Analizy/podsumowania Rynek wydawniczy Rynek za granicą

USA: znamy szczegółowe dane dot. sprzedaży książek w 2020 roku

Stowarzyszenie Wydawców Amerykańskich [Association of American Publishers (AAP)] opublikowało 8 października raport StatShot  za rok kalendarzowy 2020. Wg podanych tam informacji przemysł wydawniczy Stanów Zjednoczonych wygenerował w tym okresie obroty rzędu 25,71 mld  USA – to nieznaczny spadek o 0,2 procent w stosunku do 2019 roku.
AAP wskazuje, że jest to na poziomie wcześniejszych badań,  w których od 2016 roku  przychody amerykańskiego przemysłu wydawniczego wahają się w granicach 25-26 miliardów dolarów.

W raporcie cytowana jest Maria A. Pallante, prezes i dyrektor generalny AAP:  „Wyniki za rok 2020 są niezwykłe i inspirujące, gdyż mowa jest o roku, który ludzie będą długo kojarzyć z bezprecedensowym kryzysem zdrowotnym, cierpieniami na całym świecie i kolosalnymi zaburzeniami biznesu. (…) To, że działalność wydawnicza jest odporna na kryzys, nie jest niczym nowym, ale mimo to powinniśmy poświęcić chwilę, aby docenić niesamowite poświęcenie i innowacyjność branży w służbie czytelnikom i interesowi publicznemu w tak trudnym okresie”.

A oto podstawowe dane :

  • Łączne przychody ze sprzedaży książek wzrosły szacunkowo o 6,0 procent do 16,67 mld USD i o 8,6 procent w bezpośrednio zgłaszanych przychodach.
  • Podręczniki dla szkół wyższych: spadek o 5,7% do 3,10 miliarda dolarów.
  • Podręczniki szkolne:  spadek przychodów o 12,3% do 3,84 miliarda dolarów.
  • Książki profesjonalne: przychody spadły o 14,5% do 1,68 miliarda dolarów.
  • Prasa uniwersytecka – ​​nieznaczny wzrost  o 2,9%, do 391,7 mln USD.
  • Książki drukowane nadal dominowały na rynku, przy czym odnotowano wzrost w oprawie twardej, miękkiej i specjalnej.
  • Podczas gdy przychody z e-booków spadały od 2014 r., w 2020 kategoria ta wzrosła o 11,7%, osiągając szacunkową wartość 2,12 miliarda dolarów.
  • Sprzedaż plików audio: wzrost o 13,2 procent, szacowane przychody w wysokości 1,42 miliarda USD.
  • Sprzedaż online  odnotowała spadek rok do roku o 11,3%, osiągając 5,13 miliarda dolarów.

Sprzedaż przez Internet:

  • Internetowy kanał sprzedaży detalicznej (produkty cyfrowe oraz fizyczne) wzrósł o 19,2%, osiągając 9,53 miliarda dolarów przychodów i stanowiąc 37,1 procent wszystkich szacowanych przychodów branży.
  • Sprzedaż internetowa wydawnictw branżowych po raz pierwszy przyniosła 50% (w 2019 r. –  43,3%).
  • W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż wydawców w internetowych kanałach sprzedaży detalicznej wzrosła o 23,1%, podczas gdy sprzedaż wydawców w sprzedaży fizycznej spadła o 31,1%.
  • W internetowym kanale detalicznym 53,3% sprzedaży wydawców stanowiły formaty drukowane (twarda, miękka, oprawy specjalne).
  • Z kolei 33,3% sprzedaży wydawców dotyczyło treści cyfrowych w e-bookach w kanale online i pobranych plików audio.

Wszystkie kategorie książek, z wyjątkiem prasy religijnej, odnotowały wzrost przychodów:

  • Beletrystyka dla dorosłych – wzrost o 6,2%
  • Literatura faktu dla dorosłych – do 11,2%
  • Książki dla dla dzieci i młodzieży – o 9,1%
  • Beletrystyka dziecięca i młodzieżowa – o 2,1%
  • Prasa religijna – spadek o 8,4%

(info Publishing Perspectives)

Dodaj komentarz