Analizy/podsumowania Rynek wydawniczy Rynek za granicą

Małe i średnie wydawnictwa we Francji – wyniki badań

Ministerstwo Kultury Francji zakończyło badanie poświęcone małym i średnim wydawnictwom. O ile dynamika ich powstawania nie osłabła od lat 70. XX w., to wciąż są one słabe ekonomicznie i uzależnione od wahań koniunktury.
Na rozesłane pytania odpowiedziało 486 wydawnictw. 

Zgodnie z danymi statystycznymi we Francji zarejestrowanych jest około 7 tys. firm mających w swym zakresie wydawanie książek. Faktyczna liczba małych i średnich wydawnictw (zatrudniających poniżej 9 osób) wynosi 4722. 31% firm ma swoją siedzibę w Paryżu. Wśród innych miast przeważają Tuluza, Bordeaux, Nantes, Rennes, Lille, Strasburg, Montpellier, Marsylia i Lyon. Departamenty to Rhône, Hauts-de-Seine i Bouches-du-Rhône.

Większość firm (3/4) powstała nie wcześniej niż 23 lata temu, połowa nie przekroczyła 11 lat istnienia. 41% firm to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (SARL), 30% uproszczone spółki akcyjne (SAS), a 27% stowarzyszenia.

Ponad 3/4 z tych 4700 firm nie zatrudnia pracowników. Obroty (dane za 2018 rok tylko dla 333 firm) wynoszą od 20 do 200 tys. euro, z czego połowa firm odnotowuje do 96 tys. euro.

W oparciu o dane Biblioteki Narodowej Francji małe i średnie firmy wydawały w latach 2018 i 2019 średnio do czterech tytułów. Połowa wydawców publikowała tylko jeden tytuł rocznie, a 3/4 mniej niż trzy. Ponad 10 tytułów ukazuje się nakładem niewielu wydawców. Pod względem wartości sprzedaży małe i średnie wydawnictwa generują 13% całkowitej sprzedaży wydawniczej (9% pod względem wolumenu).

89% produkcji to pierwsze wydania, z czego 80% to publikacje autorów mieszkających we Francji (dla całego rynku wydawniczego Francji odsetek ten wynosi 63%). Pod względem kategorii publikacji przeważa literatura piękna, wyprzedzając historię, geografię i biografie. Średnia cena książek sięga średnio 19 euro (dla całego rynku to 23 euro).

Książki sprzedawane są głównie w księgarniach niezależnych (40%) i przez Internet oraz inne kanały dystrybucji. Supermarkety odpowiadają zaledwie za 5% sprzedaży.

Na pytanie o stawki honorariów płaconych autorom odpowiedziało 374 wydawców: dla 70% z nich stawka wynosi od 6 do 10% , dla 14% respondentów poniżej 6%, dla około 10% wydawnictw od 11 do 15%. Tylko 6% z nich oferuje stawkę wyższą niż 15%. 

Rentowność firm  jest niska i waha się w granicach 0–5%. Dla jednej czwartej firm jest nawet ujemna (poniżej 20%). Tylko 14% tych firm osiąga rentowność powyżej 10%.

System pomocy publicznej jest powszechnie postrzegany jako nieprzejrzysty i niekorzystny dla małych i średnich firm.

Pełne opracowanie dostępne jest pod tym adresem .

(źródło: Ministerstwo Kultury Francji)

Dodaj komentarz