Analizy/podsumowania Listy bestsellerów Rynek księgarski w Polsce Rynek polski Rynek wydawniczy

Polski rynek książki w pierwszym kwartale 2020 roku

Mamy za sobą pierwszy kwartał 2020, pierwsze trzy miesiące, które jeszcze nie oddają tych zmian, które spotkały rynek książki w związki z koronawirusem. O tym, jakie książki kupowaliśmy w tym okresie opowiada Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan Polska, firmy zajmującej się badaniem rynku książki.


Obraz pierwszego kwartału 2020 jest stosunkowo prosty: już widać skok sprzedaży po ekranizacji książek (Blanka Lipińska i Andrzej Sapkowski), ciągle jeszcze widać efekt Nobla (OIga Tokarczuk) i duże zainteresowanie tematyką obozową (Heather Morris, Magda Knedler), jak zawsze na topach dużo jest sensacji autorów pewniaków (Harlan Coben, Remigiusz Mróz, B.A. Paris) oraz śladowe ilości aktualnej literatury faktu (tym razem Donald Tusk).

Jeśli chodzi o książki dla dzieci to dobrze widać, jak szkoła wpływa na sprzedaż (Rafał Kosik, Justyna Bednarek & Daniel de Latour). Na układ listy top20 wpływa i to, że sprzedaż książek była większa na początku 2020 roku niż na początku pandemii (załamanie rynku w marcu 2020). A zatem relatywnie zyskują ci, którzy byli popularni na początku roku (szczególnie Olga Tokarczuk i Donald Tusk).

Jeśli chodzi o porównanie rok do roku, to tym razem mamy miażdżącą przewagę polskich autorek i autorów (w pierwszym kwartale 2019 roku mieliśmy lekką przewagę autorów obcych) oraz zagęszczenie serii (trylogia erotyczna, saga wiedźmińska, kontynuacja obozowa Tatuażysta z Auschwitz i Podróż Cilki, rok temu tego zjawiska nie było). Ogólnie w ujęciu rok do roku występuje ten sam przewidywalny zestaw pewniaków: autorów, gatunków i zjawisk, gdzie powtarzają się B.A. Paris, Heather Morris, Remigiusz Mróz, Blanka Lipińska, Justyna Bednarek & Daniel de Latour. Rok temu w top20 pierwszego kwartału w kategorii fiction zmieści się jeszcze Lee Child, Jakub Żulczyk, Lucinda Riley, Katarzyna Puzyńska, George R.R. Martin, w kategorii non-fiction Michelle Obama, Adam Kay, Dominik Szczepański (Czapkins prawdziwa historia), a w kategorii dla dzieci i młodzieży Janusz Christa (Kajko i Kokosz. Szkoła latania – lektura szkolna), W. Bruce Cameron (ekranizacja). Wszyscy oni jeszcze powrócą na topy.

Tak naprawdę w pierwszym kwartale 2020 roku nie widać pandemii. Dżuma przebiła się do mainstreamowych mediów, ale zainteresowanie tym tytułem na razie można odnotować w warstwie symbolicznej. Rok temu w pierwszym kwartale Dżuma znajdowała się na miejscu 1290, w tym roku na 336. Tak samo z Miłością w czasie zarazy. Tylko pojedyncze tygodnie w porównaniu rok do roku dają zauważalny skok sprzedaży, i to się nadaje do wybicia na leadach prasowych, ale jest to mały skok (tak w historii czytelnika, jak i w historii tych tytułów). Nie ma przełomu. Prawdopodobnie jako czytelnicy czekamy na rozwój sytuacji i interesujemy się tym samym, co zawsze, tylko bardziej. A zainteresowania wirusologią zaspokajają media i treści on-line namnażające się błyskawicznie.

(info Renek Mendruń, Nielsen BookScan Polska)

Dodaj komentarz