Różne Rynek wydawniczy

Rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów – luty 2022

Według najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) najbardziej opiniotwórczym medium lutego 2022 jest stacja RMF FM z wynikiem prawie 2,4 tys. cytowań w innych mediach. Na drugim miejscu znalazł się portal Onet, na którego informacje inne redakcje w kraju powoływały się 2,2 tys. razy, a podium zamyka Wirtualna Polska z liczbą 2 tys. wzmianek w innych tytułach. Wzrost o jedenaście pozycji i tym samym powrót do rankingu ogólnego zyskuje Polskie Radio 24 (1,2 tys.).


W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w Polsce niezmiennie największy udział ma prasa – 33%, reprezentowana przez takie media jak “Rzeczpospolita”, “Super Express”, “Fakt”, “Gazeta Wyborcza” i “Dziennik Gazeta Prawna”. Telewizja w lutym to 27% udziału w rankingu ogólnym – TVN24, Polsat News, TVN i TVP Info. Po 20% mają portale internetowe, w kolejności Onet, Wirtualna Polska i Interia oraz radio – RMF FM, Polskie Radio 24 i Radio ZET.


RMF FM liderem najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce

Pierwsze miejsce ponownie zajmuje stacja RMF FM, na którą inni dziennikarze w kraju powoływali się w lutym prawie 2,4 tys. Widoczny wzrost w liczbie cytowań stacja odnotowała już na początku lutego, kiedy minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk na antenie radia zdementował doniesienia o jego rzekomej kandydaturze na stanowisko ministra finansów. Jak podaje IMM, dotarcie cytowalności stacji w lutym wyniosło ponad 121 mln kontaktów z przekazem, co potwierdza, że każdy Polak powyżej 15 roku życia mógł spotkać się z informacjami pochodzącymi z tego okresu od RMF FM minimum 3 razy. Na drugim miejscu znajduje się portal Onet z liczbą 2,2 tys. powołań, a podium zamyka Wirtualna Polska (2 tys. wzmianek). O pięć pozycji awansowali Super Express i Fakt, zajmując kolejno piąte i dziewiąte miejsce. Ze wzrostem o jedenaście oczek do zestawienia ogólnego powraca Polskie Radio 24, które wyraźny skok cytowań odnotowało w połowie lutego, głównie za sprawą wywiadu z szefem PiS Jarosławem Kaczyńskim.


Na podium zestawienia prasy awansują “Super Express” i “Fakt”

“Rzeczpospolita” niezmiennie jest liderem wśród tytułów prasowych, tym razem z wynikiem 1,7 tys. cytowań w innych mediach. Na drugie miejsce awansował “Super Express”, na który dziennikarze innych redakcji powoływali się 1,3 tys. razy. Podium z awansem o trzy miejsca i wynikiem 1,1 tys. wzmianek zamyka “Fakt”, w którym ukazał się wywiad z Adamem Niedzielskim. Minister zdrowia poinformował w nim, że rząd planuje stopniowo odchodzić od restrykcji związanych z pandemią COVID-19, w tym od obowiązku noszenia maseczek oraz planuje przywrócić poprzedni system funkcjonowania życia społecznego i gospodarczego. O trzy oczka w górę zmieniła się pozycja “Wprost”, który w lutym z wynikiem 209 cytowań zamyka zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych. Tygodnik jako pierwszy poinformował o niezadowoleniu w partii opozycyjnej w związku z zagranicznym wyjazdem marszałka Tomasza Grodzkiego wraz z senatorami do Miami.


TVN24 ponownie numerem jeden wśród stacji telewizyjnych

Pozycję pierwszą w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych utrzymuje TVN24 z wynikiem 1,1 tys. powołań. Na antenie ukazała się między innymi rozmowa z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim, który podkreślił, że popiera hipotezę o końcu pandemii. Pod koniec lutego natomiast, kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę, redakcja TVN24 zapytała Marka Brzezinskiego, co oznacza ta sytuacja dla niego, jako ambasadora kraju, który graniczy z Ukrainą. W swojej odpowiedzi zapewnił on, że Polska jest bezpieczna – jego słowa były następnie licznie cytowane w innych polskich mediach. Na drugim miejscu Polsat News cytowany w lutym 785 razy, a podium tym razem zamyka TVN z liczbą 697 wzmianek w innych tytułach. Canal+ powraca do rankingu stacji telewizyjnych, plasując się na siódmym miejscu.


Na prowadzeniu wśród stacji radiowych RMF FM, Polskie Radio 24 i Radio ZET

Na czele rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych, podobnie jak w poprzednich miesiącach, plasuje się RMF FM z wynikiem prawie 2,4 tys. cytowań w innych mediach. Na miejsce drugie awans odnotowuje Polskie Radio 24, a Radio Zet z liczbą 999 powołań zamyka podium lutowego zestawienia. Zaraz za nim, ze wzrostem o jedno oczko pojawia się Radio Plus, na którego antenie rzecznik resortu zdrowia Wojciech Andrusiewicz powiedział, że 1 marca nie zostaną wprowadzone obowiązkowe szczepienia dla służb mundurowych i nauczycieli. Zastrzegł jednak, że nie oznacza to całkowitej rezygnacji z ustanowienia obowiązkowych szczepień dla tych grup zawodowych. Awanse o dwa miejsca w rankingu odnotowały również stacje TOK FM i stacja lokalna Radio Gdańsk.


Najbardziej opiniotwórcze portale to niezmiennie Onet, Wirtualna Polska i Interia

Na pierwszym miejscu w rankingu portali internetowych utrzymuje się Onet, na którego informacje dziennikarze innych tytułów mediowych powoływali się w lutym 2,2 tys. razy. Portal donosił wówczas między innymi o otrzymaniu przez posłów zwrotu części pieniędzy, które wcześniej mieli stracić przez zmiany podatkowe w Polskim Ładzie. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z wynikiem 2 tys. powołań. Oba portale w ostatnim tygodniu lutego intensywnie informowały również o ataku zbrojnym Rosji na Ukrainę, prowadząc na swoich głównych stronach relacje na żywo. Pozostałe media w swoich materiałach licznie odnosiły się do informacji publikowanych przez wspominane wyżej tytuły. Podium jak dotychczas zamyka Interia, tym razem z liczbą 1,2 tys. odwołań w innych mediach. Awans w zestawieniu portali w lutym odnotowały Pudelek, Gazeta.pl i Plejada.


Viva awansuje na pierwsze miejsce wśród tygodników i dwutygodników

“Magazyn Viva” z wynikiem 284 cytowań w lutym zajmuje pierwsze miejsce w rankingu tygodników i dwutygodników. Na łamach dwutygodnika ukazał się wywiad z Borysem Szycem i jego żoną, w którym opowiedzieli o swojej relacji na przestrzeni lat. Na drugim miejscu Sieci z liczbą cytowań 275, a wzrostem o dwa miejsca pozycję na podium zagwarantował sobie tygodnik “Wprost”. Również o dwa oczka awansował “Newsweek”, który 23 lutego poinformował o planowanej na pełną skalę inwazji Rosji na Ukrainę przewidywanej wówczas w ciągu 48 godzin.


“Forbes” powraca na pierwsze miejsce w zestawieniu miesięczników i dwumiesięczników

“Forbes” z wynikiem 174 cytowań powraca na pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Drugą pozycję zajmuje miesięcznik “Perspektywy” z liczbą 123 powołań, a podium zamyka “Twój Sty”l wzmiankowany 106 razy. W zestawieniu pojawiają się niezmiennie magazyn “Press” (93) i “Zwierciadło” (54).


Rankingi mediów ekonomiczno-biznesowych bez zmian

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym niezmiennie utrzymują się “Rzeczpospolita” i “Dziennik Gazeta Prawna”, na które inne redakcje w kraju powoływały się między innymi w sprawie doniesień o niższych wypłatach dla nauczycieli w związku z Polskim Ładem. Na trzecim miejscu podobnie jak w styczniu “Puls Biznesu”. TOP 5 najbardziej opiniotwórczych portali o profilu biznesowym tak samo, jak w zeszłym miesiącu tworzą Money, Business Insider Polska, Bankier, 300gospodarka i Wnp.


“Gazeta Krakowska” liderem wśród mediów regionalnych

Z awansem o trzy miejsca na prowadzenie wysuwa się “Gazeta Krakowska” cytowana w lutym przez inne media 92 razy. Na drugim miejscu ze wzrostem o sześć oczek uplasowało się Radio Gdańsk między innymi za sprawą wywiadu z prezesem PKN Orlen Danielem Obajtkiem, w którym powiedział, że połączenie Orlenu i Grupy Lotos jest realne jeszcze w pierwszej połowie bieżącego roku. Radio Kraków zamyka podium rankingu z wynikiem 72 wzmianek w innych mediach. Powołania dotyczyły między innymi rozmowy z marszałkiem Małopolski Witoldem Kozłowskim, który skomentował sprawę odwołania dyrektora Teatru Słowackiego w Krakowie. Czwarte miejsce zajmuje “Dziennik Wschodni” (53), a piąte “Głos Wielkopolski” (51).


Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 31 295 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-28 lutego 2022 roku.

(źródło: Instytut Monitorowania Mediów)


Dodaj komentarz