Onet był w marcu najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Powoływano się na niego ponad 4300 razy. Tuż za nim uplasowała się stacja TVN24 a na trzecim miejscu radio RMF FM.
Najbardziej opiniotwórczym medium jest portal Onet.pl, cytowany w ubiegłym miesiącu 4304 razy. Portal jest liderem cytowań niezmiennie od dwunastu miesięcy. Tuż za nim – TVN24 (3148 cytowania; wzrost o cztery pozycje) i stacja RMF FM (3116 cytowań). Portal WP.pl ma pozycję czwartą, z cytowaniami na poziomie 2395. Piąta jest „Rzeczpospolita”, na którą powoływano się 2260 razy. Ranking zamykają „Przegląd Sportowy” (797 cytowań w marcu) i TVP1 (811 cytowań) – ze skokiem aż o szesnaście pozycji w górę. W zestawieniu za marzec znalazł się też kanał TVP Info ze skokiem w górę o siedem miejsc w stosunku do lutego br. (1603 cytowania).
W głównym rankingu, prezentującym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się trzy portale, dwie stacje radiowe, cztery telewizyjne oraz sześć tytułów prasowych.
A oto najbardziej opiniotwórcze media (najczęściej cytowane) w poszczególnych kategoriach:
Tytuły prasowe: pierwsze miejsce zajmuje dziennik „Rzeczpospolita” z 2260 wzmiankami. Za nią – podobnie jak w lutym br. – znalazła się „Gazeta Wyborcza” (1851 cytowań). Miejsce trzecie należy do „Super Expressu”, który w marcu cytowany był 1574 razy. Znaczący wzrost cytowań zanotował „Forbes” (264 cytowania – trzy pozycję w górę w stosunku do lutego) i „Głos Wielkopolski (ze skokiem w górę aż o dziesięć miejsc i cyt owalnością na poziomie 160), które zamykają pierwszą dziesiątkę najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych.
Tygodniki i dwutygodniki: pierwsze miejsce „Do Rzeczy” (365 cytowań) i „Newsweek”, którego w lutym nie było w pierwszej piątce, a na którego w marcu powoływano się 154 razy. Następnie na podium znalazł się tygodnik „Wprost”, który ( 131 cytowań – od 30 marca nie jest już dostępny na rynku w formie papierowej). Prawie dwukrotnie większą liczbę wzmianek zanotowano w tygodniku „Sieci”, który zamyka ranking z 99 cytowaniami.
Miesięczniki i dwumiesięczniki: na pierwszym miejscu – podobnie jak w lutym – uplasował się „Forbes” z łączną liczbą cytowań wynoszącą 264. Drugie miejsce – dla magazynu „Perspektywy” (liczba cytowań 48). Wzrost zanotował miesięcznik „Twój Styl” (23 cytowania), oraz „Zwierciadło” (12 cytowań).
Portale internetowe – prawie same wzrosty w stosunku do lutego br. Bezapelacyjnym liderem jest Onet.pl (cytowany w marcu blisko 4304 razy), za nim Wp.pl (2395 cytowań) oraz Interia.pl (1359 razy). Na dziesiątym miejscu nowość w stosunku do ubiegłego miesiąca – Sport.pl z 223 cytowaniami. Na portal Wirtualnemedia.pl w marcu powoływano się 668 razy.
Stacje telewizyjne: listę otwiera TVN24 z wyraźnym wzrostem (z 1496 w lutym do 3148 w marcu). Niżej jest TVP Info (1603 wzmianki wobec 853 w lutym br.). W pierwszej trójce znalazł się również Polsat News (1599 cytowań). Bardzo duży skok zanotowano dla TV Trwam, która z dziesiątego miejsca w lutym przeszła na miejsce szóste.
Radio: na pierwszym miejscu w marcu – niezmiennie – RMF FM, z 3116 wzmiankami w innych mediach. Za nim uplasowało się Radio Zet (1072 wzmianki) oraz TOK FM ze skokiem w górę o dwa miejsca (stacja cytowana była w innych mediach 658 razy). Bardzo duże wzrosty występują w przypadku Radia Kraków (452 cytowania) oraz Programu Trzeciego PR (479 cytowań). W tej kategorii wzrosty w ilości cytowań w stosunku do lutego obejmują wszystkie tytuły z rankingu.
Media ekonomiczne: na czołowym miejscu „Rzeczpospolita” z 2260 cytowaniami, za nią „Dziennik Gazeta Prawna” (1099 cytowań) oraz Money.pl (676 cytowań). Pozycje całej trójki nie zmieniły się w rankingu od lutego br. Nowością tego miesiąca okazał się Forbes, który znalazł się w zestawieniu z 264 wzmiankami.
Media regionalne: na pierwszym Radio Kraków z 452 wzmiankami w innych mediach. Za nim w rankingu – notujące również bardzo duży wzrost Radio Poznań (pięć pozycji w górę w stosunku do lutego br.). Trzecie miejsce należy do „Głosu Wielkopolskiego” (160 wzmianek), a ranking zamykają „Gazeta Wrocławska” i „Gazeta Krakowska”. Każdy ze wspomnianych tytułów był cytowany częściej niż w lutym.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 41163 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych, lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 marca 2020 roku.
(źródło www.wirtualnemedia.pl)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.