracjami Joanny Rusinek. To kompendium wiedzy o tym, dlaczego warto czytać dzieciom. Autorki poradnika, podpierając się badaniami i bogatą bibliografią, podpowiadają, co daje czytanie dziecku na poszczególnych etapach rozwoju i rekomendują, jakie lektury będą adekwatne do wieku. W wersji drukowanej publikacja została rozdystrybuowana do wybranych księgarń, bibliotek, przedszkoli, szkół i instytucji kultury w całej Polsce w łącznym nakładzie 55 tys. egzemplarzy. Dodatkowe dziesiątki tysięcy odbiorców dostało wersję online broszury dzięki newsletterom organizacji partnerskich. Broszura nadal dostępna jest do pobrania na stronie Fundacji.

Kampania promocyjna #TataTeżCzyta2024 – niemożliwe stało się faktem
Ważnym elementem kampanii stał się w tym roku spot filmowy i radiowy. Kreację, produkcję, studio, kamery i całą emisję spotu organizatorzy zdołali przeprowadzić dzięki bezprecedensowemu wsparciu branży reklamowej.

To ogromne wsparcie branży reklamowej i komunikacyjnej było dla nas wspaniałym przeżyciem – poczucie, że sprawa którą się zajmujemy nie jest obojętna ludziom i firmom wokół nas naprawdę dodaje skrzydeł, no i motywuje do dalszych działań oczywiście! – podkreśliła Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania

Dzięki wsparciu pro bono Agencji Brain, domu produkcyjnego OTOFILM, firmy post produkcyjnej ORKAFilm oraz GroupM i Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR powstały i bardzo szeroko wybrzmiały spoty audio i wideo z udziałem ambasadorów akcji.

Spot był emitowany w wiodących kanałach telewizyjnych (Polsat, TVN, TVP, kanały grupy Canal+), na ponad 1200 nośnikach Digital Outdoor, w tym nośnikach reklamowych PKP oraz w stacjach radiowych (RMF, Eska, Vox).

Projekt wspierała także szeroko zakrojona kampania digitalowa w serwisach grupy WP oraz CTV dzięki wsparciu ze strony firmy Fonia. Akcja była również promowana w mediach społecznościowych oraz za pomocą influencer marketingu. Skumulowana liczba odsłon wszystkich działań promocyjnych to ponad 100 mln wyświetleń!

Działania PR wokół kampanii #TataTeżCzyta wygenerowały ponad 250 publikacji w prasie, radiu, telewizji i Internecie, w tym w najlepiej oglądanych blokach telewizji śniadaniowej oraz zaowocowały wieloma wystąpieniami przedstawicieli Organizatorów i Ambasadorów w mediach.

Ambasadorowie kampanii #TataTeżCzyta
Ogromne powodzenie promocyjne kampanii to również zasługa jej Ambasadorów. W tym roku grono znanych osób wspierających inicjatywę było imponujące. Polecało ją aż 20 autorytetów z różnych dziedzin: aktorzy, sportowcy, dziennikarze, psychologowie, twórcy internetowi czy architekci. Do grona ubiegłorocznych ambasadorów takich jak: Anna i Robert Lewandowscy, Marcin Perfuński – dziennikarz, redaktor, autor bloga Supertata.tv; Łukasz „Juras” Jurkowski – dziennikarz i komentator sportowy, zawodnik MMA, dr Kamil Janowicz – autor bloga Father_ing, Łukasz Dominiak – twórca profilu „Who’s Your Daddy”; Wiesław Nowobilski – szef ekipy remontowej programu „Nasz nowy dom” dołączyły nowe autorytety.

Tegoroczną edycję wsparli nie tylko znani tatusiowie i dziadkowie, ale też panie – mamy i partnerki – które podpisują się pod hasłem niech #TataTeżCzyta! Ambasadorkami kampanii zostały: Katarzyna Zielińska, Anna Czartoryska-Niemczycka oraz Anna Dereszowska, Magda Kordaszewska (twórczyni „Zabawkowicz.pl”)  oraz psycholożka Joanna Flis. Wśród panów wspierających projekt znaleźli się m.in.: Jan Dąbrowski youtuber znany jako JDabrowsky, Kamil Nowak – twórca bloga Blogojciec.pl; i Maciej Pertkiewicz – architekt, członek ekipy programu „Nasz nowy dom”. Włączył się także świat sportu – dziennikarze Kanału Sportowego: Tomasz Smokowski, Adam Kotleszka oraz Michał Pol; mistrz olimpijski, Tomasz Majewski. Ambasadorami zostali także przedsiębiorca, Artur Kurasiński oraz Piotr Stramowski, który na antenie Dzień Dobry TVN z okazji Dnia Ojca zachęcał do czytania dzieciom. O #TataTeżCzyta na antenie telewizyjnej dwójki w książkowym cyklu „CzytaMy” w Pytaniu na Śniadanie opowiedział także Jakub Tylman.

