Rynek wydawniczy

Czarne ekrany telewizorów, cisza w radiowym eterze, na pierwszych stronach gazet zamiast informacji list do władz – prywatne media przeciw podatkowi od reklam

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych wpisany został projekt ustawy, której efektem ma być wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Wg założenia projektu połowa wpływów z tego źródła ma trafić na konto NFZ.

Na projekt ustawy natychmiast zareagowały media prywatne. Około 40 spółek prywatnych z branży mediów – m.in. z grup kapitałowych Polsatu, Agory, TVN Grupy Discovery i ZPR Media – we wspólnym liście otwartym do władz i liderów politycznych protestuje przeciw planowanemu podatkowi od wpływów reklamowych. Wydawcy twierdzą, że jest to po prostu haracz, myląco nazywany „składką”, wprowadzany pod pretekstem walki z pandemią.

Według szacunków tzw. globalni cyfrowi giganci rocznie będą płacić ok. 50-100 mln zł nowego podatku, natomiast pozostałe media, działające głównie w Polsce – 800 mln zł.

Wg sygnatariuszy listu wprowadzenia nowej daniny doprowadzi do osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści, – ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie, – pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł, – faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej.

Pod listem podpisały się firmy: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora, AMS, Bonnier Business, Burda Media Polska, Canal+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network, Gazeta Radomszczańska, Green Content, Gremi Media, Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios, Infor Biznes, Kino Polska TV, Lemon Records, Marshal Academy, Music TV, Muzo.fm, naTemat.pl, OKO.press, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, Stavka, Superstacja, Telewizja Polsat, Telewizja Puls, TIME, TV Spektrum, TVN, Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wirtualna Polska, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny i Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański.

Poparcie dla wspólnego listu prywatnych firm z sektora mediów wyraził na Twitterze Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar: Oczywiście popieram list ws. pomysłu podatku od reklam. Nie mam wątpliwości, że chodzi o uderzenie w niezależne media Dodał jednak: Ale dlaczego taki list nie pojawił się w związku ze zgodą UOKiK na przejęcie Polska Press przez Orlen? Przecież chodzi dokładnie o to samo – o wolność słowa.

Podatek od wpływów reklamowych w mediach pozainternetowych ma obejmować wszystkie podmioty, które przekroczą określony próg rocznych wpływów.
W przypadku telewizji, radia, kin i reklam zamieszczanych na outdoorze 7,5 proc. od wpływów do 50 mln zł (po przekroczeniu progu wynoszącego 1 mln zł), – 10 proc. od wpływów powyżej 50 mln zł. Wyższe będą stawki w przypadku reklam towarów kwalifikowanych (produktów medycznych, leczniczych, suplementów diety i napojów słodzonych): 10 proc. od wpływów do 50 mln zł (bez dolnego progu), 15 proc. od wpływów powyżej 50 mln zł.

Prasa: 2 proc. od wpływów do 30 mln zł (powyżej progu 15 mln zł), 6 proc. od wpływów powyżej 30 mln zł. Za wpływy z reklam towarów kwalifikowanych stawki wynoszą: 4 proc. od wpływów do 30 mln zł, 12 proc. od wpływów powyżej 30 mln zł.

Internet: podatek od przychodów reklamowych będzie obowiązywał podmioty, które w zeszłym roku obrotowych na całym świecie zanotowały ponad 750 mln euro wpływów, a w Polsce – powyżej 5 mln euro (należy spełniać oba warunki). Stawka podatku wyniesie 5 proc. Będzie on naliczany tylko od przychodów z reklam wyświetlanych internautom w Polsce.

 Rzecznik rządu Piotr Müller tak o cenił akcję mediów: Dziwi mnie forma protestu części mediów na tym etapie prac nad projektem dotyczącym wprowadzenia składki z reklam (….) W tej chwili jest etap prekonsultacji; zachęcamy, żeby usiąść do dialogu i porozmawiać na temat tego projektu.

Podatek ma wejść w życie z początkiem lipca. Resort finansów do 16 lutego czeka na opinie dotyczące projektu.

Dodaj komentarz