Dwulatek dynamicznie rozwija się poznawczo, emocjonalnie i społecznie. To idealny moment na wprowadzenie pierwszych gier planszowych, bo dostarczają one stymulacji w wielu aspektach rozwoju. Idealną grą do rozpoczęcia planszówkowej przygody jest „Miau! Hau! Kwa!” z cyklu „Pierwsza gra. Akademia Mądrego Dziecka”. W tej grze najmłodsi poznają zwierzęta oraz nauczą się dźwięków, jakie wydają. Dodatkowo poćwiczą spostrzegawczość, refleks i aparat mowy. Gra ukazała się 30 marca br. i jest czwartą propozycją z cyklu „Pierwsza gra. Akademia Mądrego Dziecka”.
Gra „Miau! Hau! Kwa!” angażuje wiele zmysłów dziecka i wszechstronnie wpływa na jego rozwój. Pomaga ćwiczyć dłonie i palce, trenuje spostrzegawczość, wspiera rozwój mowy i przyciąga dziecięcą uwagę intensywnymi kolorami i przyjaznymi ilustracjami.
W grze „Miau! Hau! Kwa!” gracze starają się rozpoznać dźwięki zwierząt, a potem jak najszybciej przykryć dłonią odpowiedni żeton lub chwycić figurkę pingwina. Za poprawne odpowiedzi otrzymują żetony. Gracz z największą liczbą żetonów na końcu gry wygrywa.
Z grą „Miau! Hau! Kwa!” dziecko ma szansę nauczyć się nazw zwierząt, a przy okazji w bezpiecznym środowisku przekonać się, jakie emocje towarzyszą wygranej, a z jakimi trzeba się zmierzyć przegrywając rozgrywkę.
Planszówki wspierają rozwój ważnych umiejętności społecznych, takich jak: respektowanie reguł, czekanie na swoją kolej, dzielenie się, prowadzenie rozmowy, rozwiązywanie problemów, kompromis, współpraca, ale też zdrowa rywalizacja. W zakresie emocji planszówki wpływają na wzrost samooceny dzieci. Pomagają opracować strategię radzenia sobie z przegraną, a także oswoić inne uczucia: niepewność czy radość z wygranej. Gry planszowe uczą dzieci, jak ważna jest elastyczność, ponieważ los może bardzo szybko się odmienić. Pokazują więc, jak radzić sobie w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Redukują także stres, który – co warto podkreślić – nie jest wyłącznie domeną dorosłych. – tak o wpływie gier planszowych na wszechstronny rozwój dzieci pisze Ewa Sękowska-Molga, psycholożka dzieci i młodzieży znana z instagramowego profilu @mama_psycholog_dziecięcy – Gry planszowe szczególnie korzystnie wpływają na te obszary mózgu, które odpowiadają za złożone myślenie i tworzenie pamięci. Dodatkowo wiele gier rozwija zdolności motoryczne dzieci, a także koordynację ręka-oko. Wspierają przyswajanie nowej wiedzy, takiej jak liczby, kształty, rozpoznawanie kolorów i słów oraz zachęcają do samodzielnego, elastycznego myślenia. Planszówki pomagają również pracować nad skupieniem i zdolnością koncentracji na zadaniu. – dodaje psycholożka.Dlatego warto proponować gry planszowe dzieciom od najmłodszych lat. To nie tylko sposób na ciekawe spędzenie wolnego czasu i integrację rodzinną, ale również istotny element wspierania rozwoju dziecka.
Autorem gry „Miau! Hau! Kwa!” jest Łukasz „Wookie” Woźniak, a ilustracje stworzyła Marzka Dobrowolska. W skład gry wchodzi 48 żetonów zwierząt oraz drewniany znacznik pingwina. Wszystkie elementy wykonano z dużą starannością. Tekturowe elementy są na tyle grube, żeby dziecko niechcący ich nie przełamało, a krawędzie są bezpiecznie zaokrąglone. Gra kosztuje 59,99 zł.
Po raz pierwszy, pod szyldem Akademii Mądrego Dziecka, gry planszowe ukazały się w lutym 2020 roku. Seria „Pierwsza gra” jest zaprojektowane z myślą o dzieciach od drugiego roku życia. W cyklu ukazały się dotychczas trzy gry: „Mniam!”, „Przyjaciele” oraz nagrodzona w konkursie Świat Przyjazny Dziecku gra „Zwierzątka”. To jedne z niewielu propozycji na rynku przeznaczonych dla tak małych graczy.
Gra „Mniam!”zawiera żetony z rysunkami warzyw i owoców w różnych kolorach. Te elementy należy przyporządkować do odpowiednich tekturowych koszyczków. Rzucając dużą, lekką drewnianą kostką losujemy kolor i zbieramy pasujące warzywa i owoce. Dzięki rozgrywce dzieci uczą się rozpoznawania kolorów, nazw warzyw i owoców oraz liczenia i określania ilości. Ćwiczą też kompetencje społeczne.
„Zwierzątka” to pięć kolorowych plansz z wizerunkami zwierząt, z których powycinano figury geometryczne. Koła, kwadraty, trójkąty i serca w różnych kolorach umieszczamy w bawełnianym woreczku i kolejno losujemy. Nie można zaglądać do woreczka, ale można próbować palcami rozpoznać figurę, której szukamy. Jeśli trafimy na figurę w kolorze, który pasuje zwierzątka innego gracza, wręczamy mu ją, pamiętając o słowach „proszę” i „dziękuję”. Grając w „Zwierzątka” dzieci poznają nazwy zwierząt, uczą się rozpoznawać kolory i kształty, ćwiczą palce, doskonalą zmysł dotyku oraz uczą się interakcji społecznych.
W grze „Przyjaciele” celem jest zebranie zestawu zwierzątek.Wygrywa gracz, który zbierze określoną liczbę zestawów jako pierwszy. Gra posiada dwie wersję – dla młodszych i starszych graczy. Z grą „Przyjaciele” dziecko ma szansę nauczyć się nazw zwierząt, rozpoznawania kolorów, koordynacji ruchowej oraz trudnej sztuki dzielenia się z innymi.
Wszystkie gry z cyklu „Pierwsza gra. Akademia Mądrego Dziecka” są dostępne na www.egmont.pl, w sklepach z planszówkami oraz w księgarniach, salonach sieci Empik i marketach prowadzących sprzedaż gier planszowych.
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.