Koronawirus zwiększył sprzedaż z on-linie, jednak pierwsze przekazane dane wskazują, że co trzecia firma e-commerce nie przetrwa dłużej niż trzy miesiące. To wyniki badań Federacji Handlu Elektronicznego Fevad.
Fevad zbadała w dniach 23-25 marca sytuację witryn internetowych zajmujących się sprzedażą. 94% z nich wciąż działa, ale jedna trzecia znacznie ograniczyła swoją aktywność. 76% witryn wykazuje spadek sprzedaży, a dla połowy jest to spadek obrotów o około 50%. Tylko 18% odnotowuje wzrost obrotów i są to następujące sektory: żywność, telefonia, informatyka, kultura i edukacja.
Wydłużają się terminy dostaw – o 85%, a 29% sprzedawców zarzuca się anulowanie zamówień. Prawie 40% firm uważa, że nie przetrwają dłużej niż trzy miesiące, a 20% nie ma zdania.
Nielsen szacuje, że sprzedaż internetowa osiągnęła historyczny poziom, „ prawie 250 milionów euro w tym tygodniu w handlu elektronicznym ”, podaje komunikat prasowy z 31 marca. Ale dane odnoszą się przede wszystkim do sprzedaży produktów, które można znaleźć w supermarketach…
A co z książkami?
Sprzedaż online rozwija się. „ Zamówienia wzrosły dziesięciokrotnie”, podaje LaLibrairie.com, która jednak ograniczyła sprzedaż. „Przy ponad 600 zamówieniach na dzień nie jesteśmy w stanie obsłużyć wszystkich”.
Po drugiej stronie Atlantyku, w Quebecu ta sama historia: strona LesLibraires.ca odnotowała wzrost o 1000%. Platforma ta skupia sto księgarń w Quebecu, Ontario i Maritimes.
Nielsen ocenia, że „Choć pewnie duża część konsumentów wróci do swojego zwykłego sklepu po minięciu kryzysu, to jednak część polubi handel elektroniczny, w szczególności dostawy do domu…”
W pierwszym tygodniu po “zamrożeniu” państwa dużym zainteresowaniem cieszyły się też gry wszelkiego rodzaju. Wg portalu South West (w oparciu o dane firmy analitycznej Grupa NPD) „po raz pierwszy lista 10 najlepiej sprzedających się zabawek objeła 10 gier planszowych i łamigłówek, w tym Monopoly, La Bonne Paye i Scrabble (…) W porównaniu do tego samego okresy roku ubiegłego sprzedaż puzzli wzrosła o 122%, gier planszowych o 83%.
(źródło ActuaLlite)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.