– Luty jest miesiącem, kiedy możemy spojrzeć w pełni na rok 2023 i wyciągnąć z niego pewne wnioski i przemyślenia. Warto nadmienić, że dla wielu podmiotów w branży e-commerce był to rok pełen wyzwań. Takie kwestie jak coraz większa konkurencja na rynku czy intensywny rozwój platform typu marketplace sprawiły, że księgarnie internetowe musiały szukać nowych sposobów na odnalezienie się w tej złożonej rzeczywistości. W tantis.pl już od paru lat staramy się podążać własną ścieżką, tak żeby klient mógł zobaczyć w nas coś więcej niż tylko sklep on-line. Mimo tych niełatwych warunków udało nam się osiągnąć założone cele i odnotować wzrost przychodów i rozwój tych kategorii, na które stawiamy w ostatnich latach – mówi Andrzej Szczepka, dyrektor operacyjny w tantis.pl
– Ubiegły rok był dla nas czasem dużych inwestycji w wielu obszarach. Były to inwestycje zarówno typowo technologiczne, związane z ciągłym udoskonalaniem naszej strony internetowej i dostosowywaniem jej do, z jednej strony oczekiwań klientów, a z drugiej do ciągłych zmian prawnych jakie przenosi na nas ustawodawca. Są to również inwestycje w nowe kontrakty handlowe, dzięki którym możemy dziś zapewnić naszym klientom szeroką ofertę produktową, już nie tylko książek, ale i zabawek, gier planszowych czy wprowadzanej przez nas stopniowo książki anglojęzycznej. Dzięki temu udało nam się wypracować ponad dziewięcioprocentowy (9,4%) wzrost przychodu R/R i zamknąć miniony rok wynikiem na poziomie 210 mln zł.
Warto podkreślić, że jednocześnie odnotowaliśmy przy tym wzrost ilości zamówień i ponad pięcioprocentowy wzrost sprzedanych sztuk. To, z czego jesteśmy szczególnie dumni to fakt, że pomimo trudnego czasu osiągnęliśmy poziom niemal 2,5 miliona zamówień w skali roku. Był to nasz cel długookresowy, który zapewni nam stabilny rozwój i bazę do dalszej ekspansji. Z satysfakcją stwierdzam, że pomimo trudnych warunków rynkowych cel ten został przez nas osiągnięty.
Jako księgarnia internetowa współpracujemy z największymi dystrybutorami oraz wydawcami, dzięki czemu nasi klienci mają dostęp do pełnej oferty polskiego rynku wydawniczego. Stopniowo ta oferta będzie jeszcze uzupełniana naszą sąsiedzką książką: Czeską, Słowacką i Ukraińską. W minionym roku nasze działania skupiły się mocno na rozwoju kategorii nieksiążkowych. Zacieśniliśmy współpracę z kolejnymi dystrybutorami i producentami zabawek, takimi jak chociażby M&Z czy Panda. Jedną z najlepiej rozwijających się w naszym sklepie kategorii są książki dla dzieci. Naturalne dla nas zatem stało się poszukiwanie takich produktów, które mogłyby uzupełnić koszyk a klientowi pomogły zrobić wygodne zakupy w jednym miejscu. Zabawki doskonale się w tej roli sprawdziły. W tym miejscu warto wspomnieć o ważnej roli naszych partnerów płatniczych, PayU i PayPo, którzy udostępnili naszym klientom możliwość złożenia zamówienia w płatności 5 rat 0% i w modelu płatności odroczonej o 30 dni. To w przypadku zabawek, których cena bywa zdecydowanie wyższa niż ceny książek ma wpływ na decyzję zakupową klienta.
Kolejnym ważnym krokiem było uzupełnienie naszej oferty gier planszowych. Celowe, sprecyzowane działania związane z poszerzeniem oferty i zatrudnienie osób, które się tym zajmują pokazały nam, że w tej kategorii produktowej również mamy duży potencjał i przestrzeń do rozwoju.
Kluczowe i bardzo ważne było dla nas poszerzenie współpracy z wydawcami i właścicielami dużych licencji. Takim sztandarowym przykładem jest m.in. Disney Polska, dzięki czemu możemy obecnie oferować naszym klientom wszystkie produkty licencyjne zebrane w jednym miejscu w posegregowany i uporządkowany sposób. Koordynujemy ten projekt wspólnie z licencjobiorcami (Egmont, Ameet, Wydawnictwo Olesiejuk czy Lego) i planujemy stale go rozwijać.
Nasze plany na 2024 rok to przede wszystkim stały rozwój sklepu internetowego. Będziemy poszerzać również naszą ofertę gier i zabawek. Miniony rok pokazał nam, że mamy tu duży potencjał do wykorzystania, a do sufitu jeszcze bardzo daleko.
(info: tantis.pl)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.