Dotacje Rynek wydawniczy Zagranica

Europejskie „Bony dla kultury” dla nastolatków: raport RISE – Niemcy

W ostatnich latach kilka krajów europejskich uruchomiło programy bonów dla kultury, których celem jest zachęcenie młodzieży do korzystania z ofert w zakresie kultury swych krajów, przy jednoczesnym wspieraniu przemysłu kulturalnego i kreatywnego. Bony dla kultury to płatnicze karty fizyczne lub cyfrowe oraz aplikacje na telefony komórkowe przyznawane osobom w wieku od 15 do 18 lat z ustaloną kwotą pieniędzy na opłacanie dóbr i zajęcia kulturalnych w określonym czasie. We Włoszech i Francji program bonów dla kultury działa od lat; w przypadku Włoch prawie dekadę. Hiszpania i Niemcy wprowadziły te programy niedawno, częściowo jako środki pomocowe w odbudowie sektora kultury po pandemii Covid-19. Pozytywny efekt tych programów sprawił, że kolejne kraje rozpatrują możliwość wprowadzenia ich u siebie. RISE (Resilience, Innovation, and Sustainability for the Enhancement of Bookselling) przygotowało stosowny raport ukazujący, jak te programy funkcjonują w poszczególnych krajach. Przedstawiamy je Państwu. Dziś KulturPass z Niemiec.


Niemcy – KulturPass
Pod koniec 2022 roku Minister Stanu ds. Kultury i Mediów (BKM) Claudia Roth ogłosiła projekt pilotażowy programu KulturPass; oficjalnie ruszył on 14 czerwca tego roku. Na program przeznaczono budżet w wysokości 100 milionów euro. Każdy młody człowiek, który 2023 roku ukończył 18 lat ma otrzymać 200 euro na dobra i udział w wydarzeniach kultury. Celem inicjatywy jest też finansowe wsparcie niemieckiego sektora związanego z kulturą, który ucierpiał przez pandemię Covid-19.

18-latkowie będą mogli wykorzystać środki w wysokości 200 euro za pośrednictwem aplikacji w swoim telefonie komórkowym, która następnie przekieruje ich na platformę cyfrową działającą jak wirtualny rynek. Można tam zarezerwować bilety do kin, muzeów, teatrów i sal koncertowych, kupić książki, płyty i inne dobra kultury. Posiadacze bonu będą mogli z niego korzystać przez dwa lata. Zainteresowane udziałem w programie instytucje kultury i firmy, w tym księgarnie, muszą zarejestrować się na stronie KulturPass, gdzie mogą założyć „cyfrowy sklep”, prezentując własną ofertę.
Podobnie jak we francuskiej wersji bonu dla kultury dobra i usługi można oglądać i rezerwować wyłącznie online, ale należy je odebrać osobiście. W przypadku rynku wydawniczego aplikacja zapewnia także bezpośrednie łącze do katalogu książek.

Podstawowe parametry programu KulturPass (rys. RISE Bookselling; uwaga: ang. bilion to pol. mld)

Niemieckie Stowarzyszenie Wydawców i Księgarzy (Börsenverein des Deutschen Buchhandels e.V.) wspiera KulturPass. Dr Kyra Dreher, zastępca dyrektora zarządzającego Niemieckiego Stowarzyszenia Wydawców i Księgarzy uważa, że to wyjątkowa okazja, aby zainspirować 18-latków do czytania książek i odkrywania księgarń jako miejsca informacji o nowościach. Stowarzyszenie dostrzega też korzyści, jakie płyną z tego dla niemieckiego handlu książkami: zwiększenie przychodów księgarń oraz liczby osób je odwiedzających. Warto zauważyć, że według niemieckiego programu rejestracja w KulturPass jest ograniczona wyłącznie do lokalnych dostawców usług kultury. Oznacza to, że duże platformy cyfrowe, takie jak Amazon, Spotify i Netflix, są wyłączone z inicjatywy. Według stanu na połowę czerwca 2023 roku w KuturPass zarejestrowało się 5600 dostawców usług związanych z kulturą, dostępnych jest około 1,7 miliona produktów. KuturPass skierowany jest do ponad 750 tys. młodych ludzi w kraju. Jeśli plan się powiedzie, to
być może, podobnie jak we Francji, zostaną wprowadzone dodatkowe fundusze dla osób w wieku 15–17 lat.


[Niniejsze opracowanie Industry Insight zostało opracowane przez Daniela Martína Brennana i Torę Åsling z Europejskiej i Międzynarodowej Federacji Księgarzy (EIBF).

Pełne sprawozdanie na stronie RISE.

One thought on “Europejskie „Bony dla kultury” dla nastolatków: raport RISE – Niemcy

Dodaj komentarz