
Włoscy wydawcy spodziewają się, że ich przychody na koniec roku spadną jedynie o 1,1–1,8 procent w porównaniu z 2021 rokiem.
Podczas konferencji 7 grudnia na targach Più libri più liberi — włoskich targach książki dla małych i średnich firm wydawniczych — Stowarzyszenie Wydawców Włoskich (Asociazione Italiana Editori, AIE) przedstawiło swój roczny raport dotyczący rynku książki. Najważniejsze wnioski: rok 2022 zakończy się niewielkim spadkiem przychodów w granicach 1,1-1,8 procent w stosunku do 2021 roku. Wartość sprzedaży detalicznej powinna wynieść 1,676 – 1,687 mld euro.
Prognozy te oparte są o danych Nielsen BookScan za pierwsze 11 miesięcy roku.
A oto podstawowe dane:
- sprzedaż w cenach detalicznych wyniosła 1,268 mld EUR, co oznacza spadek o 2,3 proc. w porównaniu z danymi z 2021 r.. Jest to jednak wzrost o 12,9 proc. w stosunku do danych sprzed pandemii w 2019 roku.
- pod względem liczny książek sprzedano w ocenianym okresie 86,8 miliona egzemplarzy, co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu z 2021 rokiem, ale wzrost o 14,5 proc. w stosunku do 2019 roku.
- sprzedaż w księgarniach stacjonarnych wzrosła o 1,3 procent do 674,8 mln euro.
- sprzedaż internetowa spadła o 5,3% do 532,9 mln EUR
- wzrosła liczba sprzedanych powieści: autorów spoza Włoch – o 9,1 proc., włoskich – o 4,3 proc.,
- komiksy – wzrost o 15,9 proc.
- literatura faktu – spadek o 10,8 proc.
- książki dla dzieci i młodzieży – spadek 2,5 proc.
- ceny książek: stabilne; pomimo wzrostu kosztów średnia cena książki wyniosła 14,62 euro, co oznacza spadek o 0,4 procent w porównaniu z 2021 rokiem.
- opublikowano łącznie 62 745 tys. tytułów, o 2 proc. mniej niż w 2021 roku.
- 100 najlepszych tytułów stanowiło zaledwie 8,8 procent całkowitej sprzedaży. Nowe tytuły to 30,9 procent sprzedaży.
(źródło: Asociazione Italiana Editori)

Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.