Rynek wydawniczy Wydawca

“Wydawca” 1-5 2022

Drodzy czytelnicy,

zgodnie z naszymi zapowiedziami oddajemy w Państwa ręce numer naszego pisma, w którym podsumowujemy pierwszy kwartał tego roku. Działo się dużo, wszak pandemii ponoć prawie już nie mamy, więc branża odrabia stracony czas, o czym świadczy ponad 20 stron naszych notek. Zamieściliśmy tam najważniejsze, naszym zdaniem, wydarzenia pierwszych trzech miesięcy, choć wszystko, co dzieje się na niwie książki, jest ważne. Nie o wszystkim możemy jednak wiedzieć, stąd prośba o przysyłanie na nasz adres informacji, czym Państwo i Państwa firmy żyją.

W tym numerze „Wydawcy” zwracam Państwa uwagę na „Ranking Wydawcy Wybierają Drukarnie”. Nie chodzi mi jednak o wyniki. Wszystko wskazuje, że będzie to chyba ostatni Ranking w przyjętej dotychczas formie. Stosowany przez nas podział na drukarnie offsetowe i cyfrowe powoli przestaje mieć sens. Drukarnie cyfrowe inwestują w „offset”, offsetowe w „cyfrę”, w pierwszym przypadku nakłady druków rosną, w drugim spadają ‒ zaciera się więc granica między zakładami stosującymi tak różne technologie druku. Zwracają na to uwagę sami wydawcy, a tegoroczne ankiety to potwierdzają ‒ dla nich (dla nas) nie jest już ważne, w jakiej technologii wykonana jest książką. Liczy się efekt końcowy. Stąd brak w tegorocznych ankietach ocen drukarń „offsetowych” w kategorii „Usługi druku cyfrowego”. Jedyny podział, jaki możemy w tym przypadku zastosować, to na małe i duże przedsiębiorstwa. Np. do 30 osób zatrudnionych i powyżej. Zawsze też spór wywoływała ocena drukarń ‒ czy można porównać ocenę drukarni przez wydawnictwo realizujące w niej 1-5 książek z firmą składającą tam zamówienie na kilkadziesiąt tytułów? Z tym będzie trudniej. Liczymy na Państwa pomoc, a swą propozycję w tym zakresie wkrótce poddamy pod dyskusję na naszym portalu wydawca.com.pl.

Pragnę też zwrócić Państwa uwagę na stronę graficzną naszego pisma, głównie okładki – po raz pierwszy w naszej historii ma ona… “dziurę”, a ściślej mówiąc, dokładanie wycięty otwór, spod którego widać, wydrukowany na pierwszej stronie wnętrza, rysunek. To zasługa, oczywiście, drukarni Totem, która od lat jest naszym sponsorem.


redaktor naczelny
Andrzej Palacz


Dodaj komentarz