Hurt/księgarstwo

I stało się… Amazon wkracza na polski rynek

Amazon ogłosił plan wejścia na polski rynek. Dotychczas polscy czytelnicy mogli robić zakupy w polskojęzycznej odsłonie niemieckiej wersji Amazona, natomiast wydawcy nie mogli wejść ze swoimi ofertami na platformę. Teraz to się zmieni – wydawcy mogą już rejestrować swoje konta w polskojęzycznej wersji panelu Seller Central (sell.amazon.pl).

Co to zmieni na polskim rynku e-commers? Zapytani przez portal wirtualnemedia.pl fachowcy tego rynku zaznaczają, że na wejściu Amazona skorzystają klienci – przyszedł czas walki na rynku e-commerce, nie tylko ceną, ale przed wszystkim szybkością dostawy. Możliwości oferowane przez Amazon dla producentów są daleko większe, niż to do czego nas przyzwyczaili lokalni giganci, Amazon będzie też walczył o udziały w rynku reklamowym. Generalnie pojawienie się w naszym kraju Amazona, który jest doskonale doinwestowaną platformą, z terminowymi dostawami i nieobecnymi w naszym kraju rozwiązaniami subskrypcyjnymi, doprowadzi do daleko idącej profesjonalizacji całości kanału e-commerce. Należy liczyć, że Amazon odciągnie kupujących od innych e-sklepów, którym trudniej będzie konkurować z tą potęgą. Mogą być też plusy – Amazon stałby się dla polskich sprzedawców internetowych wygodnym sposobem do ekspansji za granicę.

Na wiadmomość o wejściu Amazona na rynek Polski zareagowała giełda. Na koniec środowego notowania akcje Allegro, największego gracza w Polsce na rynku e-coomers spadły z 75 zł na 70 zł. Jak właśnie w nowej sytuacji poradzi sobie Allegro, które liczy w tej chwili ponad 125 tys. sprzedawców. Czy inwestycje z przeszłości, takie jak chociażby program Allegro Smart, spłacą się w nowej sytuacji rynkowej? Na korzyść Allegro przemawia dopracowana platforma, do której obie strony procesu zakupowego są przyzwyczajone.


Amazon jest największym koncernem e-commerce na świecie. Kapitalizacja firmy wynosi 1,65 bln dolarów. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. przychody sprzedażowe Amazona zwiększyły się ze 193,09 do 260,51 mld dolarów, koszty operacyjne – ze 182,42 do 244,48 mld dolarów, a zysk netto – z 8,32 do 14,11 mld dolarów. Założycielem, prezesem i głównym akcjonariuszem koncernu jest Jeff Bezos. Od stycznia do listopada ub.r. sprzedał akcje firmy za ponad 10 mld dolarów.

W Polsce Amazon jest obecny od 2014 roku. Centra Amazona działają w Sadach (pod Poznaniem), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach. Kolejny obiekt ma powstać w tym roku w Świebodzinie. Koncern ma też w naszym kraju biuro Amazon Web Services i centrum rozwoju technologii w Gdańsku.
(info wg wirtualnemedia.pl)

Dodaj komentarz