Ukazała się gra planszowa „Robak”, na podstawie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Gry nie można kupić, ale można ja otrzymać, biorąc udział w projekcie, realizowanym w 190 rocznice ukazania się epopei.
Na projekt „Robak” składają się:
1. Kooperacyjna gra planszowa dla 2-4 graczy, na podstawie poematu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza. Gra pozwala we własny sposób rozegrać tajną misję księdza Robaka. Grający będą konstruować subtelne intrygi, by doprowadzić do zgody między kłótliwymi mieszkańcami Soplicowa i w ten sposób urzeczywistnić trzy zamiary Bernardyna: przygotowanie powstania na Litwie przed przybyciem wojsk Napoleona, pojednanie zwaśnionych rodzin Sopliców i Horeszków oraz zabezpieczenie przyszłości pana Tadeusza i doprowadzenie do jego ślubu z Zosią. Gry nie można kupić. Otrzymają ją wyłącznie uczestnicy prowadzonych w ramach projektu szkoleń.
2. Połączona z grą (poprzez kody QR na rewersach kart) internetowa platforma wiedzy na temat poematu, dostępna bez ograniczeń. Na platformie znajdują się atrakcyjnie podane i dostępne „za jednym kliknięciem” informacje na temat postaci występujących w utworze, wiadomości historycznoliterackie oraz materiały, które umożliwiają krytyczna analizę utworu. Nauczyciele mogą pobrać z platformy scenariusze interesujących lekcji.
3. Cykl szkoleń dla nauczycieli i bibliotekarzy, koordynowanych przez Biblioteki – Partnerów, które wyraziły chęć udziału w projekcie:
- Wrocław: 27 lutego (zapisy: b.malentowicz@wroclaw.dbp.wroc.pl )
- Tarnów: 5 marca (zapisy: bpt@bpt.edu.pl )
- Lublin: 4 marca (zapisy: lkawka@ken.pbw.lublin.pl )
- Olsztyn: 11 marca (zapisy: klaudyna.bociek@gmail.com)
- Gorzów Wielkopolski: 12 marca (formularz lub bp@womgorz.edu.pl )
- Opole: 19 marca (zapisy: j.weigt@oce.opolskie.pl )
- Kraków: 9 kwietnia (zapisy: wspolpraca@pbw.edu.pl )
- Warszawa: 11 kwietnia (zapisy od 25 marca: wspomaganie.edukacji@pbw.waw.pl )
Każdy chętny może zgłosić się do udziału w szkoleniu, a zarazem w projekcie, pod podanymi wyżej adresami. Decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Cykl turniejów gry „Robak” dla młodzieży. Turnieje przeznaczone są dla młodzieży z klas 7-8 szkół podstawowych i klas 1-2 szkół średnich (wiek 14-18 lat).
- Opiekun przeszkolony w ramach szkolenia powinien przeprowadzić ćwierćfinał turnieju gry w szkole/bibliotece/domu kultury, z którymi współpracuje (do 15 maja);
- Półfinały turnieju gry zostaną przeprowadzone przez Biblioteki – Partnerów projektu (do 29 maja). W ich wyniku wyłonionych zostanie 8 finalistów;
- Ogólnopolski turniej finałowy odbędzie się 11 czerwca w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Zaproszonym finalistom i ich opiekunom organizator zapewnia pokrycie kosztów podróży i nocleg.
Projekt realizowany jest, w ramach programu Promocji Czytelnictwa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez Iwonę Haberny, Agencja Promocyjna OKO.
Przedsięwzięcie odbywa się we współpracy z Muzeum Pana Tadeusza, pod patronatem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W stworzenie gry i platformy wiedzy zaangażowali się merytorycznie:
- dr hab. Paweł Bukowiec prof. UJ (autor tekstów na platformę wiedzy)
- Biserka Cejović (nadzór metodyczny, scenariusze lekcji)
- dr hab. Tomasz Majkowski prof. UJ (opieka merytoryczna i groznawcza)
- Anna Pałosz (ilustracje, opracowanie graficzne)
- Wojciech Rzadek (mechanika gry)
Ten sam zespół stworzył grę karcianą „Świteź”, na podstawie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, która zdobyła prestiżową nagrodę „Projekt Roku 2022”, przyznawaną przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
(AP OKO)
Dział, w którym zamieszczane są drobne informacje z rynku wydawniczo-księgarsko-poligraficznego.