Drodzy czytelnicy,
zgodnie z naszymi zapowiedziami oddajemy w Państwa ręce numer naszego pisma, w którym podsumowujemy pierwszy kwartał tego roku. Działo się dużo, wszak pandemii ponoć prawie już nie mamy, więc branża odrabia stracony czas, o czym świadczy ponad 20 stron naszych notek. Zamieściliśmy tam najważniejsze, naszym zdaniem, wydarzenia pierwszych trzech miesięcy, choć wszystko, co dzieje się na niwie książki, jest ważne. Nie o wszystkim możemy jednak wiedzieć, stąd prośba o przysyłanie na nasz adres informacji, czym Państwo i Państwa firmy żyją.
W tym numerze „Wydawcy” zwracam Państwa uwagę na „Ranking Wydawcy Wybierają Drukarnie”. Nie chodzi mi jednak o wyniki. Wszystko wskazuje, że będzie to chyba ostatni Ranking w przyjętej dotychczas formie. Stosowany przez nas podział na drukarnie offsetowe i cyfrowe powoli przestaje mieć sens. Drukarnie cyfrowe inwestują w „offset”, offsetowe w „cyfrę”, w pierwszym przypadku nakłady druków rosną, w drugim spadają ‒ zaciera się więc granica między zakładami stosującymi tak różne technologie druku. Zwracają na to uwagę sami wydawcy, a tegoroczne ankiety to potwierdzają ‒ dla nich (dla nas) nie jest już ważne, w jakiej technologii wykonana jest książką. Liczy się efekt końcowy. Stąd brak w tegorocznych ankietach ocen drukarń „offsetowych” w kategorii „Usługi druku cyfrowego”. Jedyny podział, jaki możemy w tym przypadku zastosować, to na małe i duże przedsiębiorstwa. Np. do 30 osób zatrudnionych i powyżej. Zawsze też spór wywoływała ocena drukarń ‒ czy można porównać ocenę drukarni przez wydawnictwo realizujące w niej 1-5 książek z firmą składającą tam zamówienie na kilkadziesiąt tytułów? Z tym będzie trudniej. Liczymy na Państwa pomoc, a swą propozycję w tym zakresie wkrótce poddamy pod dyskusję na naszym portalu wydawca.com.pl.
Pragnę też zwrócić Państwa uwagę na stronę graficzną naszego pisma, głównie okładki – po raz pierwszy w naszej historii ma ona… “dziurę”, a ściślej mówiąc, dokładanie wycięty otwór, spod którego widać, wydrukowany na pierwszej stronie wnętrza, rysunek. To zasługa, oczywiście, drukarni Totem, która od lat jest naszym sponsorem.
redaktor naczelny
Andrzej Palacz
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.