Według danych Polskiej Izby Książki i serwisu Lubimyczytać.pl, aż 25 proc. osób czytających e-booki i audiobooki przyznaje się do pobierania ich z nielegalnych źródeł. W powołanie Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie, mającego na celu ochronę przed piractwem książek, e-booków i audiobooków zaangażowała się Audioteka, prekursor polskiej branży audiobooków. Organizacja rozpoczęła kampanię edukacyjną, wspieraną między innymi przez Mariusza Szczygła, Elżbietę Cherezińską, Vincenta Severskiego i Krzysztofa Gosztyłę.
Edukacja i zmiany legislacyjne
Czytam i Słucham Legalnie to inicjatywa największych wydawców oraz księgarni, popierana przez znanych polskich autorów, lektorów oraz osobowości związane z kulturą książki. W tworzenie organizacji od początków jej istnienia aktywnie włączyła się także Audioteka – jeden z największych polskich serwisów z audiobookami i podcastami. W ramach działań Stowarzyszenia, Audioteka będzie m.in.: włączać się w prowadzone przez organizację działania edukacyjne, a także badać rynek oraz opinię publiczną w celu poznania przyczyn nielegalnego pobierania treści.
– Audioteka od lat stara się walczyć z piractwem, tworząc legalne i nieobciążające portfela rozwiązania. Oferujemy możliwości budżetowego dostępu do treści, począwszy od zakupu karnetów, poprzez zniżkę lojalnościową, jaką jest Audioteka Plus, kończąc na naszym flagowym Audioteka Klub. Pomimo dużej popularności naszego rozwiązania streaming’owego, badania wciąż pokazują, że odsetek nielegalnego pobierania książek, e-booków i audiobooków w Polsce jest bardzo wysoki. Współtworzymy Stowarzyszenie ponieważ wierzymy, że dzięki edukacji i wskazywaniu, że nie każde źródło umożliwiające dostęp do materiałów jest legalne, można tę sytuację zmienić – komentuje Arkadiusz Seidler, prezes Audioteki.
Stowarzyszenie będzie również prowadziło akcje edukacyjne i kampanie społeczne z udziałem znanych osobowości kultury, a także działać w kierunku korzystnych dla legalnych wydawców zmian legislacyjnych. Misją organizacji jest także doprowadzenie do zmian w polskim ustawodawstwie, dzięki którym egzekucja prawa autorskiego będzie łatwiejsza. Czytam i Słucham Legalnie będzie ponadto aktywnie uczestniczyć w konferencjach i wydarzeniach branżowych.
– Edukacja jest jednym z podstawowych działań naszego Stowarzyszenia. Bardzo często w sieci spotykamy pytania o możliwości pobierania i udostępniania plików elektronicznych. Dla wielu czytelników nie jest jasne czym jest np. prawnie określony „dowolny użytek” lub czy dozwolona jest możliwość nagrywania czytanej książki i udostępniania jest w social mediach, dlatego w FAQ na naszej stronie zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – mówi Adam Nowicki, prezes Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie.
Start kampanii
Czytam i Słucham legalnie wystartowało z pierwszą kampanią, promowaną przez spot „A Ty Czytasz i Słuchasz Legalnie?”, w którym wystąpili znani twórcy, pisarze i pisarki, lektorzy i lektorki, wśród których znaleźli się: Vincent V. Severski, Krzysztof Gosztyła, Elżbieta Cherezińska, Mariusz Szczygieł, Magdalena Witkiewicz, Paulina Jurga, Tomasz Michniewicz, Diana Brzezińska, Jacek Pałkiewicz, Małgorzata Kalicińska. Kochającego czytać Pawła zagrał Paweł Mitrowski.
Za kreację kampanii odpowiada krakowska Agencja Nie Do Ogarnięcia, a sam spot można zobaczyć́ w kanałach social mediowych Stowarzyszenia, a także w serwisie Youtube.
Stowarzyszenie Czytam i Słucham Legalnie zostało założone w 7 grudnia 2021 roku. Tworzą je następujące podmioty związane z branżą książki: Nasza Księgarnia, Warbook, Elibri, Audioteka, Wydawnictwo Literackie, Platforma Dystrybucyjna Wydawnictw, Agora, Publio, Woblink, Legimi, Wydawnictwo Media Rodzina, Prószyński Media, serwis Lubimyczytać, Dom Wydawniczy Rebis, Wydawnictwo Czarna Owca, Wydawnictwo Helion, Wydawnictwo Publicat, Wydawnictwo Zysk i S-ka oraz mecenas Michał Kubanek. Podstawowym celem stowarzyszenia walka z nielegalną produkcją i dystrybucją treści podlegających ochronie prawno-autorskiej, interwencje prawne oraz promocja dobrych praktyk. Stowarzyszenie służy też informacją i zapleczem prawnym, a teraz również edukuje, prowadząc akcje społeczne.
Audioteka – powstała w 2008 roku, zostając prekursorem branży audiobooków w Polsce. Jej słuchacze dzięki m.in. superprodukcjom czy audioserialom mogą oddać się jakościowej, cyfrowej rozrywce. Obecnie, za pośrednictwem swoich produktów, zapewnia dostęp do największego katalogu audio po polsku, z biblioteką zawierającą ponad 24000 pozycji, w tym superprodukcje z najlepszymi reżyserami i największymi polskimi gwiazdami oraz świetną oprawą muzyczną. Audioteka to także jakość oferowanych produktów cyfrowych, którą zapewnia doświadczony zespół ekspertów. Oferuje wyselekcjonowane treści w 11 językach, m.in po niemiecku, czesku, hiszpańsku i turecku. Produkuje ponad 30 000 godzin treści rocznie na nasze trzy główne platformy – “Audioteka”, “Lecton”, oraz dedykowane pracownikom firm “Inspiro”. Audioteka to nie tylko tradycyjne audiobooki. Jej produkcje obejmują nowe formaty, takie jak audioseriale, treści edukacyjne, audio dokumenty, programy informacyjne, medytacje prowadzone, treningi uważności czy audycje podróżnicze. Tworzy ją zespół doświadczonych specjalistów, znających nie tylko swoich słuchaczy, ale też potrzeby rynku. Dlatego też marka mocno wspiera kulturę, czego przykładem jest autorski program „Usłysz kulturę”, wspierający finansowo projekty związane z pisaniem scenariuszy, tekstów, spin-offów oraz produkcją treści.
(info Audioteka)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.