Analizy/podsumowania Rynek polski Rynek wydawniczy

Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – wyniki za lipiec

Instytut Monitorowania Medów (IMM) podał wyniki najczęściej cytowanych mediów w lipiec – na czele pozostaje Onet. Wzrost o jedną pozycję odnotował portal WP (miejsce drugie). Podium zamyka stacja TVN24. Najwyższe zmiany odnotowały natomiast Polskie Radio 24 i Program Pierwszy Polskiego Radia – kolejno dziesięć i dziewięć miejsc w stosunku do czerwca br.


W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów za lipiec znajdują się między innymi cztery portale internetowe: Onet, WP, Interia oraz redakcja Wirtualnemedia, która awansowała o dwie pozycje i tym samym znalazła się w zestawieniu TOP 15. W grupie stacji radiowych obecne są trzy rozgłośnie: RMF FM, Polskie Radio 24 i Program Pierwszy Polskiego Radia. Telewizję zaś niezmiennie reprezentuje trzech nadawców: TVN24, Polsat News oraz TVPinfo. Prasę natomiast pięć tytułów: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Super Express”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Fakt”.

Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów za lipiec otwiera Onet z wynikiem 4,8 tys. powołań. Miejsce drugie z liczbą 4 tys. cytowań zajęła WP – na portal głównie powoływano się w związku z sondażem o wyborach do Sejmu na dzień 11 lipca 2021 r., przygotowanym przez United Surveys na zlecenie redakcji. Trzecie miejsce należy do stacji TVN24, która wygenerowała 3,3 wzmianek w innych mediach.

Aż o dziesięć oczek wzrosła pozycja Polskiego Radia 24, które uplasowało się na dziewiątym miejscu ze wzrostem o ponad 100 proc. niż w czerwcu – 1,2 tys. cytowań. Inne tytuły mediowe w Polsce licznie powoływały się na wywiad rozgłośni z szefem KPRM Michałem Dworczykiem, w którym minister informował o planowanej odsprzedaży szczepionek przeciwko COVID-19 innym krajom w Europie. Program Pierwszy Polskiego Radia również odnotował znaczący skok w górę o dziewięć miejsc, z liczbą 1 tys. cytowań. Redakcja przeprowadziła rozmowę z ministrem edukacji i nauki Przemysławem Czarnkiem, który innymi komentował planowane zmiany w programie nauczania, które obejmą obligatoryjny wybór między religią i etyką. O cztery miejsca w górę zmieniła się również pozycja stacji Polsat News (2,2 tys. powołań), która gościła na antenie rzecznika Ministerstwa Zdrowia Wojciecha Andrusiewicza, wypowiadającego się między innymi na temat planów kwarantanny osób zaszczepionych mających kontakt z wariantem Delta. W rankingu ogólnym wzrosty dotyczą również tytułów: „Super Express” o trzy miejsca, „Fakt” z dwom oczkami i portal Wirtualnemedia z miejsca szesnastego poza rankingiem głównym w czerwcu na miejsce czternaste w lipcu bieżącego roku.

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

W rankingu tytułów prasowych za lipiec 2021 pierwsze miejsce utrzymuje „Rzeczpospolita” z wynikiem 2,8 tys. materiałów w innych mediach. Drugie miejsce w kategorii ze wzrostem o jedno oczko zajęła „Gazeta Wyborcza” z liczbą blisko 1,4 tys. cytowań. Pozycję trzecią również ze zmianą w górę o jedno miejsce zajmuje „Super Express” (1,3 tys.). Najwyższy wzrost dotyczy natomiast tytułu „Nasz Dziennik” – zmiana o czternaście pozycji w stosunku do czerwca br. Na dziennik głównie powoływano się w związku wypowiedzią doradcy ministra edukacji Pawła Skrzydlewskiego o „ugruntowaniu dziewcząt do cnót niewieścich”. O siedem miejsc awansowała również „Gazeta Polska”, na której łamach ukazał się licznie cytowany przez innych dziennikarzy w Polsce wywiad z szefem PiS, Jarosławem Kaczyńskim.

