Konkursy Konkursy Poligrafia Różne

Konkurs na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch (edycja 2021) rozstrzygnięty

8 października 2021 r. obradowało Jury Konkursu w formule spotkania on-line. Jury oceniło nadesłane prace i wyłoniło laureatów. Wyniki podano 14 października w formie filmu opublikowanego na stronie drukarni Totem. współorganizatorów i portalu wydawca.com.pl.



W skład tegorocznego Jury weszli:

  • Maria Magdalena Kurpik – historyk plakatu i wykładowca akademicki (członkini jury),
  • Lech Majewski – Kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (przewodniczący jury),
  • Andrzej Palacz – redaktor naczelny magazynu “Wydawca” i portalu
    wydawca.com.pl, wykładowca Podyplomowych Studiów Polityki Wydawniczej i Księgarstwa (członek jury),
  • Georgij Petriaszwili – Kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych
    Politechniki Warszawskiej (członek jury),
  • Tomasz Skonieczny – Regionalny Kierownik sprzedaży Pc Print (członek jury),
  • Michał Rejnowski – Prezes Totem.com.pl (członek jury),
  • Mateusz Woźniak – Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica
    Minolta Business Solutions Polska (członek jury).
    oraz Magdalena Raczyńska, przedstawicielka współorganizatora Konkursu, firmy Konica Minolta i Joanna Zielińska, przedstawicielka firmy Totem.com.pl – sekretarz Konkursu.

Jury dokonało analizy i oceny 58 prac zakwalifikowanych do Konkursu. Wg Jury poziom prac zgłoszonych do konkursu był wyższy niż w roku ubiegłym. Zauważalny jest wzrost świadomego, przemyślanego użycia technologii w projektowaniu graficznym. Jury zwróciło uwagę na umiejętne wykorzystanie technologii cyfrowej w postaci 3D Touch jako tworzywa służącego do podkreślenia koncepcji graficznej okładek. Dodatkowo zastosowanie cyfrowych elementów w postaci folii metalizowanych oraz lakierów, zarówno płaskiego 2D oraz wypukłego 3D, wzmacnia estetykę projektów i służy do podkreślania, czy wręcz wydobywania nastroju.

Jury wskazało, że okładki zgłoszone do konkursu – wzbogacone o technologię 3D Touch, odznaczają się wysokim artyzmem, estetyką i oryginalnością. Jeśli pojawią się na realnej księgarskiej półce, to skutecznie mogą zainteresować potencjalnego czytelnika i zachęcić go do zakupu książki.

Przy ocenie prac konkursowych Jury zwracało szczególną uwagę na umiejętność wykorzystania technologii jako wiodącego tworzywa do projektowania i na poprawne – w umiarze – wykorzystanie technologii dla podkreślenia koncepcji graficznej i merytorycznej okładki.

W toku obrad Jury wyłoniło zwycięzców trzech nagród oraz przyznało 5 wyróżnień.
Wszyscy nagrodzeni i wyróżnieni otrzymują nagrody/wyróżnienia pieniężne.

Przy wyboru najlepszych prac Jury kierowało się następującymi kryteriami:

  •  oryginalność zastosowanych rozwiązań graficznych i uszlachetnień,
  • wartość artystyczną projektu,
  • zgodność z zasadami projektowania i kompozycji okładek książek
  • siłę przekazu.

Decyzją jury nagrody otrzymują:

Nagroda główna (5,0 tys.) – Antonina JANUSZ-SZYBIS za pracę „Solaris”.

Uzasadnienie jury: za niezwykle ciekawe, nowoczesne, a zarazem proste rozwiązanie graficzne harmonijnie współgrające z treścią książki – wzmocnione użyciem technologii 3D Touch, co prowadzi do uzyskania wrażenia przestrzenności i w efekcie gwarantuje wyróżnienie okładki na księgarskiej półce;


2. miejsce (3 tys. zł) – Jakub LITWORNIA za pracę „Mesjasz Diuny”.

Uzasadnienie jury: za inteligentne, oszczędne wykorzystanie folii i lakieru 3D, które dają efekt przemyślanego i wyważonego umiaru w zastosowaniu technologii, dzięki której projekt uzyskuje nową jakość i nowe wymiary interpretacyjne;


3. miejsce (2 tys. zł) – Beata GROCHOWSKA za pracę „Saul Bass – monografia artysty”.

Uzasadnienie jury: za wyważony, doskonały projekt graficzny, świetnie komunikujący treść książki i umiejętne zastosowanie technologii dopełniającej
przekaz stylistycznie i treściowo.


Wyróżnienia (po tysiąc zł) otrzymują:

  1. Tomasz Barczyk za pracę pt. „Punkt i linia a płaszczyzna”
  2. Grzegorz Japoł  – „Stary człowiek i morze”
  3. Magdalena Szamocka – „Miasto ślepców”
  4. Robert Widomski za – „Sztuka kochania”
  5. Marta Wittchen za pracę „The secret life of Salvador Dali”.

Jury w werdykcie podkreśla, że wszystkie wyróżnione prace cechuje twórcze podejście do technologii 3D Touch i niezwykle kreatywne wykorzystanie jej w projektach. Technologia przestaje być tylko dodatkiem do projektów, ale staje się ich integralną częścią – budując nowe wymiary, zarówno na płaszczyźnie interpretacyjnej, stylistycznej, jak i czysto wizualnej.
 (info wg protokołu Jury)


Organizatorem konkursu jest drukarnia cyfrowa Totem.com.pl, współorganizatorami są Konica Minolta i firma PC Print, patronują mu magazyn „Wydawca” wraz z portalem wydawca.com.pl.

Celem Konkursu jest promocję nowoczesnego projektowania okładek książek, prezentacja nowych, szerokich możliwości w zakresie druku i uszlachetnień w drukarni Totem.com.pl, edukacja związaną z procesem przygotowania plików do druku – pod kątem wykorzystania w procesie systemu JetVarnish 3D.


Konkurs to szansa dla pasjonatów grafiki na pokazanie swojej kreatywności i zaprezentowanie wyjątkowych umiejętności – artystycznych i technicznych.

Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody pieniężne o łącznej kwocie 15 tysięcy złotych!


Dodaj komentarz