Analizy/podsumowania Różne Rynek polski Rynek wydawniczy

Empik potwierdza – Polacy czytają więcej

W informacji zamieszczonej przez Empik 2 kwietnia czytamy, że czytelnicy coraz chętniej szukają książek w internecie i decydują się na zakupy online. W okresie pandemii liczba nowych klientów kupujących książki na Empik.com podwoiła się. Ponad 20% wszystkich kupujących wybierało książki cyfrowe – e-booki i audiobooki – podczas gdy wcześniej tą kategorią była zainteresowana co siódma osoba. Szczególny wzrost widoczny jest w przypadku książek dla dzieci (+300%) i w grupie czytelników w wieku 15-18 lat (+200%).


A tak Empik podsumowuje ostatnie dwa tygodnie marca w segmencie książek.


W tym szczególnym okresie Polacy chętnie sięgają po tegoroczne i zeszłoroczne bestsellery oraz twórczość popularnych autorów, w tym Remigiusza Mroza, Blanki Lipińskiej czy Alexa Michaelidesa (Pacjentka). Widać wzrost zainteresowania książkami o temacie epidemii – w topach sprzedaży pojawiają się m.in. Dżuma Alberta Camusa, która obecnie jest wybierana 10 razy chętniej niż rok wcześniej. Do Top 100 Empik.com wskoczył także tytuł Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości Jennifer Wright. Dużym zainteresowaniem cieszą się książki, w których szukamy uspokojenia, zrozumienia otaczającej nas rzeczywistości. W tym kontekście kilkukrotnie wzrosła sprzedaż Harariego czy pozycje takie jak: Jak uspokoić swoje myśli Sarah Knight czy Factfulness Hansa Roslinga – ta ostatnia notująca 10-krotnie większe zainteresowanie.

Dużym zainteresowaniem cieszą się biografie i literatura faktu – po tego typu literaturą sięgają głownie starsi czytelnicy, młodsi wybierają poradniki z obszaru samorozwoju i literatury obyczajowej. Hitem jest książka Unf*ck yourself. Napraw się! Gary’ego Bishopa.

Książki elektroniczne stanowią w większym stopniu rozrywkę dla dorosłych i młodzieży, w szczególności osób w wieku 18-24 lat. Do najczęściej wybieranych kategorii należą literatura obyczajowa, literatura faktu, reportaż i kryminał. Coraz chętniej sięgamy także po literaturę medyczną oraz książki do nauki języków obcych. Ponad 20% klientów Empiku wybierało książki cyfrowe (e-booki i audiobooki)e.

Audiobooki częściej wybierane są z myślą o dzieciach. Ponad 16% słuchających odtwarza książki dla najmłodszych – w ostatnich dwóch tygodniach marca ta grupa abonentów przesłuchała już ponad 20% wszystkich tytułów dla dzieci w aplikacji Empik Go.

Na wpływ zwiększonego zainteresowanie książkami cyfrowymi ma oferta darmowego dostępu do Empik Premium na 60 dni. W ciągu kilkunastu dni już ponad 400 tysięcy osób zasubskrybowało tę usługę, w której można między innymi korzystać z 13 tysięcy audiobooków i e-booków.

(źródło Empik)

Dodaj komentarz