Drukarnie poligrafia - różne Rynek wydawniczy

Jaki był 2021 rok, jaki będzie 2022? Ocenia Artur Chęsy (Drukarnia Pozkal)

Jak minął ubiegły rok?, jaki będzie 2022? – o to pytamy szefów polskich przedsiębiorstw poligraficznych, zajmujących się produkcją dziełową. Prosimy o ocenę (w skali 1-6) roku ubiegłego, podsumowanie osiągnięć, i tego, czego  się nie udało zrobić, oraz o to, co dziś jest chyba najtrudniejsze od lat – jak będzie rozwijać się sytuacja w ich firmach i na rynku poligraficzno-wydawniczym. 


Artur CHĘSY
prezes Drukarni POZKAL sp. z o.o. sp. k.

Trudno ten rok ocenić jednoznacznie. Pod wieloma względami był  dobry, tak samo jak zły.  Jeśli już muszę oceniać, to raczej bliżej trójki. Dotknęło nas to, co wszystkie drukarnie  – brak surowców, wciąż rosnące ich ceny – za papier offsetowy, który kupowaliśmy rok temu za nieco ponad 3 zł., teraz musimy płacić ponad 7 zł., farba zdrożała o 15-20%, kleje na bazie polioctanu winylu o blisko 100%, dostawy papieru są reglamentowane, podobnie w pewnym momencie było z klejami. W przypadku papieru to ogromny problem, dostawcy oferują dostawy niektórych asortymentów na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznych dostaw, a przecież w poligrafii miesiące są różne – wszystko zależy od tego, jaki nakład zamówią wydawcy. Do tego ogromna niepewność, co się będzie dalej działo z pandemią, co się będzie działo na rynku, rosnące w związku z inflacją płacowe oczekiwania pracowników. No i jeszcze od nowego roku Polski Ład, który nie wiadomo co nam przyniesie. 

Czekają nas duże wyzwania, ale paradoksalnie stają się one katalizatorem zmian jakie wprowadzamy w firmie, aby nieustannie funkcjonować jak sprawny mechanizm.

Tylko takie podejście pozwala patrzeć w przyszłość z umiarkowanym, ale jednak optymizmem.


One thought on “Jaki był 2021 rok, jaki będzie 2022? Ocenia Artur Chęsy (Drukarnia Pozkal)

Dodaj komentarz