TataTeżCzyta w bibliotece, księgarniach, przedszkolach i nie tylko…
W tym roku, na zaproszenie organizatorów, w kampanię włączyło się aż 40 wydawców polecających książki dla dzieci, 10 firm z branży e-commerce, 4 dystrybutorów, 10 fundatorów wydania papierowego (drukarnie i papiernie), 6 samorządów oraz 25 partnerów (instytucje współpracujące).Dzięki szerokiemu wsparciu poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” w wersji drukowanej trafił do wybranych ponad 2500 księgarń i bibliotek na terenie całej Polski. Partnerzy dystrybucyjni i wydawcy również aktywnie zaangażowali się w promocję akcji w swoich kanałach w mediach społecznościowych.

W ramach akcji, Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak, zachęcali także bibliotekarzy, nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli do organizowania czytelniczych akcji i aktywności pod hasłem #TataTeżCzyta. Kampania miała formułę otwartą, na podstawie materiałów udostępnianych na stronie projektu odbyło się wiele lokalnych inicjatyw. Samorządy podejmowały działania angażujące przedstawicieli władz i urzędów oraz znanych mieszkańców. W bibliotekach i placówka odbywały się spotkania czytelnicze z udziałem ojców. Przykładami wspaniałych realizacji działań jest Dzień Dziecka pod szyldem #TataTeżCzyta w Zakopanem, czy film z przedstawicielami miasta Bełchatów, przekonujący mężczyzn do czytania. Przykładem wsparcia kampanii był także wkład Miasta Stołecznego Warszawy w finansowanie druku broszur oraz udostępnianie plakatów promujących kampanię na słupach reklamowych w przestrzeni miejskiej.

W tym roku wyjątkowym wydarzeniem w kampanii był wykład Zakładzie Karnym w Gorzowie Wielkopolskim na temat znaczenia czytania w życiu oraz czytania dzieciom. Fundacja wraz ambasadorem Łukaszem „Jurasem” Jurkowskim zorganizowała spotkanie dla osadzonych mężczyzn, którego uczestnicy otrzymali książki rekomendowane w tegorocznej edycji akcji #TataTeżCzyta. Wzruszającą puentą była inicjatywa nagrywania czytania przez osadzonych dla swoich własnych dzieci, które nagrania te otrzymały potem wraz z książkami.

TataTeżCzyta jako marka
Kampanii w tym roku towarzyszyła również kolekcja gadżetów przygotowana przez Nadwyraz.com. Były to podkoszulki, kubki, breloczki, opakowania na okulary i skarpetki – wszystko sygnowane hasłem #TataTeżCzyta.

Jesteśmy firmą odzieżową, ale bardzo mocno związaną z literaturą, więc kiedy Fundacja Powszechnego Czytania zaproponowała nam współpracę przy #TataTeżCzyta, od razu zachwyciliśmy się pomysłem. Stworzyliśmy kolekcję dla Ojców, Ojczymów, Dziadków i innych panów. Cieszymy się, że kampania dzięki naszym produktom mogła podkreślać, że czytanie jest jak najbardziej częścią codzienności – jak kubek z kawą czy brelok na klucze – powiedział Krzysztof Kacprzykowski, prezes Nadwyraz.com

TataTeżCzyta2024 w badaniach
W ramach współpracy z firmą badawczą Research Collective na koniec kampanii zostało przygotowane badanie i raport: „Książki i czytelnictwo w życiu Polaków”, w którym zapytano o rozpoznawalność kampanii #TataTeżCzyta. Jak się okazało, wyniosła ona aż 13%.

Zaskoczył nas ten wynik, jest bardzo dobry. Zbudowanie rozpoznawalności kampanii społecznej w pierwszym roku działalności na poziomie 13% bez gigantycznego budżetu, to świetny rezultat. Gratulujemy gorąco organizatorom i wszystkim, którzy przyczynili się do tego wyniku. – podkreślił Paweł Ciacek, Partner Zarządzający Research Collective

TataTeżCzyta2025 – projekt w toku
Organizatorzy zdradzają, że trwają już prace nad kolejną edycją kampanii. Przedpremierowa inauguracja #TataTeżCzyta2025 planowana jest ponownie na Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, czyli 23 kwietnia 2025 roku. Celem niezmiennie jest docieranie do jak największej liczby mężczyzn i ojców, z nieustającym zawołaniem: czytajcie swoim dzieciom i sobie!

Tegoroczna edycja była mocnym, bardzo intensywnym przeżyciem, miejscami nadążanie nad rozprzestrzenianiem się kampanii i napływającymi prośbami o współpracę, broszury, plakaty, zakładki i inne materiały, było prawdziwym wyzwaniem. Ale oczywiście na koniec satysfakcja z efektów wspólnych działań tak wielu osób, firm i instytucji, w tak ważnym celu, jest niesamowita i już dziś bardzo gorąco zapraszamy wszystkich do udziału w odsłonie 2025! – z uśmiechem podkreśla Agnieszka Nyc, odpowiedzialna za kampanię menadżerka projektów w Fundacji Powszechnego Czytania.

Więcej informacji

(info FPC)