Hurt/księgarstwo Różne Różne Rynek wydawniczy

Poczta Polska aktualizuje cennik usług powszechnych. Zmiany od 1 października 2022 r.

Poczta Polska informuje, że od 1 października 2022 roku dokonuje modyfikacji „Cennika usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym”. Wprowadzone zmiany zostały już przyjęte przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W zamieszczonej na stronie PP informacji czytamy: Poczta Polska jako operator wyznaczony zapewnia wszystkim obywatelom dostęp do powszechnych usług pocztowych, świadczonych w wysokim standardzie, w sposób jednolity i na porównywalnych warunkach. W tym celu Spółka utrzymuje na terenie całego kraju szeroką sieć placówek pocztowych i oddawczych skrzynek na listy. Dostęp do usług wyznaczonego operatora możliwy jest pięć dni w tygodniu (a gdzieniegdzie – nawet przez siedem) w całym kraju. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa pocztowego, Poczta nie może zamykać nierentownych placówek czy likwidować usług, które przynoszą straty. Takie obowiązki nie dotykają konkurencji. Inne podmioty funkcjonujące na rynku usług pocztowych, w przeciwieństwie do Spółki, mogą kierować się w swojej działalności wyłącznie kalkulacjami biznesowymi i efektywnością kosztową.

Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym wynosi nie więcej niż kilkanaście procent, a w większości przypadków – kilka. Przykładowo cena popularnych listów nierejestrowanych oraz poleconych w najczęściej wybieranych formatach S (to a-5) i M (A-4), wzrośnie o 30 gr. Z kolei za popularne paczki pocztowe w gabarycie A, zapłacimy o 1 zł więcej.

Warto podkreślić, że dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczało dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku. Dla Poczty Polskiej nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez Klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich.

W rozsyłanej instytucjonalnym klientom informacji, PP podwyżkę cen za usługi uzasadnia zmianami sytuacji gospodarczej, pandemią COVID-19, sytuacją wojenną (…) zagrożeniami niezależnymi od Poczty Polskiej S.A.

Pełen nowy cennik na stronie Poczty Polskiej.


Od redakcji: PP tłumaczy klientom, że podwyżka jej usług świadczonych w wysokim standardzie (jako stały klient PP przemilczę tę wystawioną sobie laurkę) jest minimalna, prawie niezauważalna. Co mają jednak powiedzieć wydawnictwa, które tegoroczne koszty wysyłki swej produkcji wliczyły już w koszty produkcji książek i czasopism – poprosić prenumeratorów o dopłatę? W tym zakresie działanie PP to wyjęcie z portfelów oficyn kolejnych pieniędzy i napędzanie inflacji. I mówimy tu o spółce państwowej…

A może lepiej poprawić organizację własnej pracy i skupić się na tym, co PP powinna robić – rozsyłać pocztę, a nie bawić się w sklepik ze słodyczami i jakimś miszmaszem.

A swoją drogą, to jak Inne podmioty funkcjonujące na rynku usług pocztowych, w przeciwieństwie do Spółki, [które] mogą kierować się w swojej działalności wyłącznie kalkulacjami biznesowymi i efektywnością kosztową potrafią wysyłać paczki taniej niż PP?

Przypominamy, że w tym roku Poczta Polska już po raz drugi podnosi ceny. Do końca 2021 roku wysyłka małego listu kosztowała 3,30 zł. Obecna podwyżka oznacza więc wzrost w ciągu roku o 18%, czyli nieco więcej niż tegoroczna inflacja (liczona na koniec sierpnia – 16,1%).

Dodaj komentarz