Analizy/podsumowania Rynek polski Rynek wydawniczy

Barometr Providenta: zdalna praca codziennością dla niemal ⅔ pracujących Polaków

Z badań Providenta wynika, że zdalna praca stała się codziennością dla niemal ⅔ pracujących Polaków.


Z powodu epidemii koronawirusa, w trosce o bezpieczeństwo i zdrowie swoich pracowników, firmy i zakłady w maksymalnym stopniu przeszły na pracę zdalną. Z Barometru Providenta wynika, że stała się ona codziennością dla niemal ⅔ pracujących Polaków. Więcej niż 60% z nich jako największą zaletę wskazuje brak dojazdów do pracy. Jednak połowie najbardziej brakuje kontaktu z ludźmi.

Koronawirus zmienił zawodową rzeczywistość – ponad 60 proc. pracujących Polaków wykonuje obecnie przynajmniej część swojej pracy zdalnie, a 64,3 proc. często pracuje z domu. Badania Providenta pokazują jednak, że powoli przyzwyczajają się oni do zdalnego wykonywania swoich obowiązków służbowych. Zdecydowanie więcej z nas preferuje pracę z domu (40,7 proc.) od stacjonarnej (33,6%).

Panująca obecnie epidemia to trudny czas dla pracowników, którzy muszą przestawić się na zdalną pracę. Wśród zdecydowanie preferujących taki sposób pracy przeważają mężczyźni. Dla prawie połowy z nich to lepszy sposób na pracę niż wykonywanie obowiązków zawodowych w biurze. Jest to zbieżne z wynikami badań UN Global Compact, które wskazują na trudniejszą sytuację kobiet pracujących z domu, ponieważ to one częściej niż mężczyźni są odpowiedzialne także za wspieranie edukacji dzieci i zajmowanie się domem – wskazuje Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Wyniki badania Providenta wskazują na to, że praca zdalna jest efektywna i wydajna – potwierdza to ponad 56 proc. badanych. Niemal identyczny odsetek wskazuje na to, że praca zdalna jest co najmniej równie lub bardziej opłacalna dla pracodawcy w porównaniu do wykonywania zadań zawodowych w biurze. Niemniej wciąż uczymy się pracy zdalnej, bowiem wyzwaniem pozostaje właściwa organizacja pracy z domu.

Co najbardziej podoba nam się w pracy z domu? Przede wszystkim oszczędność czasu na dojazdy – wskazuje na to ⅗ badanych. Dla co najmniej 40 proc. ważne jest oderwanie się od gwarnego biura (45,5 proc.) i możliwość noszenia wygodnego domowego stroju (40 proc.). Praca w domu ma dwie strony medalu i wiąże się również z pewnymi niedogodnościami. Najczęściej wskazujemy na brak kontaktu z ludźmi jak również ograniczone możliwości integrowania się ze współpracownikami – łącznie na te czynniki wskazało 86,5 proc. Mocno odczuwamy także trudności ze skupieniem uwagi (1 na 3 badanych) z powodu konieczności opieki nad dziećmi, a także z racji dodatkowych bodźców jak np. włączony telewizor, czy pracujący obok partner/ka.

Barometr Providenta potwierdza znaną tezę, że człowiek to istotna na wskroś społeczna. Co prawda dostrzegamy wygodę pracy z domu, doceniamy czas, którego nie musimy poświęcać na codzienne dojazdy, ale brakuje nam relacji osobistych i kontaktów z innymi ludźmi. Natomiast z wyróżnianych pozytywów w tej sytuacji wymienić możemy jeszcze aspekt ekonomiczny: ponad połowa pracujących Polaków docenia oszczędzone na dojazdach pieniądze. – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Praca z domu jest wciąż pracą. Dlatego kluczowe jest stworzenie w nim odpowiedniego miejsca, które będzie sprzyjać koncentracji. W badaniu Providenta ponad połowa respondentów deklaruje, że ma takie miejsce w domu. Natomiast co piąty badany wskazuje na trudności z rozplanowaniem dnia pracy i konieczności wykonania domowych obowiązków. Co ciekawe w nowej sytuacji zdecydowanie lepiej radzą sobie kobiety. Wynik zaskakuje, bo jak pokazuje badanie to one obarczone są w znacznym stopniu nowymi obowiązkami wynikającymi z nowej formy edukacji dzieci, czy zaplanowania i realizacji domowych obowiązków. To panie również wydają się być w nowej sytuacji lepiej zorganizowane i wykazują się dużą multizadaniowością. Tym, którzy wciąż poszukują sposobu na wydajną pracę zdalną mogą pomóc dostępne w sieci poradniki. Podpowiadają, jak zaplanować swój dzień, by mieć pewność, że wszystko, co mamy do zrobienia w pracy, będzie zrealizowane – podsumowuje Karolina Łuczak.


Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma ośmiokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2020).

(info ProvidentPolska)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *