Stowarzyszenie Wydawców Amerykańskich [Association of American Publishers (AAP)] opublikowało 8 października raport StatShot za rok kalendarzowy 2020. Wg podanych tam informacji przemysł wydawniczy Stanów Zjednoczonych wygenerował w tym okresie obroty rzędu 25,71 mld USA – to nieznaczny spadek o 0,2 procent w stosunku do 2019 roku.
AAP wskazuje, że jest to na poziomie wcześniejszych badań, w których od 2016 roku przychody amerykańskiego przemysłu wydawniczego wahają się w granicach 25-26 miliardów dolarów.
W raporcie cytowana jest Maria A. Pallante, prezes i dyrektor generalny AAP: „Wyniki za rok 2020 są niezwykłe i inspirujące, gdyż mowa jest o roku, który ludzie będą długo kojarzyć z bezprecedensowym kryzysem zdrowotnym, cierpieniami na całym świecie i kolosalnymi zaburzeniami biznesu. (…) To, że działalność wydawnicza jest odporna na kryzys, nie jest niczym nowym, ale mimo to powinniśmy poświęcić chwilę, aby docenić niesamowite poświęcenie i innowacyjność branży w służbie czytelnikom i interesowi publicznemu w tak trudnym okresie”.
A oto podstawowe dane :
- Łączne przychody ze sprzedaży książek wzrosły szacunkowo o 6,0 procent do 16,67 mld USD i o 8,6 procent w bezpośrednio zgłaszanych przychodach.
- Podręczniki dla szkół wyższych: spadek o 5,7% do 3,10 miliarda dolarów.
- Podręczniki szkolne: spadek przychodów o 12,3% do 3,84 miliarda dolarów.
- Książki profesjonalne: przychody spadły o 14,5% do 1,68 miliarda dolarów.
- Prasa uniwersytecka – nieznaczny wzrost o 2,9%, do 391,7 mln USD.
- Książki drukowane nadal dominowały na rynku, przy czym odnotowano wzrost w oprawie twardej, miękkiej i specjalnej.
- Podczas gdy przychody z e-booków spadały od 2014 r., w 2020 kategoria ta wzrosła o 11,7%, osiągając szacunkową wartość 2,12 miliarda dolarów.
- Sprzedaż plików audio: wzrost o 13,2 procent, szacowane przychody w wysokości 1,42 miliarda USD.
- Sprzedaż online odnotowała spadek rok do roku o 11,3%, osiągając 5,13 miliarda dolarów.
Sprzedaż przez Internet:
- Internetowy kanał sprzedaży detalicznej (produkty cyfrowe oraz fizyczne) wzrósł o 19,2%, osiągając 9,53 miliarda dolarów przychodów i stanowiąc 37,1 procent wszystkich szacowanych przychodów branży.
- Sprzedaż internetowa wydawnictw branżowych po raz pierwszy przyniosła 50% (w 2019 r. – 43,3%).
- W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż wydawców w internetowych kanałach sprzedaży detalicznej wzrosła o 23,1%, podczas gdy sprzedaż wydawców w sprzedaży fizycznej spadła o 31,1%.
- W internetowym kanale detalicznym 53,3% sprzedaży wydawców stanowiły formaty drukowane (twarda, miękka, oprawy specjalne).
- Z kolei 33,3% sprzedaży wydawców dotyczyło treści cyfrowych w e-bookach w kanale online i pobranych plików audio.
Wszystkie kategorie książek, z wyjątkiem prasy religijnej, odnotowały wzrost przychodów:
- Beletrystyka dla dorosłych – wzrost o 6,2%
- Literatura faktu dla dorosłych – do 11,2%
- Książki dla dla dzieci i młodzieży – o 9,1%
- Beletrystyka dziecięca i młodzieżowa – o 2,1%
- Prasa religijna – spadek o 8,4%
(info Publishing Perspectives)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.