Analizy/podsumowania Rynek wydawniczy Rynek za granicą Zagranica

Wielka Brytania: sprzedaż książek nagle wzrosła

„The Guardian” podaje, że sprzedaż książek w miękkiej oprawie wzrosła w ubiegłym tygodniu (16-21.03) o 35%, przy znacznym zainteresowaniu literaturą poważną.


W tygodniu, gdy największa sieć książek w Wielkiej Brytanii, Waterstones, ostatecznie zamknęła księgarnie, jej sprzedaż online wzrosła o 400%. Najlepiej sprzedawał się klasyka, często aktualne tytuły: Sto lat samotności i Miłość w czasach zarazy Gabriela Garcíi Márqueza, Umiłowana Toniego Morrisona, Wielki Gatsby F. Scotta Fitzgeralda i Szklany klosz Sylvii Plath.

Waterstones odnotował zainteresowanie współczesnymi powieściami, na czele z nowym bestsellerem Hilary Mantel The Mirror and the Light ((z ang. Zwierciadło i światło) – ostatni tom trylogii  o Thomasie Cromwellu , dobrze sprzedają się również opowieści dystopijne, w szczególności Opowieść służącej Margaret Atwood, Rok 1984 George’a Orwella i Nowy wspaniały świat Aldousa Huxleya.

Nielsen BookScan, agencja monitorująca rynek sprzedaży książek w Wielkiej Brytanii, odnotowała także wzrost sprzedaży Wojny i Pokoju Lwa Tołstoja, Władcy Pierścieni J.R.R. Tolkiena oraz W poszukiwaniu straconego czasu Marcela Prousta.

Według Nielsena całkowita sprzedaż książek w Wielkiej Brytanii wzrosła o 6% w ciągu tygodnia do soboty 21 marca, sprzedaż książek typu „dla domu” o 212%, podręczników szkolnych o 77%, książek o sztuce i rzemiośle o 38%. Spadło natomiast zainteresowanie literaturą faktu dla dorosłych – o 13%. Najwyraźniej czytelnicy szukają ukojenia w świecie wyobraźni.

Philip Stone z Nielsen podsumował to w ten sposób: „Dane dotyczące sprzedaży sugerują, że mieszkańcy Wielkiej Brytanii rzeczywiście przygotowywali się na długi okres izolacji”.

Wprowadzana na całym świecie kwarantanna o ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi doprowadziły do ​​powstania wielu internetowych grup czytelniczych. I tak np. księgarnia Blackwell w Oksfordzie uruchomiła na Facebooku grupę czytelniczą „Zawsze chciałem to przeczytać”, gdzie czytelnicy będą spotykać się w każdy poniedziałek i omawiać jakąś powieść – zaczynają od Dumy i uprzedzenia Jane Austen. Publisher Dialogue Books otworzył grupę czytelniczą, w której uczestnicy mogą zadawać pytania autorom bezpośrednio w cotygodniowej transmisji na Instagramie. A autor Yiyun Li oraz kwartalnik non-profit „A Public Space” powołali wirtualny klub książki zajmujący się Wojną i Pokojem L. Tołstoja. Wychodząc z założenia, że przeczytanie 12-15 stron zajmie jakieś 30 minut, Li zasugerował, że każda osoba z grupy może ukończyć powieść w ciągu trzech miesięcy, „w sam raz na lato”.
(źródło The Guardian”)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *