Analizy/podsumowania Rynek polski Rynek wydawniczy

GUS podaje wyniki gospodarki w marcu

W marcu br. sprzedaż detaliczna była o 9 proc. niższa niż rok wcześniej, to najgorszy wynik od 15 lat – wynika z danych GUS. Sprzedaż prasy, książek i niektórych produktów specjalistycznych zmalała o 21,4 proc.


Oczywistą przyczyną spadków jest zamknięcie w połowie marca zdecydowanej większości sklepów niespożywczych i ograniczenia liczby klientów przebywających jednocześnie w sklepach spożywczych w związku z epidemią koronawirusa.

W porównaniu z lutym br. sprzedaż detaliczna zmniejszyła się o 3,3 proc. – zarówno przy stałych cenach, jak i z uwzględnieniem inflacji. Najwięcej straciła branża odzieżowa – połowę sprzedaży.

W kategorii obejmującej prasę, książki i „pozostałą sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” sprzedaż detaliczna zmalała rok do roku o 21,4 proc. przy stałych cenach i 10,8 proc. z uwzględnieniem inflacji.
W porównaniu do lutego br. zmniejszyła się natomiast w obu ujęciach o 8,5 proc.

Zamknięcie wielu sklepów stacjonarnych spowodowało skokowy wzrost udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej – z 5,6 proc. w lutym do 8,1 proc. w marcu. W przypadku prasy, książek i pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach nastąpił wzrost z 17 do 26,2 proc.

(źródło wirtualnemedia.pl)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *