Wydawnictwa

Komercjalizacja wydawnictw

Kilka dni temu w życie weszła nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Przewiduje ona masową, obowiązkową komercjalizację ostatnich państwowych przedsiębiorstw. Takich firm jest jeszcze około 300 w tym trzy wydawnictwa: Bellona, PIW, Wiedza Powszechna.

Komercjalizacja polega na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę kapitałową skarbu państwa. W praktyce oznacza to, że podmioty założone przez ministerstwa (np. obrony narodowej czy sprawiedliwości) czy wojewodów trafią pod strzechę resortu skarbu. Przedsiębiorstwami nie będzie już zarządzał dyrektor lub rady pracownicze powoływane przez organy założycielskie, ale zarząd, którego będzie kontrolować kilkuosobowa rada nadzorcza powołana przez Ministerstwo Skarbu.

Po komercjalizacji firmy zostaną zrestrukturyzowane, a następnie część z nich trafi na sprzedaż.
Komercjalizacja setek państwowych przedsiębiorstw spowoduje, że właściciel – skarb państwa – będzie zmuszony w krótkim czasie obsadzić rady nadzorcze. Będzie potrzebował do tego co najmniej 1 tys. osób. (wg „Gazety Wyborczej”)

Dodaj komentarz