Poligrafia poligrafia - różne

Offset, czy cyfra? Jak technologie druku kształtują rynek wydawniczy?

W najnowszym odcinku podcastu „Rozmowy o druku” firmy Canon Polska, eksperci branży poligraficznej zajęli się kwestiami technologicznymi. Goście dziennikarza Jakuba Łukowskiego, w trakcie rozmowy o rynku wydawniczym, omówili kluczowe różnice między drukiem offsetowym a cyfrowym. Na który z nich się decydować w określonej sytuacji i jak ta decyzja wpływa na koszty ponoszone przez klienta? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w najnowszej odsłonie podcastu.


„Rozmowy o druku” to cykl podcastów, w których goście Canon Polska dyskutują o aktualnych trendach oraz najważniejszych kwestiach dla branży poligraficznej. W poprzednich odcinkach serii rozmowy dotyczyły m.in. wpływu cyfryzacji i modelu pracy hybrydowej na sytuację dostawców urządzeń drukarskich, nowoczesnych form druku i ważnych wydarzeń w branży poligraficznej.

Najnowszy odcinek jest kontynuacją rozmowy listopadowej, dotyczącej sektora wydawniczego, sytuacji na rynku książki, a przede wszystkim technologii drukarskich. Eksperci: Przemysław Rychlewski, konsultant Lean Management&Manufacturing, Leszek Sienicki, technolog z drukarni cyfrowej Sowa i Michał Młynarczyk, ekspert od druku produkcyjnego w Canon Polska, wyjaśnili kluczowe aspekty i niuanse związane z wiodącymi na rynku technologiami poligraficznymi – drukiem cyfrowym i offsetowym.

Offset czy druk cyfrowy. Co wybrać?

Goście rozpoczęli dyskusję, odwołując się do klasycznego wręcz pytania o przewagę jednej technologii nad drugą. Na początku rozmowy zwrócono uwagę na fakt, że choć klienci wiedzą jakie są zasadnicze różnice między obiema technologiami, to niewielu z nich dokładnie zna ich specyficzne właściwości. Na ogół, zwolennicy offsetu wskazują na niższe koszty produkcji przy większych nakładach, natomiast orędownicy druku cyfrowego podkreślają elastyczność jaką gwarantuje druk cyfrowy – technologia ta pozwala na drukowanie nawet jednego egzemplarza. Przed refleksją na temat opłacalności wyboru, warto jednak bliżej poznać oba rozwiązania.

Druk cyfrowy nie wymaga kosztownych prac wstępnych, takich jak przygotowanie specjalnej formy – matryc niezbędnych w offsecie. Można od razu przystąpić do drukowania, nawet jednego egzemplarza książki, wprost z pliku. Wpływa to na cenę procesu druku – w offsecie maleje ona dopiero przy większych nakładach – wyjaśnił Leszek Sienicki z drukarni cyfrowej Sowa.

Technologie druku a trendy na rynku książki

Różnice między technologiami, a szczególnie aspekt kosztowy z nimi związany przekładają się bezpośrednio na decyzje biznesowe wydawców. Rośnie więc liczba wydawanych tytułów, ale jednocześnie maleje liczba egzemplarzy w każdej z wydawanych serii. Ma to odzwierciedlenie w ofercie wydawniczej.

Liczne badania wskazują, że na rynku wydawniczym królują dzisiaj książki obyczajowe, kryminalne i biografie. Nieustannie rośnie liczba tytułów związanych z tymi właśnie gatunkami, ale wydawcy nie ryzykują wydawania dużych nakładów. Gdy zainteresowanie tytułem utrzymuje się dłużej, wydawcy realizują dodruki – twierdzi ekspert Canon Polska, Michał Młynarczyk.

Druk cyfrowy to niższe koszty i możliwość podejmowania swobodnych decyzji dotyczących nakładu – kiedy książka się dobrze sprzedaje, można decydować się na dodruk. Okazuje się, że ma to kolosalne znaczenie nie tylko dla dużych wydawnictw. Korzyści z druku cyfrowego, który pozwala na swobodę wydawniczą, doceniają autorzy decydujący się na self-publishing, czyli samodzielne wydawanie własnej książki we współpracy z drukarnią. 

Jestem zwolennikiem druku cyfrowego, bo daje mi on możliwość całkowitej swobody w zarządzaniu nakładem. Wiem, ile będzie kosztowało mnie magazynowanie i druk mojego tytułu, wiem też, jaki kapitał muszę zamrozić na ewentualny dodruk kolejnej serii. Mam więc maksymalny komfort w podejmowaniu decyzji nie tylko jako autor, ale także jako wydawca – mówił Przemysław Rychlewski.

Wszyscy zyskujemy dzięki technologii

Poruszając kwestię opłacalności obu technik drukarskich, eksperci zwrócili także uwagę na nowy trend – do druku cyfrowego zaczyna być coraz częściej wykorzystywany atrament. Jest to kolejny czynnik, który wpływa na efektywność kosztową procesu druku. Drukowanie z wykorzystaniem atramentu staje się trendem, który będzie zmieniał funkcjonowanie rynku poligraficznego i wydawniczego.

Rozmowa ekspertów w najnowszym podcaście Canon Polska dowiodła, że dynamiczny rynek wydawniczy jest integralnie związany z przemianami technologicznymi. W pierwszej kolejności dotyczą one drukarni i producentów maszyn drukarskich, jednak ich konsekwencje wpływają także na decyzje autorów. Bo oni, podejmując się wydania własnej książki, mogą to robić dzisiaj z dużo większym komfortem, właśnie dzięki ekspansji najnowszych technologii.

Rozmowę można posłuchać także bezpłatnie na platformach Google Podcast, Apple Podcast i Spotify.


(info ON BOARD THINK KONG / ECCO Network)

Dodaj komentarz