Poligrafia poligrafia - różne Rynek wydawniczy

Jaki był rok 2022?, jaki będzie 2023? – Wojciech Hunkiewicz (Mazowieckie Centrum Poligrafii)

Prosimy naszych kolegów i koleżanki, drukarzy i wydawców – o podsumowanie w kilku zdaniach mijającego roku. Jaki był?, czym się zapamiętał? Jaki będzie ten nadchodzący?


WOJCIECH HUNKIEWICZ – właściciel i szef cyfrowej drukarni Mazowieckie Centrum Poligrafii.

Wojciech Hunkiewcz, właściciel i szef drukarni Mazowieckie Centrum Poligrafii

Rok był całkiem dobry. Zakładamy, że do końca roku finansowy wzrost produkcji w stosunku do roku ubiegłego wyniesie 28%; biorąc pod uwagę inflację, to będzie około 15% w cenach stałych. Utrzymujemy więc nasz trend rozwoju. W przyszłym roku liczymy, że będzie podobnie, przebijemy więc poziom 30 mln zł obrotu. Staniemy się więc już poważnym graczem na rynku poligraficznym. Co się udało? Obsługujemy nowe grono klientów, drukujemy coraz większe nakłady. Jesteśmy więc dla wszystkich wydawców – zarówno tych małych jak i największych. Zakończyliśmy inwestycję w sprzęt do oprawy w spiralę – to już pełen automat. Polscy wydawcy raczej mało zainteresowani są tego typu oprawą, sporo zleceń mamy jednak z zagranicy. Cieszy taka mała nasza nowa “specjalizacja” – oprawa złożona książek o dużej, ponad 1000 stron, objętości. Problemy? Takie, jakie dotknęły wszystkie drukarnie – brak papieru na rynku i wciąż rosnące jego ceny. W sumie jakoś z tym sobie poradziliśmy, a nawet więcej – teraz w magazynie mamy nadwyżkę tego materiału. Dla nas to minus, bo papier nieco staniał – głownie offsetowy. A co w przyszłym roku? Z niepokojem oczekujemy na ile wzrosną faktury za energię elektryczną. To co wiemy jest bardzo niepokojąc, to wielka niewiadoma. W planie jednak kolejne inwestycje, w tym w maszynę zwojową do druku atramentowego. Powinniśmy ją zainstalować już w pierwszym kwartale.


Dodaj komentarz