Na początku listopada około pięćdziesięciu francuskich wydawnictw (m.in. Zones Sensibles, Éditions Grevis, Les Nuits rouges) rozpoczęło bojkot Amazona. Ta decyzja została doceniona przez stowarzyszenia księgarzy, którzy postanowili wesprzeć wydawców.
W liście otwartym wydawców czytamy m.in.: Nie będziemy już sprzedawać naszych książek na Amazonie. Jego świat jest przeciwieństwem tego, którego bronimy. Nie chcemy, aby miasta stały się pustynią i hiperpołączonymi punktami. Amazon jest liderem niszczenia relacji międzyludzkich i sztuczności życia. Musimy bojkotować i sabotować jego monopol. Warunki pracy w magazynach i na zewnątrz (niskie płace, niepewność zatrudnienia, niskie stawki, małe przerwy, elektroniczne zarządzanie, polowanie na związkowców), wpływ na środowisko (niszczenie niesprzedanych towarów, masowe zużycie energii w transporcie lotniczym, niszczenie dróg), przesadne bogacenie się udziałowców są oznaką cynizmu modelu gospodarczego i społecznego, którego broni ta wielonarodowa korporacja. Księgarnie to miejsca spotkań, krytyczna wymiana myśli, debata, bliskość (…) Nie chcemy zastępować porady księgarza poradą algorytmu ani współpracować z systemem, który zagraża łańcuchowi książek przez ostrą i nieuczciwą konkurencję“. Autorzy listu apelują do wszystkich wydawnictw i graczy w łańcuchu książek o przyłączenia się do akcji.
Bojkot dotyczy głównie małych wydawców, większe wykazują tym ruchem małe zainteresowania. Akcję wspierają natomiast dwa stowarzyszenia księgarń: księgarnie w Nowej Akwitanii (Librairies de Nouvelle-Aquitaine – LINA, 110 księgarń) oraz Libraires du Sud (60 księgarń). Dystrybucją zajęły się dwie hurtownie: Hobo Diffusion i Les Belles Lettres; wśród księgarzy rozprowadzane są specjalne katalogi książek wydawców, którzy podjęli bojkot, oferowane są atrakcyjne warunki sprzedaży.
Akcja powoli nabiera tempa. Księgarze podkreślają, że coraz więcej czytelników rozumie czym w konsekwencji jest kupowanie w Amazonie i że wolą przejść się kilka kilometrów do księgarni, a nawet poczekać na sprowadzenie przez nią książki. Czytelnicy przyjmują coraz bardziej odpowiedzialne postawy.
(źródło ActuaLitté)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.