Różne Rynek wydawniczy

Zbyt szczegółowe ilustracje przeszkadzają dzieciom w rozumieniu tekstu

Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców wskazują, że zbyt szczegółowe ilustracje utrudniają dzieciom w wieku 6-8 lat skupienie się na rozumieniu tekstu, donosi “Daily Mail”.

Eksperci doszli do wniosku, że kolorowe obrazki (zwłaszcza jeśli jest ich zbyt wiele), które teoretycznie mają motywować początkujących czytelników, często dają efekt odwrotny – rozpraszają je.

Takie badanie przeprowadziła Anna Fisher wraz z grupą pracowników z Carnegie Melon University w Pensylwanii – poproszono dorosłych o usunięcie z książki dla dzieci tych ilustracji, które ich zdaniem nie są ważne dla zrozumienia tekstu.

Ilustracje zostały usunięte z drugiej połowy książki, którą przekazano do czytania dzieciom w wieku 6-8 lat. Podczas czytania obserwowano ich oczy za pomocą urządzenia śledzącego wzrok. Okazało się, że w tej części książki, w której nie było zbędnych ilustracji, dzieci mniej się rozpraszały i lepiej chwytały znaczenie przeczytanego.

„Jeśli podejmiemy proste kroki, aby usunąć przeszkody w czytaniu i ułatwić to dzieciom, pomożemy im lepiej współdziałać z drukowanymi materiałami i czerpać radość z tego procesu” – twierdzi ekspert.
(źródło Daily Mail)

Dodaj komentarz