Przez cztery dni (14-17.11.2024) w Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka w Warszawie podczas Festiwalu Literatury Azjatyckiej mieszkańcy Warszawy i goście stolicy mogli poznawać kulturę Azji zapisaną w książkach chińskich, japońskich i koreańskich i oczywiście polskich autorów. O przedstawienie Festiwalu poprosiliśmy jego współrganizatorki i pomysłodawcznie Dominikę Kossowską-Janik (kustosz, kierowniczka Działu Edukacji MAiP) oraz Dorotę Pasek (spocjalista ds Edukacji MAiP).
Dominika Kossowska-Janik: Jako czytelniczkom brakowało nam miejsca, gdzie mogłybyśmy w szerokim gronie rozmawiać o literaturze azjatyckiej. Zaczęłyśmy od seminariów literackich, spotkań na temat wybranej książki, na które oprócz czytelników – seminaria są otwarte dla wszystkich, zapraszamy tłumaczy czy orientalistów zajmujących się danym tematem. Ponieważ okazało się, że jest duże zainteresowanie książkami azjatyckimi w Polsce, postanowiłyśmy pójść krok dalej i zorganizować festiwal literatury azjatyckiej – zebrać w jednym miejscu i w jednym czasie wydawców i czytelników, okazać róźnorodność tej literatury. W Polsce brak kompleksowego podejścia do niej, nie mówi się oddzielnie o literaturze japońskiej, chińskiej, wydawnictwa fokusują się raczej na twórczości konkretnych pisarzy azjatyckich.
Festiwal zaplanowany został na cztery dni. Rozpoczęliśmy w czwartek spektaklem, a w zasadzie czytaniem performatywnym “Śpiące piękności” japońskiego noblisty Yasunari Kawabaty. Zorganizowalismy je wspólnie z Fundacją “Dar Sztuki”, a autorką scenariusza i reżyserką była Joanna Grabowiecka-Świerszcz. W piątek odbyły się warsztaty specjalistyczne skierowane głownie dla studentów japonistyki. Sobota i niedziela to już część otwarta dla czytelników: same targi oraz spotkania i wykłady organizowane przez wydawnictwa; dotyczą konkretnych książek czy też ogólnych zagadnień związanych z literaturami azjatyckimi. Tu trzeba dodać, że nie ma jednej literatury azjatyckiej, tak jak nie ma jednej literatury europejskiej.
Chcąc zainteresować dzieci książkami i kulturą z Azji zorganizowaliśmy dla nich czytanie bajek.
Dorota Pasek: To już druga edycja naszego Festiwalu, zgłosiło się na nie zdecydowanie więcej wydawców – mamy aż 19 stanowisk. Wśród nich np. Tajfuny, Waneko, Yumeka, Mova, Grupa Wydawnicza Relacja, Wydawnictwo Akademickie Dialog, doskonale znane czytelnikom PIW i Czytelnik, wydawnictwa uczelniane – Uniwersytetu Jagiellońskiego i Warszawskiego.
Wydaje się, że również udział czytelników jest większy – na podsumowanie przyjdzie oczywiście jeszcze czas. Widać jednak, że zainteresowanie literaturami azjatyckimi z roku na rok rośnie, a otrzymanie Nobla Literackiego przez Han Kang oraz udział Korei Południowej w charakterze gościa honorowego Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie zdecydowanie je wzmocni. Może przyjedzie na nasz Festwal? – byłoby wspaniale.
Na zakończenie 2. edycji Festiwalu Literatury Azjatyckiej odbędzie się debata w siedzibie Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie w dniu 17 listopada 2024 r. o godz. 18.30.
Przedmiotem debaty będzie szeroko pojęta literatura azjatycka w Polsce – problemy związane z jej tłumaczeniem i wydawaniem, m.in. o tym, czym kierują się wydawcy oraz czego można spodziewać się w kolejnych latach na półkach księgarń.
Gościniami Wojciecha Szota będą: tłumaczka z języka japońskiego i redaktorka Tajfunów Anna Wołcyrz, redaktorka PIWu Elżbieta Brzozowska oraz tłumaczka z języka indonezyjskiego Marianna Lis. Dyskusja będzie miała charakter otwarty. Zapraszamy do udziału redaktorów, wydawców, tłumaczy, twórców internetowych i entuzjastów literatury azjatyckiej.
Więcej informacji na stronie Muzeum.
14-17 listopada 2024
Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka
ul. Solec 24
00-403 Warszawa
(info: ap, Muzeum Azji i Pacyfiku)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.