Ruszyło największe badanie czytelników w sieci. To już czwarta edycja ankiety przygotowanej przez serwis lubimyczytać.pl we współpracy z Polską Izbą Książki. W latach 2016-2021 w badaniu wzięło udział przeszło 30 tys. czytelników. Uzyskane odpowiedzi pozwolą odpowiedzieć na pytania: jak pandemia wpływa na nasze wybory czytelnicze? Czy kupujemy więcej, czy mniej książek? A może częściej sięgamy po ebooki lub audiobooki?
Poprzednie edycje badania pokazały jak dynamicznie zmienia się rynek czytelniczy. Jak czytają Polacy? Co wpływa na wybór książek? W roku 2016 czytelnicy potwierdzili znaną prawdę, że miłość do książek wynosi się z domu. Przy wyborze lektur głównie kierujemy się własnymi zainteresowaniami. Chętnie rozmawiamy o przeczytanych książkach ze znajomymi, rzadziej z nauczycielami, księgarzami czy osobami, które zajmują się profesjonalnie literaturą.
Z ankiet z 2017 roku wynika m.in., że czytaliśmy więcej książek papierowych niż w 2016 roku i słuchaliśmy nieznacznie więcej audiobooków, za to mniej chętnie sięgaliśmy po e-booki. Wówczas też czytelnicy deklarowali, że z reguły czytają 2-3 książki jednocześnie. W 2018 wydawaliśmy na książki średnio 300-500 zł rocznie. A jakie odpowiedzi przyniosą tegoroczne pytania? W tegorocznej ankiecie skupiliśmy się na zachodzących zmianach w zachowaniach czytelników podczas pandemii – komentuje Izabela Sadowska – prezes zarządu lubimyczytać.pl. Wiemy, że książkowa branża odczuła skutki szalejącego wirusa. Ponad milionowy wzrost zadłużenia księgarń, 240 zamkniętych placówek, odwołane spotkania autorskie i targi, a z drugiej strony dwucyfrowy wzrost sprzedaży książek. Teraz ciekawi nas, jakie zmiany zaszły w postawach czytelników – dodaje.
Badanie prowadzone jest we współpracy z Polską Izbą Książki, a nad jego przebiegiem czuwa socjolog, dr Paweł Kuczyński.
W Polskiej Izbie Książki od lat gromadzimy dane na temat rynku książki. Brakowało nam jednak wiedzy o samych czytelnikach. Rozpoczęcie wspólnego projektu badawczego z lubimyczytać.pl w 2016 roku zmieniło tę sytuację. Każda kolejna edycja badania skupiała się na nieco innym aspekcie zwyczajów czytelniczych, tak będzie i tym razem. Dzięki temu zyskujemy coraz pełniejszy obraz czytelnika książek w Polsce. Im więcej wiemy o czytelnikach, tym skuteczniejsze metody promocji czytania będziemy mogli prezentować np. przedstawicielom administracji państwowej – mówi dyrektor generalna Polskiej Izby Książki, dr Grażyna Szarszewska-Kühl.
Ankieta jest w pełni anonimowa i dostępna do 22 kwietnia. Jej wypełnienie jest intuicyjne i zajmuje maksymalnie 10 minut. Zachęcamy gorąco do podzielenia się opiniami na temat książek oraz czytelnictwa. Wyniki ogłoszone zostaną podczas tegorocznej, majowej edycji BookTargu, czyli wirtualnych targów książki, które odbędą się w dniach 6-12 maja.
(info lubimyczytac.pl)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.