Biennale Ilustracji Bratysława już od ponad pięćdziesięciu lat umożliwia zarówno dzieciom, jak i dorosłym, zanurzenie się w magicznym świecie obrazu. W minionym 2019 roku, podczas konkursu, czterystu szesnastu ilustratorów z czterdziestu siedmiu krajów z całego świata zaprezentowało ponad trzy tysiące prac. Międzynarodowe jury, składające się z dziesięciu osób, miało nie lada problem z wybraniem zwycięzców. Werdykt wydano po czterech dniach burzliwych obrad.
A oto laureaci:
Grand Prix
Laureatem Grand Prix został irański artysta plastyk Hassan Moosavi, którego nagrodzono za ilustracje do książki Bokser. Ten niezwykle utalentowany ilustrator wykorzystuje w swoich pracach przede wszystkim ciepłe i żywe kolory, dzięki czemu jego tętniące życiem obrazy wręcz ożywają w oczach czytelnika.
Pięć Złotych Jabłek powędrowało na różne kontynenty
Odmiennym stylem charakteryzują się ilustracje Janisa Blanksa z Łotwy. W swojej opowieści o kreciku artysta stworzył historię zwierzątka, którego nikt nie lubi. Opracował ciekawą horyzontalną kompozycję, w której łączy współczesną ikonografię z renesansowym stylem mistrzów. W jego pracach odnaleźć można cytaty ze znanych dzieł, np. z Ostatniej wieczerzy Leonarda da Vinci.
Ilustracje rosyjskiego artysty Antona Lomaeva stworzone zostały w sposób niezwykle delikatny, z uwagą skupioną na licznych drobnych detalach, które czytelnik może odczytywać wciąż na nowo, angażując głębokie pokłady wyobraźni. Prezentowana książka przedstawia historię relacji ojca z synem.
Wen Dee Tan z Malezji w sposób prosty, ale z wykorzystaniem wielobarwnych akcentów pokazuje historię dziewczynki odrzucanej z powodu jej ognistego koloru włosów. Silny i ekspresywny przekaz ilustratorski jest całkowicie zrozumiały nawet bez znajomości tekstu.
Ostanie Złote Jabłko trafiło do Soo Jung Myung z Korei Południowej. W swej książce, w której ważną rolę odgrywa przyroda, artystka w wyważony sposób posługuje się kolorami. Czytelny, ciekawy schemat zostaje w jej ilustracjach wielowarstwowo wzbogacony o cenne szczegóły. Przy każdym kolejnym spojrzeniu na ilustracje można odnaleźć w nich coś nowego i ważnego.
Plakiety BIB
Jedną z pięciu Plakiet BIB otrzymała Anat Warshavski z Izraela za historię o trzech pingwinach, które otwierają restaurację i przekonują się na własnej skórze, jak trudno jest zadowolić gusta wszystkich klientów. Autorka przedstawia swoje żywe i energiczne postaci, wykorzystując podstawowe kolory: czerwony, niebieski, żółty i czarny. Książka ta jako jedyna została dostrzeżona przez jury w kategorii komiksów dla dzieci.
Na tle wielu ilustracji z wykorzystaniem koloru uwagę zwracają prawie monochromatyczne obrazy portugalskiego artysty André Letrii, znanego w Polsce z opracowania graficznego wielkoformatowej książki Morze, utrzymanej w kolorach: niebieskim, białym i czarnym. A Guerra Letrii to, jak tytuł wskazuje, książka o wojnie. Nagromadzenie powtarzanych elementów nasuwa tu myśl o zaklętym kole wojny, o braku nadziei.
Dla japońskiego ilustratora Chiki Kikuchi charakterystyczny jest ekspresywny styl malarski. Wrażenie ruchu w naturze artysta osiąga dzięki takiemu położeniu kolorów, by powstał efekt ruchu. Niektóre ilustracje zbliżone są do abstrakcji, inne zaś przypominają japońską kaligrafię i oddają japońskie zamiłowanie do szczegółu.
W opozycji do tej barwności pozostają ilustracje Maji Kastelic ze Słowenii. Zilustrowana przez nią książka przedstawia historię chłopca, który boi się ciemności.
Chengliang Zhu z Chin stworzył ilustracje, które dzięki wnikliwemu obrazowaniu pomagają dzieciom zrozumieć świat i przyrodę. Artysta wykorzystuje tradycyjne kolory: czerwony, czarny, złoty, biały. Często wprowadza do swoich obrazów logogramy. Natchnienie czerpie zarówno ze współczesnej sztuki chińskiej, jak i z tej najbardziej tradycyjnej, klasycznej. ilustracjach autorka wykorzystała minimalistyczny schemat kolorystyczny, jednocześnie precyzyjnie wykorzystując światło i kontrast, dzięki czemu czytelnik może lepiej zrozumieć emocje dziecka.
Oryginalnie prezentują się ilustracje Guilherme’a Karstena z Brazylii. Opowiadają o głośnym dźwięku, który niesie się przez świat, wywołując chaos i zamieszanie. Co to może być? Odpowiedź na to pytanie została podana w wyjątkowy i niepowtarzalny sposób za pomocą kolażu.
Tradycją Biennale Ilustracji w Bratysławie jest przyznawanie nagród spoza ścisłego schematu konkursowego, Tak więc, oprócz wymienionych: Grand Prix, Złotych Jabłek i Plakiet jury przyznało cztery wyróżnienia dla wydawców. Otrzymały je dwa wydawnictwa z Brazylii oraz po jednym: z Ekwadoru i z Wielkiej Brytanii.
Jury dziecięce
Jak co roku, podczas BIB obradowało jury dziecięce, które tradycyjnie nie zgodziło się z wyborem jury profesjonalnego. Nagrodę tego gremium otrzymał ilustrator słowacki Svetozár Košický.
Nagroda Burmistrza Miasta Bratysława
Tradycyjnie przyznana została nagroda Burmistrza Miasta Bratysława – otrzymał ją Boris Šima.
Miałam przyjemność obejrzeć wczoraj w Bibliotece przy ul. Koszykowej. Piękne te ilustracje – wszystkie, ale mnie najbardziej podobają się te z Rosji i Korei Południowej. Taka ilustracja to właściwie książka do czytania na sto sposobów. Dziękuję.
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania strony. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek? Polityka prywatnościZgadzam się
Polityka prywatności
Privacy Overview
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – RODO
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz szczegóły na ten temat.
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowej lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych i w celach analitycznych przez wyd. Inicjał Andrzej Palacz.
W jakim celu będziemy przetwarzać twoje dane? pomiary statystyczne – chcemy wiedzieć ile osób odwiedza naszą stronę marketing – chcemy lepiej dopasowywać reklamy do zainteresowań czytelników do świadczenia usług drogą elektroniczną.
Kto jest administratorem danych osobowych? Administratorem danych osobowych jest wyd. Inicjał Andrzej Palacz.
Komu możemy przekazywać dane? Twoje dane mogą być też udostępnione organom prawa o ile otrzymamy stosowną podstawę prawną.
Jakie są twoje prawa w stosunku do twoich danych? Możesz w każdej chwili wycofać zgodę na przetwarzanie danych, masz prawo dostępu do nich, sprostowania, usunięcia itp. Wszystkie Twoje pytania i żądania prosimy kierować na wydawca@go2.pl
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Miałam przyjemność obejrzeć wczoraj w Bibliotece przy ul. Koszykowej. Piękne te ilustracje – wszystkie, ale mnie najbardziej podobają się te z Rosji i Korei Południowej. Taka ilustracja to właściwie książka do czytania na sto sposobów. Dziękuję.