EDYCJA 2009/2010 Konkurs EDYCJA Konkursy

“MARCO POLO…” (Wyd. W.A.B.)

Marco Polo: Opisanie świata Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010 Opracowanie graficzne: Przemek Dębowski Skład i łamanie: manufaktura Druk i oprawa: Drukarnia im. Anczyca

Książkę ocenia Andrzej Tomaszewski:

Mam w domu PIW-owskie wydanie Opisania świata z 1975 roku złożone na monotypie i drukowane na typograficznej maszynie. Od czasu do czasu zaglądam do tej książki, ale od teraz sięgał będę po wydanie W.A.B., tym bardziej, że przekład ten sam.

Książka jest lekko okrojonego formatu A5 i przypomina wielkością wspomnianą wcześniejszą edycję. Jest gruba, lecz musi być gruba zważywszy na niezwykle ambitny tytuł. Grubość jednak nie przeszkadza, aby była zgrabna i funkcjonalna. Sprawiają to: staranna, ścisła oprawa z okrągłym i oporkowanym grzbietem, miły w dotyku materiał pokryciowy, wyważone ustawienie kolumny tekstu na stronicy i proporcjonalne marginesy, pożyteczna w lekturze tasiemka oraz inne tego rodzaju drobiazgi.

Dobrym pomysłem jest zaznaczenie na zewnętrznej krawędzi bloku obszernego fragmentu książki z komentarzami. Lektura tekstu XIII-wiecznego podróżnika wymaga nieustannego zaglądania do współczesnych wyjaśnień.

Wart pochwały jest skład tekstu, zwłaszcza właściwie dobrany stopień pisma do długości wiersza, interlinia dająca komfort czytania oraz optycznie wyrównana prawa krawędź kolumny. Z wyczuciem zaprojektowane delikatne tytularia i incipity poszczególnych rozdziałów podnoszą przyjemność czytania. Celne są również graficzne nawiązanie do liniatury średniowiecznych manuskryptów oraz krój pisma lekko pachnący nieporadnością europejskich paleodruków.

Nie dość powtarzania, że książka jest owocem pracy wszystkich uczestników procesu wydawniczego. Opisanie świata jest dobitnym przykładem.

Primo: Wydawnictwo W.A.B. zadbało o doskonałość redakcyjną i wzbogacenie książki przedmową Umberta Eco. Secundo: grafik stworzył urodziwą i współgrającą z treścią formę. Tertio: studio Manufaktura wykonało staranną zecerską robotę. Quarto drukarnia Anczyca zapewniła najwyższy standard prac poligraficznych i introligatorskich. Brawo!

Wreszcie, na koniec, uznanie dla Wydawnictwa za wyrzucanie z książek na luźne zakładki winiet patronów medialnych, znaków firmowych mecenasów i podobnego marketingowego „szumu”.

za jury konkursu „Edycja”
Andrzej Tomaszewski
przewodniczący

Dodaj komentarz