Analizy/podsumowania Hurt/księgarstwo Różne Rynek wydawniczy Rynek za granicą Zagranica

Chiny: koronawirus a księgarnie

Księgarnie w stolicy Chin mocno dotknęła epidemia koronawirusa. Księgarze próbują ratować się, aktywując działania w sferze sprzedaży online.


„Z powodu epidemii 80% księgarń jest zamkniętych”, twierdzą pracownicy działu reklamy Komitetu Miejskiego w Pekinie. „Chociaż wielu z nich próbuje uruchomić programy online, aby utrzymać klientów, nie daje to znaczących efektów… firmy chcą, aby rząd wsparł ich działania”.

Wg ankiety przeprowadzonej przez przez Pekin Institute of Culture Innovation and Communication około 60% z 248 sklepów w Pekinie oczekuje, że ich przychody spadną o ponad 50% w ciągu roku, a tylko 48% twierdzi, że ich dochody będą wystarczające, aby przetrwać bez problemu przez okres od jednego do trzech miesięcy. 21,8% księgarń twierdzi, że sprzedaje książki tylko za pośrednictwem kanałów internetowych, 48% próbuje reklamować się na platformach społecznościowych, takich jak WeChat i Weibo, a 16,9% promuje książki na takich platformach, jak Douyin i Kuaishou.

Władze Pekinu zainicjowały szereg działań mających na celu utrzymanie księgarń na rynku, w tym subsydiowanie czynszu, nagradzanie sklepów, które pozostają otwarte podczas epidemii i zachęcanie księgarń do rozwijania kanałów sprzedaży online.

Jednym z nowych kanałów sprzedaży przez internet jest platforma Meituan Dianping – połączenie Yelp, Seamless, Ubera i innych. Poprzez Meituan Dianping można zamówić szereg usługi, takich jak dostawa posiłków, oferty restauracji, bilety do kina lub rezerwacje hoteli. Teraz doszły książki. Inicjatywa ta, współtworzona przez Meituan Dianping oraz samorząd miejski Pekinu, obejmie pierwszą partię 72 księgarń. Aby dołączyć do tego programu księgarnie będą musiały wnosić żadnych opłat.

Do tej platformy przystąpi jedna z księgarń pekińskiej sieć OWSpace (na rynku od 15 lat). Niedawno sieć zaapelowała na swoim portalu WeChat o wpłaty członkowskie od klientów (od 50 do 8000 juanów) – to ma poprawić jej płynność finansową. „Sprzedajemy średnio tylko 15 książek dziennie, z czego ponad połowę kupują nasi pracownicy. Oczekujemy, że nasze przychody w lutym spadną o 80% w porównaniu do innych lat ”, czytamy na stronie OWSpace.
Apel spotkał się z odzewem i OWSpace ponownie otworzył księgarnię w Hangzhou, we wschodniej prowincji Zhejiang. Obecnie księgarnie sieci odzyskują prawie 50% normalnego obrotu.
Co ciekawe, OWSpace prowadzi transmisje na żywo na platformie Taobao trzy razy w tygodniu, przedstawiając nowości książkowe. Ta inicjatywa cieszy się dużą popularnością. Ogląda ją około 10 tys osób.

(info wg South China Morning Post)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *