8 października 2021 r. obradowało Jury Konkursu w formule spotkania on-line. Jury oceniło nadesłane prace i wyłoniło laureatów. Wyniki podano 14 października w formie filmu opublikowanego na stronie drukarni Totem. współorganizatorów i portalu wydawca.com.pl.
W skład tegorocznego Jury weszli:
- Maria Magdalena Kurpik – historyk plakatu i wykładowca akademicki (członkini jury),
- Lech Majewski – Kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (przewodniczący jury),
- Andrzej Palacz – redaktor naczelny magazynu “Wydawca” i portalu
wydawca.com.pl, wykładowca Podyplomowych Studiów Polityki Wydawniczej i Księgarstwa (członek jury), - Georgij Petriaszwili – Kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych
Politechniki Warszawskiej (członek jury), - Tomasz Skonieczny – Regionalny Kierownik sprzedaży Pc Print (członek jury),
- Michał Rejnowski – Prezes Totem.com.pl (członek jury),
- Mateusz Woźniak – Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica
Minolta Business Solutions Polska (członek jury).
oraz Magdalena Raczyńska, przedstawicielka współorganizatora Konkursu, firmy Konica Minolta i Joanna Zielińska, przedstawicielka firmy Totem.com.pl – sekretarz Konkursu.
Jury dokonało analizy i oceny 58 prac zakwalifikowanych do Konkursu. Wg Jury poziom prac zgłoszonych do konkursu był wyższy niż w roku ubiegłym. Zauważalny jest wzrost świadomego, przemyślanego użycia technologii w projektowaniu graficznym. Jury zwróciło uwagę na umiejętne wykorzystanie technologii cyfrowej w postaci 3D Touch jako tworzywa służącego do podkreślenia koncepcji graficznej okładek. Dodatkowo zastosowanie cyfrowych elementów w postaci folii metalizowanych oraz lakierów, zarówno płaskiego 2D oraz wypukłego 3D, wzmacnia estetykę projektów i służy do podkreślania, czy wręcz wydobywania nastroju.
Jury wskazało, że okładki zgłoszone do konkursu – wzbogacone o technologię 3D Touch, odznaczają się wysokim artyzmem, estetyką i oryginalnością. Jeśli pojawią się na realnej księgarskiej półce, to skutecznie mogą zainteresować potencjalnego czytelnika i zachęcić go do zakupu książki.
Przy ocenie prac konkursowych Jury zwracało szczególną uwagę na umiejętność wykorzystania technologii jako wiodącego tworzywa do projektowania i na poprawne – w umiarze – wykorzystanie technologii dla podkreślenia koncepcji graficznej i merytorycznej okładki.
W toku obrad Jury wyłoniło zwycięzców trzech nagród oraz przyznało 5 wyróżnień.
Wszyscy nagrodzeni i wyróżnieni otrzymują nagrody/wyróżnienia pieniężne.
Przy wyboru najlepszych prac Jury kierowało się następującymi kryteriami:
- oryginalność zastosowanych rozwiązań graficznych i uszlachetnień,
- wartość artystyczną projektu,
- zgodność z zasadami projektowania i kompozycji okładek książek
- siłę przekazu.
Decyzją jury nagrody otrzymują:
Nagroda główna (5,0 tys.) – Antonina JANUSZ-SZYBIS za pracę “Solaris”.
Uzasadnienie jury: za niezwykle ciekawe, nowoczesne, a zarazem proste rozwiązanie graficzne harmonijnie współgrające z treścią książki – wzmocnione użyciem technologii 3D Touch, co prowadzi do uzyskania wrażenia przestrzenności i w efekcie gwarantuje wyróżnienie okładki na księgarskiej półce;
2. miejsce (3 tys. zł) – Jakub LITWORNIA za pracę “Mesjasz Diuny”.
Uzasadnienie jury: za inteligentne, oszczędne wykorzystanie folii i lakieru 3D, które dają efekt przemyślanego i wyważonego umiaru w zastosowaniu technologii, dzięki której projekt uzyskuje nową jakość i nowe wymiary interpretacyjne;
3. miejsce (2 tys. zł) – Beata GROCHOWSKA za pracę “Saul Bass – monografia artysty”.
Uzasadnienie jury: za wyważony, doskonały projekt graficzny, świetnie komunikujący treść książki i umiejętne zastosowanie technologii dopełniającej
przekaz stylistycznie i treściowo.
Wyróżnienia (po tysiąc zł) otrzymują:
- Tomasz Barczyk za pracę pt. “Punkt i linia a płaszczyzna”
- Grzegorz Japoł – “Stary człowiek i morze”
- Magdalena Szamocka – “Miasto ślepców”
- Robert Widomski za – “Sztuka kochania”
- Marta Wittchen za pracę “The secret life of Salvador Dali”.
Jury w werdykcie podkreśla, że wszystkie wyróżnione prace cechuje twórcze podejście do technologii 3D Touch i niezwykle kreatywne wykorzystanie jej w projektach. Technologia przestaje być tylko dodatkiem do projektów, ale staje się ich integralną częścią – budując nowe wymiary, zarówno na płaszczyźnie interpretacyjnej, stylistycznej, jak i czysto wizualnej.
(info wg protokołu Jury)
Organizatorem konkursu jest drukarnia cyfrowa Totem.com.pl, współorganizatorami są Konica Minolta i firma PC Print, patronują mu magazyn “Wydawca” wraz z portalem wydawca.com.pl.
Celem Konkursu jest promocję nowoczesnego projektowania okładek książek, prezentacja nowych, szerokich możliwości w zakresie druku i uszlachetnień w drukarni Totem.com.pl, edukacja związaną z procesem przygotowania plików do druku – pod kątem wykorzystania w procesie systemu JetVarnish 3D.
Konkurs to szansa dla pasjonatów grafiki na pokazanie swojej kreatywności i zaprezentowanie wyjątkowych umiejętności – artystycznych i technicznych.
Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody pieniężne o łącznej kwocie 15 tysięcy złotych!
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.