Bookmark, wirtualne targi książki (21-24 maja) odwiedziło ponad 600 tysięcy czytelników, którzy wzięli udział w spotkaniach autorskich i odwiedzili strony targowe. W tym czasie na Allegro sprzedawało się 40 tys. książek dziennie, często egzemplarzy w specjalnych targowych cenach. Organizatorami BookTargu byli Allegro, Legimi oraz Lubimyczytać.pl, które w ten sposób wspólnie postanowiły wesprzeć branżę wydawniczą.
BookTarg to wydarzenie, które niejako zastąpiło odwołane z powodu pandemii Warszawskie Targi Książki. Formuła on-line spotkała się z dużym zainteresowaniem czytelników – w ciągu 4 dni BookTarg przyciągnął przed ekrany ponad 600 tys. osób. Tak jak przy okazji każdych targów, największym zainteresowaniem cieszyły się spotkania z autorami, które na stronie i fanpage wydarzenia obejrzało 0,5 mln osób. Sama rozmowa z Katarzyną Bondą i dr Bogdanem Lachem zgromadziła 100 tys. fanów, a z Wojciechem Chmielarzem – 86 tys. Dzięki rozmowom takim jak ta, przeprowadzona przez Grzegorza Jankowicza z udziałem Jacka Dukaja i Tomasza Bagińskiego, można było odkryć nowe zjawiska w kulturze i zastanowić się nad przyszłością literatury konkurującej z innymi formami opowiadania historii (serial, fabuła, gra komputerowa). Niezwykle ciekawa, dwugodzinna dyskusja dwóch wizjonerów, rzadko pojawiających się w mediach, przyciągnęła ponad 85 tys. publiczność. W sumie odbyło się 36 spotkań autorskich, w których mógł i nadal może uczestniczyć każdy, bez względu na czas i miejsce – wszystkie nagrania są dostępne na stronie booktarg.pl.
Jak jednym głosem mówią organizatorzy, przeniesienie targów do świata wirtualnego sprawiło, że to wielkie święto literatury, zarezerwowane do tej pory dla wybranych mieszkańców większych miast, stało się dostępne dla wszystkich. BookTarg pozwolił na wzięcie udziału w twórczych spotkaniach i dyskusjach, zdobycie informacji o najnowszych wydawnictwach czy stał się okazją do kupienia książek w atrakcyjnych cenach. Jeśli szukać pozytywnych skutków pandemii, to można do nich zaliczyć właśnie otwarcie się targów wydawniczych na wszystkich czytelników.
BookTarg pokazał też, że w trudnej sytuacji rynkowej, branża wydawnicza potrafi się zjednoczyć i szybko reagować na potrzeby czytelników. Przez 4 dni swoją ofertę na wirtualnych stoiskach zaprezentowało 80 wydawnictw, oferując nowości wydawnicze i znane tytuły w atrakcyjnych cenach. W tym czasie na Allegro sprzedawało się przeszło 40 tys. egzemplarzy dziennie, głównie tytułów dla dzieci i młodzieży, kryminałów i beletrystyki a strony booktarg.pl oraz allegro.pl/booktarg odwiedziło blisko 100 tys. unikalnych użytkowników. To skala, którą nie sposób uzyskać prowadząc sprzedaż stacjonarną.
Targi obfitują zazwyczaj w wydarzenia branżowe, które na BookTarg przybrały formę webinariów, głównie na tematy związane z prowadzeniem działalności w czasach kryzysu. W części konferencyjnej, której partnerami była spółka Literacka, Polska Izba Książki oraz Fundacja Polska 5.0, wzięło udział 1000 osób. Największą popularnością cieszyły się panele: “COVID-19 i perspektywa wyjścia z kryzysu” oraz “Świadomość-finanse-technologia. Co pandemia zmieniła w bibliotece”. Wszystkie wystąpienia organizowane w ramach BookTarg Konferencja zostały zarejestrowane i można je obejrzeć na https://www.booktarg.pl/harmonogram-konferencja/
Warto podkreślić, że BookTarg to efekt wspólnej pracy trzech firm, w różny sposób związanych z branżą wydawniczą. Allegro, Legimi i Lubimyczytać.pl w 30 dni przygotowały wydarzenie, które miało wypełnić lukę po odwołanych festiwalach i targach, pomagając w tym trudnym czasie promować czytelnictwo i sprzedaż książek. Organizatorzy w geście solidarności z pisarkami i pisarzami przekazali też 50 tys. zł na rzecz Fundacji im. Wisławy Szymborskiej. Na tym nie kończy się pomoc – do 23 czerwca na akcjaliteracka.pl trwają licytacje charytatywne, z których dochód zostanie przekazany Unii Literackiej na zapomogi dla twórców w trudnej sytuacji. BookTarg dalej pomaga bo w solidarności siła!
……………………
*Dane użyte w podsumowaniu są aktualne na dzień 31.05.2020
(info Allegro.pl)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.