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

Podium kategorii zajęły kolejno TVN24 (3,3 tys. cytowań), Polsat News (2,2 tys.) oraz TVP Info (933). Na miejscu czwartym ze wzrostem o jedną pozycję w kategorii, uplasował się TVN (760). O trzy miejsca wzrosła również pozycja TV Republika (306 powołań), do której najczęściej odnoszono się w związku z rozmową stacji z wiceministrem zdrowia Waldemarem Kraską na temat konieczności szczepień, które mogą uchronić kraj przed czwartą falą i dodatkowymi restrykcjami. O trzy oczka zmieniła się także pozycja TVP3 (180), która tym samym zajęła ósme miejsce w rankingu. Zestawienie zamyka stacja Canal+ (144), która awansowała o dwa miejsca. Stacja relacjonowała zawody Grand Prix na żulu, rozmawiając między innymi z Robertem Lambertem debiutantem w wyjściach na nowym silniku, który ma szansę zmienić hierarchię w mistrzostwach świata.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju niezmiennie zajmuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się w lipcu blisko 1,5 tys. razy. Miejsce drugie w rankingu zajmuje Polskie Radio 24, które cytowano w innych mediach prawie 1,3 tys. razy. Podium zamyka Program Pierwszy Polskiego Radia z liczbą 1 tys. wzmianek. W rankingu znalazły się również dwie stacje regionalne Radio Wrocław ze wzrostem o jedno oczko w porównaniu do ubiegłego miesiąca i wynikiem 194 powołań oraz Radio Poznań z awansem o dwa miejsca i liczbą 100 cytowań. Stacja z Poznania gościła na antenie premiera Mateusza Morawieckiego, który w rozmowie z redakcją między innymi potwierdzał, że Wielkopolska jest jedną z zakładanych lokalizacji elektrowni jądrowej.

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet, cytowany w lipcu 4,8 tys. razy. Kolejno w rankingu ponownie uplasowały się również serwisy WP z liczbą 4 tys. wzmianek i Interia z wynikiem 1,2 tys. powołań. Czwarte miejsce z liczbą 1 tys. cytowań i ze wzrostem o jedno oczko zajął branżowy portal Wirtualnemedia. Redakcja, powołując się na swoje źródła, między innymi informowała, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie wyklucza cofnięcia koncesji wszystkim stacjom TVN, jeżeli wejdą w skład grupy, jaka powstanie po fuzji Warner Media z Discovery. Wyższe pozycje względem czerwca odnotowały również portale o charakterze show-biznesowym: Pudelek na poziomie 669 wzmianek i Pomponik z 270 cytatami w innych mediach.

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Na miejsce pierwsze kategorii awansowała aż o pięć pozycji „Gazeta Polska”, cytowana w innych mediach łącznie 337 razy. Za nią tygodnik „Wprost” z liczbą 259 powołań. Podium zamyka natomiast „Newsweek” (219) wraz ze wzrostem o jedno oczko. O trzy pozycje wyżej uplasował się natomiast dwutygodnik „Viva!” z wynikiem 221 wzmianek. Ranking ponownie zamyka tygodnik „Do Rzeczy” (204).

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Pierwsze miejsce rankingu zajmuje miesięcznik „Twój Styl”, cytowany w lipcu łącznie 146 razy między innymi za sprawą wywiadu na łamach sierpniowego numeru z aktorką Anną Dereszowską. Pozycja druga należy do branżowego tytułu „Press” z wynikiem 131 powołań w innych mediach i wzrostem o jedno oczko. Podium zamyka magazyn „Forbes” z liczbą 100 wzmianek. Kolejno miejsce czwarte i piąte zajmują „Perspektywy” (99) i „Zwierciadło” (40).

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za lipiec niezmiennie tworzą redakcje „Rzeczpospolitej”, „Dziennika Gazety Prawnej” i „Pulsu Biznesu” z liczbą kolejno 2,8 tys., 1,2 tys. i 290. Czwarte miejsce zajmuje magazyn „Forbes”, a ranking zamyka „Parkiet„. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno: Money, Business Insider, Bankier, WNP oraz 300gospodarka.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Liderem kategorii mediów regionalnych w lipcu 2021 pozostaje Radio Wrocław, na które inne redakcje w kraju powoływały się w lipcu 194 razy. Rozgłośnia gościła na antenie między innymi ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, którego pytano o sytuację szczepień w kraju. Wzrost o sześć oczek odnotowało Radio Poznań, plasując się tym samym na miejscu trzecim z wynikiem 100 wzmianek. Pozycja czwarta to z kolei najwyższy awans w rankingu aż o siedem pozycji i dotyczy on „Dziennika Bałtyckiego” (83). Redakcja gazety jako pierwsza informowała, iż Disney pracuje nad filmem opartym na scenariuszu polskich twórców i którego akcja ma rozgrywać się w Polsce. Ranking zamyka natomiast Radio Kraków z liczbą 82 materiałów w innych mediach.


Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 42 799 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 lipca 2021 roku.

(źródło: Instytut Monitorowani Mediów)

Dodaj komentarz